HerbalX Geplaatst: 2 februari 2023 Geplaatst: 2 februari 2023 On 2/1/2023 at 4:41 PM, rorror said: edit: Dit zijn de eerste 10 soorten trage soorten die gezaaid worden. .... - Rocoto .... Ik heb voor het eerst Rocoto Grande Yellow gezaaid, maar ik kom nu al achter dat het een lastig kiemer is. Ik begon met twee zaden omdat, ik hoef er maar 1 plant van aangezien ze behoorlijk wat ruimte claimen in de kas. Maar na twee weken nog geen succes, ik heb er nu maar twee zaden bijgevoegd in de hoop op succes te vergroten. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 3 februari 2023 Geplaatst: 3 februari 2023 (aangepast) Hier begint alles goed te kiemen, op de Shishito en Padron na. Ook de 2e lichting die ik afgelopen maandag zaaide, toont deels al wortels. Vanmiddag een deel overbrengen naar zaaitrays. 4 februari 2023 aangepast door mdubbelm Quote
rorror Geplaatst: 3 februari 2023 Auteur Geplaatst: 3 februari 2023 19 uren geleden, HerbalX zei: maar ik kom nu al achter dat het een lastig kiemer is. We zullen zien hoe lang het kiemen gaat duren. Heb van alle soorten 4 zaadjes per pot gedaan. De sterkste van de 4 blijft dan over. Heb ze zojuist ingezaaid en staan nu op het warmte matje. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
mdubbelm Geplaatst: 4 februari 2023 Geplaatst: 4 februari 2023 De gekiemde zaden van 25 en 30 januari verspeend. Alleen padrons moeten overnieuw, die doen het niet. Heb nog een nieuw zakje zaad, dat maar even proberen. 3 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 4 februari 2023 Geplaatst: 4 februari 2023 @mdubbelm als ik naar de foto kijk dan lijkt het alsof je potgrond wel erg nat is? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
henkg Geplaatst: 4 februari 2023 Geplaatst: 4 februari 2023 Ja, nat. Maar wel alleen direct na verspenen, toch? Ook ik maak de grond, vooral rondom het worteltje, expres bijna moddernat. Dat zorgt voor een beter, sneller contact met de grond. Voor Deno (dan zijn ze toch al gewend aan een natte omgeving). Ook voor "gewone" zaailingen (die zijn vaak al wat groter). Het natte verdwijnt vrij snel. Daarna uiteraard spaarzaam watergeven. Doe ik ook later, bij het verpotten naar een grotere pot. Maakt het verschil in het aanslaan? Dat weet ik eigenlijk niet. Ga ik binnenkort dus eens vergelijken, met Cayenne pepers en ook tomaten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
mdubbelm Geplaatst: 4 februari 2023 Geplaatst: 4 februari 2023 1 hour ago, henkg said: Maar wel alleen direct na verspenen, toch? Klopt ☺️ Quote
Mellie Geplaatst: 5 februari 2023 Geplaatst: 5 februari 2023 Bij mij wil de padron ook niet @mdubbelm en heb ook nog nul arbol. Rest is al wel of boven of piept boven. 2 Quote
Adrielle Geplaatst: 5 februari 2023 Geplaatst: 5 februari 2023 Wat grappig, Padron en Lemon Drop zijn bij mij ook de enige die niet kiemen. Fijn dat ik niet de enige ben haha 1 Quote
woldistel Geplaatst: 5 februari 2023 Geplaatst: 5 februari 2023 De tweede ronde pepers gezaaid! De eerste ronde verspeend in grotere potjes en een schietgebedje gedaan bij de lemon drop en de aji delight, die nog steeds geen zin hebben, ook niet in hun deno bakje. Quote
Peter Groen Geplaatst: 6 februari 2023 Geplaatst: 6 februari 2023 @woldistel gekke plantjes die pepers, en opeens zie je na 6 of 8 weken de verloren zaadjes uitkomen, en waar zou dit nu aan gelegen hebben? Vaak weet je het niet maar het 'kan' en met name 'kan' te maken met de kiemrust in het zaadje of de ouderdom van het zaad. Dit weet ik dus niet. Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 februari 2023 Geplaatst: 6 februari 2023 Op 18-1-2023 om 17:48, acpronk zei: Ik heb de purple fish van Diana pas gekocht, en dit jaar gezaaid. De zaailingen zijn trouwens gewoon groen, op eentje na die een paarse gloed heeft. Leuke zaailingen zijn dat heb deze ook gekweekt vanuit het zaad van diana echt mooi zaad 100% gekiemd, 11 groene plantjes en 1 compleet paars zo bijzonder om te zien de stengel, 2 kiem blaadjes en de 2 echte blaadjes zijn geheel paars. Quote
woldistel Geplaatst: 6 februari 2023 Geplaatst: 6 februari 2023 @Peter Groen van de aji delight kan ik het me wel voorstellen, dat is een oud zakje van de nieuwe tuin.be en die bestaan helaas al een paar jaar niet meer. De lemon drop heb ik nieuw, dus ik vind dat daar wel wat van mag opkomen 😄 Maar het is niet dat ik verder te weinig heb, haha. Quote
fre3ke Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Ik heb gisteren alles met de denomethode 'gezaaid'. Ik had een week eerder al één soort gezaaid, maar die doet nog niets. Quote
Arebij Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Goedemiddag, Inmiddels 2 weken geleden de 2e ronde gezaaid, de opkomst is erg gevarieerd. Dit is mijn 2e seizoen en wat ik dit jaar anders hebt gedaan is dat ik vorig jaar zaai & stekgrond heb gebruikt & gewone potgrond. Ik heb dit jaar de potgrond gemengd met brekerzand. Het valt me op dat de bovenste laag “ hard” wordt en het lijkt dat de zaden hierdoor moeilijk doorheen komen. Ik weet alleen niet of dit vorig jaar ook zo was, of dat ik gewoon dit jaar pech heb met het zaad. Hieronder de gezaaide soorten, met links de zaaiingen en rechts de opkomst. Sugar rush Peach stripey 3/2 Lemon drop 3/1 (maar of die het gaat redden…. ?) Ahuachapau 3/3 Shishito 3/2 Pimientos de Padron 6/1 Goccia d’ Oro 6/0 Black Mama 2/2 Caroline reaper Wit 4/1 Caroline reaper Mustard 2/1 Caroline reaper Rood 2/1 Jalapeno 3/0 (vorige week gezaaid) Serrano 3/0 (vorige week gezaaid) Pimientos de Padron wil niet echt lukken, jammer. Had hier wel op gehoopt, maar blijkbaar is de Shishito van “ hetzelfde soort”. Ik laat het maar hierbij en wie weet komt er zoals boven gemeld word, er na 6 weken toch nog iets op J 4 Quote
rorror Geplaatst: 7 februari 2023 Auteur Geplaatst: 7 februari 2023 @Arebijhoe warm is het in de tent? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arebij Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Ik heb geen meter, maar het zal vermoedelijk rond de 23 graden zijn. Kamertemperatuur plus wat warmte van de lampen. Zaaiingen staan in plastic pluggen in een propagator dus zal rond de 26 zijn. Quote
rorror Geplaatst: 7 februari 2023 Auteur Geplaatst: 7 februari 2023 @Arebij De wat hetere soorten kiemen beter bij een temp van 27/29graden en anders kan het een stuk langer duren. Tevens zie ik dat je de grond niet afgedekt hebt met een stukplastic of kap, waardoor de bovenste laag wat uitdroogd, en als die uitgedroogde laag het zaadje aanrijkt. Zal het zaadje ook wat droger zijn, waardoor die lastiger kiemt. Ik dek het zelf altijd even af met keuken folie, zodat de bovenlaag ook vochtig blijft. Na het opkomen haal ik bij dat vakje de folie weg. Ook als zaden kiemen, en boven de grond komen, met b.v. het zaadje nog om de bladeren heen. Dan zal in een droge omgeving het zaadje lastig los gaan, maar met een hoge luchtvochtigheid, lukt het de blaadjes wel om het zaadje goed open te krijgen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arebij Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Ik heb voor de foto even het traytje naar boven verplaatst. Normaal zit het in een propagator met kap. Lucht het eens per dag en de luchtvochtigheid lijkt mij goed te zijn omdat de kap altijd vochtig zat is… laatste tijd ben ik de hardere bovenste laag wat aan het loswroeten, misschien helpt het 😉 Nouja, mag in ieder geval niet klagen. Kan waarschijnlijk toch niet alles in de tuin kwijt 1 Quote
MSDG Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Kwam er achter dat het warmtematje nog op 20,5 stond ipv 24. Dan gaat het niet zo snel met kiemen kan ik jullie vertellen. Nu aangepast, dus verwacht deze week nog de eerste kiemblaadjes te mogen verwelkomen. 😄 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
HerbalX Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 (aangepast) Ik ben hier begonnen de eerste zaailingen een groter onderkomen te geven ; 8 februari 2023 aangepast door HerbalX 6 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 10 uren geleden, HerbalX zei: Ik ben hier begonnen de eerste zaailingen een groter onderkomen te geven ; Je bent er vroeg bij! Krijgen ze wel voldoende licht, ze lijken me al wat gerekt en sprietig eerlijk gezegd. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
HerbalX Geplaatst: 9 februari 2023 Geplaatst: 9 februari 2023 Over de hoeveelheid licht zal niet het probleem zijn, krijgen 14 uur per dag licht van de sunblaster lampen die op de foto te zien is. Er is echt een onbalans in de warmte en de afstand tot de lampen. In de zaaitray staan ze lekker op een verwarme bodem maar relatief verwijderd van de lampen. Nu de meeste in hoger potjes staan is de afstand verkleind en zullen de planten ook volle gaan worden. Inmiddels wordt de kas klaar gemaakt om ze in maart/april naar toe te verhuizen. ik zal daar binnenkort wel een plaatje van posten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.