Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen houden met gevaar voor roofdieren?


sidewinner

Aanbevolen berichten

Mijn eerste vraag sinds mijn voorstelling :

 

Onze grond is 11 are en we zijn van plan om dit gedeeltelijk te bezetten met fruitbomen en groente. Nu hadden we ook het gedacht om hier wat legkippen op te zetten om dan ook de eieren te kunnen gebruiken. Het eenige probleem is dat onze landbouwgrond wat afgelegen ligt van de bewoonde wereld en daarom hebben we wat schrik voor roofdieren. Heeft er hier al iemand ervaring mee ? Zouden we de afspanning zodanig kunnen plaatsen of ingraven dat er geen roofdier doorkan ? Eventueel langs de buitenkant van de omheining betonnen dallen leggen ? We zouden echt graag kippen houden en we zien er ook niet tegen op om 2 keer per dag naar daar te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom hier, wij wonen ook afgelegen, overdags lopen de kippen hier los, nachts zitten ze opgesloten, wij hebben de afgelopen tijd wel een paar keer bezoek gehad van een rover die hier een haan en twee eenden meegenomen.

Uiteindelijk mijn fout, de haan probeerde waarschijnlijk zijn vrouwen te beschermen omdat ik het hok niet dichtgemaakt had.

De eenden sliepen buiten, ik ga dit weekend twee nieuwe eenden ophalen, zodat mijn vrouwtjeseend niet meer alleen is, eenden slapen nu ook verplicht binnen.

Kortom loslopende dieren wil prima, er moet alleen een afgesloten ruimte voor de nacht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij wonen ook buitenaf, en de kippen lopen altijd los. Wel gaat de deur van hun nachthok 's nachts dicht.

Wij zijn overdag wel altijd aanwezig hier, en we hebben ook 3 honden die ook overal lopen. Dus overdag zouden roofdieren hier sowieso niets doen. (hebben ook nog nooit een roofdier (of sporen daar van) gezien hier)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben maar 1keer een slachtpartij gehad bij onze kippen en dat was in de week dat onze hond er niet was . Geen spoor van de kippen te bekennen.

En dat waren super grote Brahma's Incl. een mega grote waakse haan.

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch denk ik dat als slacht partij door roofdier gebeurt het mens zijn fout is al doe je dat niet bewust,

maar hok is bv niet degelijk, ren soms aan bovenkant open, slechte-goedkope kwaliteit gaas, geen fundering

en loslaten lopen buiten ren is denk ik ook vaak het geval.

Met beetje investeren en slim aanpakken komt een roofdier niet bij de kippen en heb je ook nergens last van.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk hoor Hans.

Niet boos worden hoor, wij hadden en hebben zelfs een open nachthok.

Die sluiten we alleen af als het echt heel erg koud is.

 

Dan weet je dat het een risico is natuurlijk, wat je wel of niet aan wil gaan.

Maar goed we hebben nu acht jaar kippen en verder nooit iets gehad.

Terwijl we aan een bosrand wonen/woonden en de jonge vossen soms konden horen. Misschien zijn hier genoeg andere prooidieren? ( konijnen , fazanten?)

 

Of je moet dus om het kippenhok heen plassen lees ik op de site die hier genoemd werd

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor ik wordt niet boos, ieder moet dat voor zich weten, maar dan moet je niet, vos of weet ik wat voor een beest er kwaad op aankijken, wat veel mensen wel doen, maar gewoon de kippen-eigenaren zichzelf kwaad aankijken.

Mijn broer heeft het ook over een rotvos terwijl hij zelf kippenhokdeur laat openstaan

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval 's nachts opsluiten en er rekening mee houden dat vossen (en marters ook trouwens) graven. Dus het is verstandig het gaas in te graven.

We hadden dat zelf altijd prima voor elkaar tot we het hok iets wilden uitbreiden en 1 nachtje een vouw in het gaas hadden laten zitten. Toen is onze haan, George Clooney (hij lag in het begin nogal slecht bij de dames, sinds zijn doop-tot-George-Clooney vonden ze m ineens geweldig) door een steenmarter gegrepen toen hij zijn meiden wilde beschermen. Marter dacht de haan ook nog mee te kunnen nemen dus ik mocht om 4 uur 's nachts mijn net dode haan uit het gaas proberen los te peuteren.

Het is geen aanrader. Beter te voorzichtig zijn, wil ik maar zeggen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik gebruik een automatische hokkopener. Sluit bij zonsondergang het nachthok af en bij dageraad gaat het terug open.

 

Aangezien ik Brakels heb zitten, heb ik even getwijfeld om ze gewoon niet te kortwieken en in de bomen te laten slapen, dat is bij dat soort kippen ook een goede anti-vossenmaatregel .

Je hebt dan wel niet zo veel controle over waar je kippen rondlope n

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn er toen we de ren alleen hadden omgeven door een laag gaashek, ook twee kwijtgeraakt. Niet aan een vos maar aan roofvogels. Terwijl de rest aan het bekomen was van de schrik probeerde deze ze zelfs uit de haag te plukken. Nu een dichte ren gemaakt en het hok ook s nachts dicht (er valt namelijk best wel in de ren te komen gravend)

 

We hadden twee vervangende kippen gehaald, waarvan er 1 de eerste nacht ontsnapt was. Dat was in oktober/november of zo. Vorige week hoorde ik tot mijn verbazing dat de ene ontsnapte kip nog leeft en zo nu en dan rondhangt in een tuin verderop (er zitten weilanden tussen) en zelfs de winter heeft overleeft (omdat die mevrouw zo vriendelijk was om bij te voeren). We hebben ze nog niet zelf gezien of weten te vangen, maar het tekent toch de overlevingsdrift van kippen (was een Friese kip, een ras dat vroeger ook scharrelde rond het erf).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig zo'n automatische opener, wist ik niet dat ze bestonden.

 

En de prijs valt best mee, ik heb 110 EUR betaald. Werkt erg vlotjes.

Van roofvogels moet ik iets minder schrik hebben dan eigenaars van krielkippen. Een brakel is een echte forse klassieke kip, sinds ik kippen in mijn tuin heb zitten er geen kraaien meer , want die worden weggejaagd. De katten van de buren trouwens ook

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buizerd. Al vloog er ook een sperwer rond. Friese kippen zijn een soort middenmaat tussen kriel en Lakenvelder, dus niet heel groot, en ze waren toen maar een paar maand oud.

 

Ik gebruik ook een hokopener, zelf gemaakt uit een buismotor (wel met een gekochte timer). Helaas gaat het niet heel goed meer dicht doordat eea niet meer zo soepel loopt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat een vos tegenhoudt, houdt de rest ook tegen.

 

Een steenmarter gaat door openingen met een diameter van 5cm, wil je dat tegengaan, moet je een degelijk hok hebben.

Wij hebben zelf een ren van 100m2, gaas eromheen van 1m hoog. Het hok (een tuinhuisje van 2x2m) hebben we op een betonnen vloertje gezet. Alles goed afgekit en ventilatieroosters geplaatst.

Vorig jaar rond deze tijd 1x vergeten het hok 's avonds dicht te doen. 's Ochtends 2 dode hennen, 1 weg en 1 die nog leefde, maar die we uit het lijden hebben verlost. De week daarna vond ik af en toe nog stukken kip (onze hond rende vrolijk met een kop in het rond )

Waarschijnlijk een vos. Onze eigenwijze buurman die z'n hok nooit afsluit was 12 kippen armer.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n 50 kippen, zij hebben een pracht van een hok met een kippenluik...alleen heb ik ook een zwarte kalkoen formaat struisvogel, voor hem moet ik dus de deur openlaten, want hij past niet door het luik.

We hebben een hele grote ren..(half voetbalveld) maar behalve gaas als omheining heb ik niets anders..dus niet ingegraven en ook geen afdak.

 

Wij hebben hier cougars (puma) coyotes, bald eagles, wasberen, dassen, vossen soms een wolf maar laatste zie ik niet zo vaak.

Toch raak ik niet vaak vogels kwijt, vorig jaar zat er een vos in ons kippenhok op klaarlichte dag, maar die had denken wij jonkies, want later zagen we een vos met jonkies lopen, maar behalve vorig jaar een kip of 13 ben ik eigenlijk nooit noemenswaardige aantallen kwijtgeraakt.

 

Zelf denk ik als je tegels gaat leggen, gaas gaat ingraven, afdaken maken, schrikdraad zet etc etc..je een aardig kostenplaatje krijgt.

Als je je kippen als huisdiertjes hebt is het misschien anders, maar persoonlijk vind ik het een te grote investering, maar goed ik koop elk voorjaar toch weer 50 nieuwe kippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een gdoodgewoon woonwijkje en mijn tuin is aan beide zijkanten afgeschermd door de achtertuinen van buren en aan het einde van de tuin ligt een brede (zeker 3 meter) sloot. Toch ben ik al twee keer een kip kwijtgeraakt. Spoorloos verdwenen. 1x binnen een half uur, om 4 uur 's middags kijk ik nog waar ze aan het scharrelen zijn en om half 5 is er eentje weg. Omdat het overdag is en omdat de tuin door de ligging niet echt makkelijk bereikbaar is voor lopend wild vermoed ik toch echt een roofvogel. Maar ach, de kipjes genieten zo van het buiten zijn dat ik het verlies van eentje af en toe maar voor lief neem....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...