Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na al de aardappelen acuut gerooid te hebben vanwege de phytophthora had ik kunnen weten dat mijn tomaten ook besmet zouden zijn.
Dus net alles de kliko in. Prachtige trossen. Niet te redden. Kon wel janken. Nou ja. Volgend jaar hoop ik een kas te hebben.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Heel herkenbaar dat gevoel, ik had 63 planten in totaal, 59 verschillende variteiten volgensmij, waarvan 15 planten in de tunnel, de rest buiten heb elke buiten plant eruit kunnen halen, en 3 planten uit de tunneltent ook alleen die dan weer door een andere schimmel. 

• Like 1
Geplaatst:

Hier gaat het nog redelijk. Een aantal tomaten buiten hebben het niet gered en die ga ik morgen maar opruimen. Maar in de kas begint de Ananas noire eindelijk te verkleuren. Buitentomaten die het nog wel goed doen onder een plu, zijn Soldacki (rechts op de foto) en Nature's riddle (links) op de randen van het narijp mandje op de vensterbank. Ida Gold (oranje), Taxi (geel) en Arctic Rose (rood) staan ook laag onderdak en doen het ook nog goed. 

IMG_20230815_164814_9392.thumb.jpg.ff0694019113706ebdbcaa7bd2a3a69d.jpg

Verder ben ik het wel eens met @Arja. Sommige jaren gaat alles geweldig en andere jaren krijg je weinig terug voor alle inspanning. 

• Like 1
Geplaatst:

Klopt, ons eerste jaar hier bleven de millefleur trostomaatjes maar geven, het was een warme en droge zomer. En het jaar erop werd het helemaal niks, maar had ik bijvoorbeeld weer giga veel bonen. 

• Like 1
Geplaatst:

Gelukkig gaat het hier buiten nog goed. Ik heb ongeveer 10 planten Ruthje in de volle grond staan, daar nog geen besmetting op gezien. Wel heb ik daar preventief behoorlijk wat blad verwijderd. 

Verder nog een plant of 10 het en der verspreid waarvan een deel ook in pot. Daar heb ik wel twee planten die denk ik niet helemaal gezond zijn, maar ik denk niet dat het phytophtora is. Onder andere de German red strawberry heeft ook veel last gehad van de droogte en neusrot. Wel heb ik daar nu mijn grootste tomaat ooit van (verder kweken we vooral kleinere soorten). 
IMG_9124.thumb.jpeg.b95efb37158e08c77e2ff85de8838e20.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Als ze zoals op de foto zijn, snij ik de aangetaste delen er ruim af. Dus van beide hou je dan ongeveer een halve tomaat over. Vooral als je ze in saus o.i.d. verwerkt merk je er dan niets van. 

Geplaatst:

Een wat blijer bericht 🤗:

ik heb mijn dikzak noire geplukt. Doet bijna 750 gram op de weegschaal. Mag nog even narijpen op de vensterbank. 

IMG_20230817_1546022502.thumb.jpg.5d6f22a0df9382d239a87f4e7d62d7ea.jpg

Lijkt op de foto trouwens wat groener dan in het echt. Het exemplaar ernaast is het formaat wat de meeste tomaten aan de plant hebben. Flinke vleestomaat dus.

• Like 8
Geplaatst:

Wat een mooie oogsten!! Ik heb gisteren hier flink blad gesnoeid vanwege verdachte plekken op bladeren. Omdat er ratten zitten heb ik de deur van de kas op een kleiner kiertje met een plank ertussen, maar dat heeft de vochthuishouding geen goed gedaan. Balen, er hangt nog veel wat hopelijk nog wel rijp wordt... Toch maar weer de boel open zetten

Geplaatst:

Ook al is hij verloren voor consumptie,  deze tomatenplanten hebben gelukkig al veel oogst gegeven. Roze stevig vruchtvlees, weinig sap veel smaak. Al mijn tomaten staan buiten en sneuvelen nu helaas een voor een. Alleen de moneymakers houden het nog goed vol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...