Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kan iemand deze 2 thuisbrengen?

42d233df849637aea7d4aa3fe72dbf2d.jpg

De linker had paprika popti moeten zijn. Komt uit gekocht zaad. Zo balen als de inhoud niet klopt, want dit is overduidelijk geen paprika. Ahh, en ook echt loeiheet direct. Ik dacht, neem even een hapje hoe scherp die is. Heel pittig.

De rechter had ene oranje snackpaprika moeten zijn, maar daar lijkt het totaal niet op. Hij smaakt wel heel zoet.. Beetje kruidig. Een soort oranje paprika popti maar die ik had gekocht, had rood moeten zijn.
Echter… dit is wel een erg grillige vorm. Zo zien ze er allemaal uit. Totaal niet zoals het origineel. Gekruist neem ik aan. Ben nu wel een pietsie bang voor het kontje Het venijn zit altijd daar.

• Like 2
Geplaatst:
Op 1-9-2023 om 19:28, MSDG zei:

er hangen er nog wel 100 aan. 

oh, dat is leuk! Dat had ik vorig jaar met de thunder mountain longhorn. Peperpoeder daarvan ( vijf planten) was ongeveer een maand geleden pas op.

Dit jaar buiten net genoeg voor een handje zaden, die houden dus echt alleen van het kasklimaat!

• Like 1
Geplaatst:

@mellie

Geen idee, maar ik heb die jaar een zelfde ervaring met zaden die Sweet Bonnet hadden moeten zijn maar daar in de verste verte niet op lijken. Zaden had ik gekocht bij peperzaden.nl

• Like 2
Geplaatst:
ht, had rood moeten zijn.
Echter… dit is wel een erg grillige vorm. Zo zien ze er allemaal uit. Totaal niet zoals het origineel. Gekruist neem ik aan. Ben nu wel een pietsie bang voor het kontje Het venijn zit altijd daar.

Owhhhh, en wat een venijn! Hij is heel kruidig en pittig. Wel lekker, maar echt geen snackpaprika om in de broodtrommels van de kinderen te stoppen zeg, pffff. Heftig. Wel een lekker heftig, dus ik zal de zaden bewaren van deze naamloze grapjas.

Ik heb vandaag de eerste turuncu spiral gegeten. Dit jaar zijn ze bijna allemaal recht. Vind dat wel jammer. Dat vind ik juist het leukst aan deze peper. Qua mondgevoel is hij nl best stug en pittig en ik heb genoeg pittige pepers die minder taai zijn. Deze is juist voor de leuk qua vorm en dan is de vorm er niet niet zo handig.
  • Like 1
Geplaatst:

Bhut Jolokia Peach, zien er mooi gnarly uit. Waarschijnlijk wel nodig om ze binnen af te rijpen maar dat merken we vanzelf wel. Is een soort van een Ghost pepper. Rond de 1mil scoville. 

DSC_1751.JPG

Eerste lemon drop gister gegeten in 6 verschillende pogingen... Hou niet zo van lemon smaak, dus hoopte met meer pogingen om aan de smaak te wennen. Na al die pogingen wel wat meer aan de smaak gewend. Maar het is maar zo zo, misschien moet ik er iets anders bij eten. Iemand ideeen wat er lekker bij smaakt? De hitte van de pepper was goed, goed genoeg om vaker in weg te happen. 

• Like 2
Geplaatst:

De schwartze peperoni heeft het redelijk gedaan in zijn te kleine pot..moest zijn wortels krommen. De pepers rijpen rood af en de flakes, met dank aan Jorieke, zijn erg lekker. 

Er komen nog zat pepertjes voor eten en zaden.  

4684742A-DD6B-4A5B-9AA6-F3F118E9673F.jpeg

• Like 7

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ongeveer 80% van mijn Cayennes is inmiddels afgerijpt. Ik spaar ze op in de vriezer.

Hoog tijd om een restje oogst 2022 te verwerken. Drogen en tot bijna poeder vermalen.

20230907_Cayenne2022_drogen.jpg

^ Met dit weer hoeft de Stöckli niet aan. Vanavond gaat die wel een paar uurtjes aan, want voor het vermalen tot bijna poeder moeten ze echt kurkdroog zijn.

• Like 7

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wat van onze buiten pepers,

Piri piri (links) samen met de Brazilian Starfish (rechts) het lijkt net 1 grote struik, beide zitten vol met vruchten,

IMG_1625.jpeg

IMG_1623.jpeg

Piri piri,

IMG_1586.jpeg

Brazilian Starfish,

IMG_1585.jpeg

vruchten van de Familie Market Jalapeño de meest gekurkte Jalapeño ter wereld,

IMG_1748.jpeg

IMG_1747.jpeg

de Pink Tiger die begint te verkleuren dus enkele met tape er omheen,

IMG_1718.jpeg

en de buiten Carolina Reaper die het zeer goed doet met redelijk veel vruchten,

IMG_1719.jpeg

😎

• Like 11
Geplaatst:

De tape om de Pink Tiger is om een patroon op de vruchten te krijgen, onder de tape komt nu geen zon/licht waardoor die plekken niet zouden mee kleuren en er dus extra kleurrijke vruchten met speciale patronen ontstaan!

Dit is de theorie hier achter maar ik heb er nog geen ervaring mee dus dit is zeg maar een proef.

• Like 3
Geplaatst:
1 uur terug, Ruderalis zei:

De tape om de Pink Tiger is om een patroon op de vruchten te krijgen, onder de tape komt nu geen zon/licht waardoor die plekken niet zouden mee kleuren en er dus extra kleurrijke vruchten met speciale patronen ontstaan!

Twee manieren waarop een peper zijn kleur kan krijgen.

- Zonlicht.   (Zonlicht direct op het fruit, zal ook de temperatuur van het fruit verhogen)

- Hoge temperatuur.

Bij beide wordt het aanmaken van carotenoids gestimuleerd, wat voor de verkleuring zorgt.

Dus als er geen licht op de peper valt, zal deze kleuren doormiddel van de omgevingstemperatuur.

De test bij deze temperaturen op dit moment buiten, zal naar mijn idee dan ook geen strepen opleveren onder het afgeplakte.

Wel een leuke bedachte test, en benieuwd naar het resultaat.

• Like 2
Geplaatst:
21 uren geleden, Ruderalis zei:

Wat van onze buiten pepers,

Piri piri (links) samen met de Brazilian Starfish (rechts) het lijkt net 1 grote struik, beide zitten vol met vruchten,

IMG_1625.jpeg

IMG_1623.jpeg

Piri piri,

IMG_1586.jpeg

Brazilian Starfish,

IMG_1585.jpeg

vruchten van de Familie Market Jalapeño de meest gekurkte Jalapeño ter wereld,

IMG_1748.jpeg

IMG_1747.jpeg

de Pink Tiger die begint te verkleuren dus enkele met tape er omheen,

IMG_1718.jpeg

en de buiten Carolina Reaper die het zeer goed doet met redelijk veel vruchten,

IMG_1719.jpeg

😎

En deze staan dus niet in een kas?

Zijn het éénjarige planten? want ze zijn best groot

• Like 1
Geplaatst:

@RedTomato,

Nee idd deze planten staan niet in de kas maar in de openlucht, wel staan ze op een enorme hoeveelheid goed bemeste aarde, ze staan in een bak met zo’n 500 liter inhoud waar ongeveer zo’n 8 verschillende peper planten in staan, grote en kleine.

Het zijn inderdaad eenjarige planten, ze zijn in het voorjaar ontkiemt.👍

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie de Shishito die ik van jouw zaden heb staan, zijn hier ook rijp echt supermild. Ik heb vandaag een rode, zachte opgegeten (en de zaden bewaard) en ik proefde nul heetheid. 

Klein quizje. Volgens de jumbo zijn dit mme Jeanette pepers. Wat denken jullie?

IMG_20230909_164924_818.thumb.jpg.b8ba9886fd2b0190bca537c0e43b85e2.jpg

Schaar is for scale, heb geen banaan.

Ik vraag het alleen omdat er een paar pagina's terug ook al wat verschil in mening was en google qua uiterlijke verschijning eigenlijk ook niet zo duidelijk is. De adjuma die ik van de AH kocht en gezaaid heb was veel blokkiger, wel geplooid, maar niet gewokkeld. De vruchten van die zaden zijn tot nu toe ook veel kleiner gebleven, maar dat zal wel weer aan mij liggen 😄

Ik ga de zaden van deze Jeanette ook bewaren.

Geplaatst: (aangepast)

Er beginnen buiten eindelijk meer pepers te rijpen dan ik opeet. Het klopt dus dat pas in september de buitenoogst komt, even onthouden voor volgend jaar. Hier lemon drop, en iets onbekends.

IMG_20230909_230845.thumb.jpg.97d2974179097d8950153ba320ee5394.jpg

Helaas was er weer een espelette bij zonder hitte, die heb ik dus al opgegeten.

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst:

Bij ons zijn de Jalapenos nog steeds nul pittig.
Wat ik vooral raar vind dat we vrienden van ons ook een plantje hebben gegeven en dat die van hun wel pittig schijnen te zijn. Waar komt toch door? Ik vind het maar een groot mysterie vooral om dat wij ze zelf zowel buiten hebben staan als in de kas en er geen verschil zit kwa smaak. Als het aan lokatie/licht en warmte zou liggen zouden wij toch ook verschil tussen de binnen en buiten planten moeten proeven... Vreemd!

• Like 1
Geplaatst:

@mus,

Grootste kans is dat je teveel water hebt gegeven, het beste kan je bij de peper planten vanaf dat de vruchten erin komen een nat droog cyclus invoeren!

Dus flink water geven en dan ook weer goed droog laten worden, zodat je de plant een beetje strest, van de plant stressen worden de pepers heter.

Verder moet je een peper plant ook flink voeding geven, peper planten houden van veel voeding, voeding is de basis waarop de plant/vruchten zich ontwikkelen!

Verder was het een slechte zomer dus misschien hebben de pepers bij jouw nog minder zon uren gehad dan bij de ander.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb de peperplanten in de kas nauwelijks water gegeven de laatste 2 a 3 maanden dus dat kan het bijna niet zijn. Buiten kan dat natuurlijk wel met alle regen.

Dat wij minder zon uren hebben gehad zou misschien nog wel kunnen. Voeding heb ik de planten alleen in het begin gegeven dus dat kan ik volgend jaar zeker anders doen. De Biquino die er naast staat heeft wel een pittigje en de Habanero die een Scotch Bonnet bleek te zijn is vollgens mij ook pittig zat al moeten die nog verder rijpen.

• Like 1
Geplaatst:

Deels mee eens. Voornamelijk zon uren hebben invloed op hitte en de soort natuurlijk, wellicht het jaar ervoor gekruist met iets milders. Eerdere vruchten op een plant kunnen ook veel minder heet zijn dan latere.  Hoeveelheid water maakt niet zoveel uit. Zolang het maar niet verzuipt en met een dag of 2a3 weer droog is, anders is geen voedingsstoffen opname wat dan resulteert in matige pepers. Moment van mijn water geven is het moment, dat één van de bladere slap begint te hangen. Maar dan is de bodem nog niet compleet droog. 

Exterme droogte kan neus rot veroorzaken, want met te weinig water is er geen calcium opname mogelijk. Dus bodem moet altijd wel iets vochtig blijven. 

Wordt smullen straks 😅

DSC_1767.JPG

• Like 3
Geplaatst:

@fr3ke ziet er uit als een biquinho pepertje zo van boven.

Ik heb de zaden bewaard van de allerzoetste en sappigste jalapeño peper die ik ooit heb gegeten. Nul hitte. De dochter heeft het uiteindelijk afgeknaagd zelfs helemaal rondom de pitten
Zaden dus bewaard. Die komt volgend jaar terug.

De peachadew is rijp. Beetje wazig kleurtje. Heeeeeel zacht abrikoos. Crème met een blosje zo je wilt. De smaak weet ik nog niet, maar hij hoort mild te zijn. Morgen de smaaktest.

In de kas is alles laat… ik heb vorig jaar toch echt wel eerder kunnen oogsten. De buitenpepers die ik maar 4 of 5 heb, zijn nog bij lange na niet rijp. Wel in pot, dus die kunnen straks met pot en al naar binnen. Wel handig.

Beetje jammer van de kaspepers, maar eigenlijk mag ik niet klagen. Er hangen kilo’s peper en ik zou niet weten wat ik ermee aanmoet allemaal… Heb sowieso nog dik een kilo peper in de vriezer. Die wil ik gebruiken en de huidige oogst evt in de vriezer.

Ik ga een grote batch sambal maken.
1 met tomaat en 1 zonder. Ik moet eigenlijk nog chilisaus maken… maar kan me de vorige hel daarvan nog maar al te goed herinneren…. Daar heb ik echt geen zin in merk ik. Dus nog maar even niet. Dus veel sambal en moet chilivlokken drogen. Verder geen wensen voor de peperoogst.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:
Op 9-9-2023 om 15:18, Ruderalis zei:

@RedTomato,

Nee idd deze planten staan niet in de kas maar in de openlucht, wel staan ze op een enorme hoeveelheid goed bemeste aarde, ze staan in een bak met zo’n 500 liter inhoud waar ongeveer zo’n 8 verschillende peper planten in staan, grote en kleine.

Het verschil met de hete? pepers ernaast is echt dag en nacht. 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik ben zo blij met mijn ene rode chili... De rest heeft nog geen zin om rood te worden. 

Welke kun jij mij  aanraden om volgend jaar erbij te doen? Ik hoef niet de scherpste te hebben. Hou niet van extreem heet. Maar het mag wel een bite hebben. En eentje die het goed doet in ons klimaat zonder kas. 

Op 9-9-2023 om 15:18, Ruderalis zei:

@RedTomato,

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...