Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waarom heb ik zoveel wortelopslag?


fre3ke

Aanbevolen berichten

Mijn kweepeer wilde ik vandaag verplaatsen, maar ik denk nu hem helemaal weg te doen vanwege alle wortelopslag. Ik heb het 1 of 2 jaar niet verwijderd omdat ik wist dat hij eruit ging. Het is wel heel veel.

 

IMG_20221128_151854.thumb.jpg.8564e39612ed425de513c4f11326df12.jpg

 

Kan dit komen doordat hij te dicht bij de muur staat (een meter weg ongeveer)? Of doordat hij al eens verplaatst is en toen veel wortels is verloren en daarna een tijdje op een bergje stond en dus ook niet goed kon wortelen?

 

Of is dit een verkeerde onderstam?

 

Iemand een idee of het aan de omstandigheden heeft gelegen, voordat ik hem definitief afschrijf?

 

IMG_20221128_151333.thumb.jpg.f719cefcddafa8964f02a0ec2a623558.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk te diep geplant ooit? Tja...het hoort bij het normale onderhoud van een fruitboom dat je opschot niet zover laat komen en geregeld even wegsnoeit. 🤐

 

Jammer dat er geen blad aan de onderstammen zit, anders had ik ze misschien herkend en kon ik mogelijk iets meer zeggen. Een verkeerde onderstam hoeft het helemaal niet te zijn. Andere eigenschappen zijn veel belangrijker dan of ze opschot kan maken. Zelf heb ik juist graag onderstammen die ik zelf kan vermeerderen uit stek of wortel-marcottering (in feite is marcotteren vanuit de wortel als vermeerderingsmethode van sommige  onderstammen niet zo heel anders dan wat hier rond jouw boompje gebeurde.)  Ik gok op dat het een soort kwee-onderstam is en dat is een type dat makkelijk stekt of wortelscheuten vormt

 

Als je ze gaat verplanten is dat precies een goed moment om de worteluitlopers weg te snoeien. Als de boom uit de grond is gaat dit betrekkelijk makkelijk. Je kunt erbij en hebt goed overzicht waar vanuit de wortels nieuwe scheuten groeien. Zo heb je weer een schoon begin. En zet de boom dan meteen een decimetertje minder diep. 

 

En als je zelf kunt enten en een paar weken wacht, kun je meteen geschikt goed enthout knippen en op deze scheuten ermee 10 nieuwe kwee-boompjes maken.  😁

 

 

 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nu alle opslag verwijder, moet ik bijna alle wortels dicht bij de stam kapot knippen. En als hij ondieper moet staan, is er helemaal niets meer aan wortel over. Dus ik zie dus al niet echt een oplossing voor deze boom. En als ik die moeite toch neem, wil ik niet dat hij straks weer opslag gaat maken. Maar dat hoort dus wel bij deze onderstam, begrijp ik.  

 

Ik heb hem wel even ingekuild in afwachting van reacties maar ik denk dat hij weg moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Boetchek zei:

Stam ziet er niet uit als zijnde van een kweepeer. Scheuten van een onderstam lijkt me.

Toch wel. 

 

 Deze scheuten zijn - natuurlijk - van een onderstam...en lijken op de scheuten van een kwee-onderstam, ik kweek die om peren op te enten,  waar deze kwee-vruchtsoort op is geent. Daarom denk ik dat het kwee is.  😁

 

 

(Kwee zo heet de plant officieel  het Nederlands...dus daarom gebruik ik hier consequent dat woord....de vrucht die er aan komt  heet kwee of - als men de vorm van de vruchten wilt benadrukken - ook wel kweepeer en kweeappel. )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Boetchek zei:

Een kweepeer is van het geslacht sydonia oblonga, een kweeappel is van het geslacht chaenomeles.

Neen. Cydonia oblonga kan appel of peervormig zijn.

Chaemomeles is een familie van sierkwee. EEn soortgelijk aroma, maar andere vruchten.

 

40 minuten geleden, Boetchek zei:

ik heb zelf een kweepeer en de stam ziet er heel anders uit dan op de foto

Het gaat er niet om hoe de stam van de een kwee er uit ziet. De ONDERstam kwee is een selectie uit Cydonia oblonga speciaal om kwee-soorten voor de vruchten (allemaal Cydonia oblonga) en vooral perenbomen die niet te groot mogen worden op te enten. Die onderstammen worden via stekken of wortelmarcottering vermeerderd, ik doe dat ook, en de wortelscheuten die vanuit zo een onderstam ontstaanb zien er zo uit als op de foto.

 

Niet dat ik daarom gelijk zou hebben (dat is namelijk een ongeldig argument) maar ik heb een heel aantal boompjes van zowel Cydonia als diverse Chaemomeles-soorten en kweekte ze vanuit stekken en zaden heel vaak. Wat ik wel probeerde is om een onjuiste conclusie van jou te corrigeren en aan jou de goede informatie te verstrekken, zodat je iets zou bijleren. 😉

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag besloten dat hij definitief eruit gaat. Hij heeft zo ontzettend veel dikke opslag, ik kreeg het niet eens verwijderd en ook voor de toekomst is dat te veel werk. 

 

Het zou best aan de entplek kunnen hebben gelegen, zoals @Inloggevens kwijt schreef. Toen ik beter keek, zag ik een scheur in de bast daar. 

IMG_20221211_155612.thumb.jpg.90a2a0a13b6e3fb56a55863bb7fca81e.jpg

 

IMG_20221211_155618.thumb.jpg.a7326a44fdc26f060b3c37b840cb0a4f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Hij heeft nu al een nacht en dag ontworteld in de vrieskou gelegen maar ik heb toch het opschot afgeknipt zojuist, en wat takken van de boom zelf. Stekken is weinig moeite. Ik heb niet echt tijd voor nog een hobby, zoals enten, maar zo hou ik mijn opties nog even open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...