Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Keukenrol zaaisels


Night

Aanbevolen berichten

Ik heb vorige week van alles op keukenpapier gezaaid en er komt nu leven in, maar wat doe ik er dan straks mee.

Zet ik ze direkt op plaats van bestemming of toch nog eerst even in een potje?

En hoe groot (of hoe klein) moeten ze zijn om te planten, direkt bij de eerste kiemblaadjes of toch nog even wachten tot er wat meer blaadjes zijn?

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deno methode op die website zijn ze nog wel erg klein, sommige krijgen bij mij al blaadjes.

 

Ik heb gezaaid:

Bloemkool

Groene bloemkool

Paarse bloemkool

Romanesco

Broccoli

Savooiekool

Gele savooiekool

Rode kool

Spitskool

Rode spitskool

Spruitjes

Boerenkool

Chinese kool

Andijvie

Lollo Bionda

Lollo rossa

Pluksla

Rode eikebladsla

Ijsbergsla

Sla-andijvie

Rode kropsla

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff dat is in mij ogen veel te vroeg, enigste wat je er mee kan is oppotten en hopen dat je ze op een koele, lichte vorst vrije plek goed kan houden tot je in Mei kan uitplanten.

Dat soort dingen kun je veel beter pas begin April zaaien, tenzij je verwarmde kas hebt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben misschien een beetje van de oude stempel wat betreft moestuinieren maar wat is er mis met zaaien in potgrond-stekgrond? Ik zie het nut van op watten - keukenrol zaaien echt niet...

 

Mijn antwoord op je vraag zou dus zijn: opnieuw zaaien in zaaigrond, zeker de sla. Er zijn misschien wel wat andere leden die je wat betreft je vraag 'wanneer verplanten' wat beter advies kunnen geven.

 

EDIT: In het moestuinmagazine Grow Your Own bespreken ze deze pre-germenation methode ook maar dan vooral wanneer je moeilijk kiemende zaadejs door ouderdom. Ze schrijven dat je elke dag moet controleren en zodra de kiempjes 3mm zijn je ze met een pincet uitplant in potjes of in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezaai veel te vroeg

Hmmz op een aantal zakjes staat toch duidelijk zaaien in februari.

Ik heb ook alles in potjes gezaaid eveneens voordat ik op keukenrol zaaide maar die groeiden dus op steeltjes, vandaar een poging op keukenrol om te zien hoe dat zou gaan

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze op steeltjes komen te staan heeft te maken dat je ze veel te warm hebt staan en ze te weinig licht krijgen.

 

Plantjes zijn niet te foppen

 

Ik zaai graag op keukenrol, maar dat is meer omdat ik het zo leuk vind om te zien hoe het groeit. Het is enorm priegelen om die mini plantjes te verspenen.

 

Ik doe dat altijd na een paar dagen als ik duidelijk een wortel, steel en kiemblaadjes hebt.

wacht je te lang dan heeft het plantje geen voeding, doe je het te snel dan gaat het verspenen minder goed.

Ik zaai ook maar weinig, en denk dat daar het grote verschil in zit. Zie me echt geen honderd bloemkool plantjes op deze manier doen.

Ook kan je zien of je zaden kiemkrachtig zijn.

 

Maar met alles wat je doet is het een kwestie van nadenken.

Sommige kolen kunnen wel, sommige niet maar dat ligt aan het soort wat je hebt. Die info staat op het zakje.

 

Zoals ik nu begrijp kunnen we als beginner ons het beste houden aan wat daar dus opstaat en de ervaren mensen weten beter hoe en wat dus kunnen er vanaf wijken.

Er is natuurlijk niks mis met proberen maar zo op deze manier heb je alleen maar teleurstellingen, vorig jaar geen oogst etc.

 

Ik schreef het al eerder bij je, een plant die zwakjes is omdat je te vroeg zaait is nog gevoeliger voor schade van insekten en ziekten. En dat is nu net niet wat je wilt.

 

Sla zou ik ook direkt in de grond zaaien, zijn best gevoelige plantjes in het begin.

 

Verder is het op keukenrol zaaien of in de grond weinig anders, deze gaan ook op steeltjes groeien als je het weer hetzelfde doet als eerst.

 

Wacht ander even tot april, je kan ook plantjes vanaf 10 cent kopen in het tuincentrum. Die hebben een goede start gehad en kan je zo uitplanten in je tuintje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, jij lijkt elk jaar ook een haperende plaat

Maar je hebt gelijk. Al staan er op vele zakjes idd dat je in februari al kan zaaien. Zo ook bij mij. Tja en als dat er staat, dan doe je dat. Zo leek ben je dan wel. Net als ik soms

 

Ik zou t ook gewoon in potjes met aarde zaaien. Ik vind t al een geprut om die zaailingen over te planten naar de tuin ofwel een groter potje. Daarom gebruik ik nu gelijk al grotere potjes voor ze daarna de tuin in geplant kunnen worden. Ik heb laatst ook bindsla gezaaid in een klein bakje (zaaitijd febr.) en daar zitten nu kiemblaadjes aan. Zodra ze groot genoeg zijn komen ze in een potje in de keuken (niet boven de verwarming). Dan kan ik daar wat vroeger van eten

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn er hier mensen die geen zaaihandelingen lezen op de achterkant

 

Ik heb zaaibakken gekocht vanmiddag en ga de keukenrol zaaisels daarin poten dit weekend en dan zet ik ze buiten in de kas, en daar mogen ze lekker blijven tot ze in de bak kunnen.

De sla zet ik waarschijnlijk direkt in de bakken, tunnel er over en dan moet het toch goed komen.

Als ze dan weer op stelen groeien weet ik het ook niet meer, dan komt denk ik poging 3

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

het viel me al op hoeveel mensen al vroeg aan het zaaien slaan...

maar idd, bij bepaalde soorten kun je al in feb zaaien. mits je een kas hebt.

en veel mensen denken dat het zaaien in huis hetzelfde is als het zaaien in een kas

er zijn natuurlijk ook mensen die gewoon voor het 'proberen' aan het zaaien slaan. en ach, dat begrijp ik prima!

sommige mensen moeten gewoon op hun handen gaan zitten. zo één ben ik zelf

 

die deno methode is prima voor bepaalde soorten

het is absoluut een ramp als je niet kunt priegelen of worstevingers hebt

maar ik vind zelf dat het voor bloemkool sla etc geheel ongeschikt is.

het is wel leuk om het hele kiemproces te volgen.

 

oh, en eh, niet vergeten dat ze in het zakje zitten

dan heb je er niets meer aan

peperfotosfeb2012001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...