Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Algemene boek over planten

Featured Replies

Geplaatst:

Ik zoek een algemene boek over planten om mijn kennis te verbeteren zowel in de moestuin, maar ook voor bijvoorbeeld kamerplanten of fruitbomen. De meeste boeken die ik vind zijn te specifiek vanuit één hoek (ecologisch, enkel eetbare gewassen e.d). Ik zoek echt een leuke algemene boek om je plantenkennis te verbeteren en die je op je nachtkastje kan leggen om in bed te lezen. Een beetje wetenschappelijk mag, maar moet wel leuk blijven. Mag Engels of Nederlands zijn!

Geplaatst:

Een algemeen boek wat goed is, bestaat niet. Het is of het een (bv moestuinplanten) of het ander (kamerplanten) of weer wat anders (fruitbomen). En zo zijn er nog veel meer categorie"en. Algemene boeken die er wel zijn, missen teveel planten en zijn te vaag en nietszeggend. Is zonde van je geld,

Geplaatst:

Ik ben het met Flup eens, één goed algemeen boek wat up-to-date is bestaat niet. Er worden tegenwoordig relatief weinig tuinboeken uitgegeven omdat mensen veel op internet zoeken en geen geld willen uitgeven aan boeken.  Uitgeverij Terra gaf vroeger regelmatig prima tuinboeken uit maar sinds die zijn samengegaan met Lannoo geven ze nog maar enkele tuinboeken per jaar uit.

Geplaatst:

De Tuin  door Fieke Hoogvelt. Heeft zowel moestuin als siertuin en ontwerpen en plantenlijsten. Boek is uit de vorige eeuw 😏, maar tweedehands nog vrij goed verkrijgbaar volgens mij. 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
5 hours ago, woldistel said:

De Tuin  door Fieke Hoogvelt

Haha, ligt toevallig op mijn nachtkastje. Bij de kringloop gekocht, maar ik weet niet of ik het houd dus het ligt op mijn nachtkastje voor een laatste oordeel. 

Geplaatst:

Is dat boek van Fieke Hoogvelt echt voor het eerst verschenen in 1997? Op de voorkant van het boek staat een foto van een border zoals we die kennen uit de jaren zeventig ...

Echt degelijk is de Encyclopedia of Gardening van de Royal Horticultural Society. Niet iets wat je in bed leest gezien het gewicht van het boek. Ik zou dit boek pas kopen als je het hebt ingezien.

Geplaatst:

Ja, heus. Mompel, mompel never judge a book by its cover...

Maar wat zijn dan moderne tuinen? Grijze steen, veel grind en her en der zo'n zwartbladig sprietending? Doe mij dan maar een jaren 70, 80, of 90 tuin. Metbijen en egels. Mien Ruys of Rob Herwig.

Rabarbersap vroeg niet om modern, maar algemeen en het boek van Fieke is algemeen en heeft een heleboel info over een heleboel tuindingen. Ligt op het nachtkastje, hoeft niet zo zwaar voor het slapengaan 😉

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Moderne tuinen zijn in mijn optiek tuinen met prairie-beplanting, Piet Oudolf tuinen, Dutch Wave of beplanting in de stijl van Christopher Lloyd of Beth Chatto.

'Tuinen' met veel grind en 1 of 2 planten zijn in mijn ogen geen tuinen, meer een fantasieloze opvulling van een buitenruimte.

Ik snap niet dat de uitgever van Fieke Hoogvelts boek geen betere foto voor de cover heeft gebruikt. Heideplanten en coniferen met een Hosta, dat is iets van de jaren zestig en zeventig, dat was zelfs in 1997 al ernstig gedateerd.

Geplaatst:

Dit is een jaren-70-borderIMG_20221219_231726.thumb.jpg.72a212d3e1dd123e6ddaf82a385aafaf.jpg

Het boek van Fieke Hoogvelt is echt wel moderner.IMG_20221219_233231.thumb.jpg.57123a5128e23cdf2177e81ba061ef0e.jpg

Geplaatst:

Nee, één boek dat alles wat je noemt omvat, dat is er niet. Gelukkig maar, want zo een boek kun je alleen verplaatsen met een steekkarretje.

Voor de moestuin (incl. allerlei kleinfruit en grootfruit) gaat mijn voorkeur uit naar:

- Groente- en fruitencyclopedie, Luc de Deene

- Ecologisch tuinieren, Velt

Waarbij de eerste toegankelijker is voor zowel een beginner als gevorderde, o.a. door de vele foto's. Eigenlijk moet je ze alle twee hebben ...

Van beide zijn al vele drukken verschenen. Eerdere drukken zijn nauwelijks tweedehands te verkrijgen (soms tegen een hogere prijs dan de meest recente druk). Dus bijna niemand doet ze weg. Een betere aanbeveling dan welke review dan ook.

Beide boeken zijn het geld meer dan waard, maar niet goedkoop. Voor aanschaf een fysiek exemplaar inkijken (bij een grote boekwinkel?) is aan te bevelen. 

Geplaatst:
19 uren geleden, fre3ke zei:

Het boek van Fieke Hoogvelt is echt wel moderner

Maar niet echt veel ... Tuinen met veel heideplanten is echt iets van de jaren zeventig, net als bielzen, Cedrus deodara 'Atlantica Glauca', en de apenboom / Araucaria. Heideplanten hebben de afgelopen jaren een comeback gemaakt als wegwerpplant die men in het najaar in een pot zet en in het voorjaar in de kliko gooit.

In de loop van de jaren tachtig zie je een beweging naar meer natuurlijke beplantingen en een verbreding van het assortiment. Bij deze ontwikkeling passen onder meer de zadenlijst van De Cruydhoeck, het succes van kwekerij De Hessenhof van Hans Kramer en het gebruik van siergrassen in de border.

Geplaatst:
  • Auteur
18 hours ago, henkg said:

Voor de moestuin (incl. allerlei kleinfruit en grootfruit) gaat mijn voorkeur uit naar:

- Groente- en fruitencyclopedie, Luc de Deene

- Ecologisch tuinieren, Velt

Ik had al een oog op "Ecologisch tuinieren" van Velt. Ik zal die andere ook eerst even bekijken

2 hours ago, Jorieke123 said:

Of de voorkant van dat boek nou wel of niet modern is, maakt voor dit topic en de vraag niet uit. 

😁

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.