Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Seizoen 2011 Freggel

Featured Replies

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Met de rest van de kool gaat het tot dusver goed. Alleen de witte kool was aangevreten, de rode kool en broccoli gaan goed.

Inmiddels ben ik de planten van binnen naar buiten aan het verhuizen, het weer zal nu waarschijnlijk goed genoeg blijven. Toch is het voor sommige tomatenplanten niet gemakkelijk. Ze zijn nauwelijks buiten geweest tot deze week en de meesten gaan meteen slap hangen. Enkele van de 'monstertomatenplanten' heb ik al in de grond gezet omdat ze veel te lang zijn en dreigen om te knakken. Het is eigenlijk nog te vroeg, maar tomatenplanten zat mocht het mis gaan.

De grond is echter wel kurkdroog en de zon ongenadig heet voor de plantjes. Eentje vertoont zelfs al tekenen van verbranding. Helaas moet ik kiezen uit twee kwaden nu: of weer naar binnen, of buiten in de zon. Schaduw hebben we niet in de tuin...

Ook heb ik vandaag de adviezen van hier op het forum ter harte genomen en stro onder de aardbeienplanten gelegd. De planten van vorig jaar hebben erg veel bloemetjes en zelfs al groene aardbeitjes! Het was alleen een flink karweitje, dat stro goed leggen, zeker omdat ik niet overal even goed bij kon komen. Maar goed. Het is voor een goed doel!

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren op de markt twee muntsoorten gekocht: chocolade en Marrokaanse. De vrouw waar ik de plantjes van kocht zei dat munt een van de sterkste kruidenplanten is en ik de potjes het beste om de plantjes kon laten zitten als ik ze in de volle grond zou zetten omdat de wortels anders erg zouden gaan woekeren. Dit advies heb ik ter harte genomen en de plantjes, met potje, bij de andere kruiden gezet.

Na veel wikken en wegen wat ik nou met die grote tomatenplanten aan moest heb ik ze gisteravond toch maar in de tuin gezet en flink wat water erop gegoten. Ik weet dat ik een weekje te vroeg ben, maar de weesvooruitzichten zijn goed. Het lijkt goed te gaan. De rest van de planten gaan volgend weekend de grond in.

Geplaatst:

opzich is een pot erom wel goed advies maar ik zou dan wel een grotere pot nemen potgrond erbij en ingraven, de verkooppotjes zijn vrij klein en ik denk dat de wortels in no=time geen kant opkunnen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Of door de gaten aan de onderkant kruipen Een diepere pot, of ingegraven rand plastic is beter.

Al krijgt mijn munt het voor elkaar om door de opening (waar de plastic 'lap' bij elkaar komt en een stuk overlapt) te komen...

Geplaatst:
  • Auteur

Ik denk dat de pot die om de plantjes zit groot genoeg is. Voor voorlopig althans. Mochten ze echt heel veel groter gaan worden dan doe ik er een grotere pot omheen.

Vanavond trouwens maar weer eens goed gesproeid in de tuin. Man, man, man! Wat een droogte! Zelfs de ondergrond is kurkdroog. Hoop dat het toch vlug maar weer eens wat gaat regenen, want dit gaat niet echt goed zo.

Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels staan de courgettes, komkommers en aubergine ook in de grond. Nog even een flinke plens water erop en duimen maar.

Verder heb ik weer wat sla, radijs en wortel gezaaid. Ik hoop dat die laatste nu eindelijk eens wat gaat doen. De twee eerdere pogingen zijn finaal mislukt...

Alleen de paprika en pepers moeten nog de grond in.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Zucht. Ik moet even mijn ei kwijt.

Steek je een hoop energie in je moestuin, merk je dat het een na het ander niet wil lukken. Vorig jaar juli ongeveer begonnen met de moestuin (toen kregen we dit huis). Zijn praktisch alle tomaten aangetast met schimmel, heeft de preivlieg de hele oogst verpest, de radijsjes opgevreten. Alleen de sla en worteltjes gingen redelijk.

En na vandaag zakt de moed me langzaam in de schoenen. De helft van de kool is opgevreten (maar daar had ik wel rekening mee gehouden. De tomatenplanten zien eruit alsof ze het niet lang zullen trekken. De radijs komt nauwelijks op, de wortel helemaal niet. De aubergine legde na een paar dagen na het uitplanten al het loodje, de ui aangetast door de uienvlieg. Wie weet hoe de aardappel eruit ziet als ik ze straks uit de grond haal...

Ik wordt er een beetje moedeloos van. Je probeert het allemaal goed te doen, en het is balen als je ontdekt dat de zoveelste groenten naar de knoppen is vanwege een of ander stom vliegje.

Naja. Later deze week zal ik het hopelijk weer wat zonniger gaan inzien. De aardbeien, pepers en bonen staan er immers ook nog...

Geplaatst:

Houd moed, eens komt het goed.

Wissel teelt heel belangrijk, en misschien door overbemesting of te verse mest

al die beestjes in de groentes.

En de droogte is hieraan ook schuld.

Worteltjes gewoon opnieuw zaaien en vaak water geven.

Kan nog best.

Geplaatst:

Wortel lukte bij mij ook nooit (ja, alleen in potten). Ik heb nu geultjes gemaakt, daar wc papier in gelegd (zie tip van de week), gezaaid, en er toen brandschone potgrond overheen. Er staan nu ieniemienie wortelplantjes! De keren hiervoor raakte ik ze kwijt in het onkruid dat er in de kiemfase precies op lijkt (spurrie)...

Die uien... tja. Balen! Misschien toch in een tunneltje van gaas telen? Is er een bepaalde maand dat die rotvlieg rondvliegt? Of is dat het hele seizoen?

Wat is er met de tomaten?

Geplaatst:

Jeetje wat een tegenslagen gelijk zeg! Ik heb met je te doen. Kan het aan de grond liggen? En wie weet helpen die gaastunnels wel waar Jorieke t over heeft. Dat kun je altijd proberen. Ik hoop dat de rest van je groentes het toch goed blijven doen.

Hier staan overigens de wortels ook in potten en dat gaat boven verwachting goed. Wel met ui eromheen gezaaid. Schijnt heel goed voor zowel wortel als ui te zijn. Heb je al s geprobeerd om de wortel en ui in rijen om en om te zaaien?

Good things come in small packages

Geplaatst:

ja dat is een goeie tip om wortel en ui om en om te zaaien. Als je zoals jij veel last hebt van insecten kan ik het gebruik van een tunnel van harte aanbevelen. het lukte mij vroeger ook nooit om bijvoorbeeld kolen te telen, en ik had me voorgenomen om het nog 1 keer te proberen. Op aanraden van mijn zwager heb ik een paar tunnels gemaakt van vliesdoek , een paar latten en wat electriciteitsbuis en het resultaat overtreft mijn verwachtingen. Ik denk dat ik nog meer tunnels ga maken, maar dan ook met vitrage, Het vliesdoek is namelijk erg kwetsbaar. succes!

Geplaatst:

Hier nog een vitragetunnel FAN

Geplaatst:

Volgens mij kunnen we hier spreken van een rage, die vitragetunnels

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Het is in ieder geval al een beetje bemoedigend dat het eindelijk eens een beetje regent hier na maanden droogte. Het zal lang niet genoeg zijn, maar het is wat.

Ik heb trouwens nergens bemest, dus aan overbemesting kan het niet liggen. Voor ons woonde hier een oud vrouwtje die ook altijd een moestuin had. Voor zover ik weet heeft zij nooit echte problemen ermee gehad.

De tomatenplanten zijn erg iel. Wel groot, maar de stengels zijn erg dun. Bovendien staan sommigen erbij alsof ze geen druppel water krijgen en ziet het blad er verdord en verbrand uit. Ik probeer nu om de dieven te laten zitten en dan de 'aangetaste' bladeren weg te halen in de hoop dat de nieuwe takken wel fris groen zijn en blijven. Hopelijk trekt het nog bij. Ze hebben wel al een paar bloemetjes erin zitten.

Het is inderdaad een idee voor volgend jaar om toch maar met netten te gaan werken. en de wortels en ui om en om te gaan zetten. Baat het niet, dan schaad het niet.

Ik denk dat een groot deel van de problemen met de droogte te maken heeft. De zware kleigrond is kurkdroog en bijna zo hard als steen. Dat komt de groei natuurlijk niet ten goede en hoe hard ik ook probeer die problemen tegen te gaan door te schoffelen en water te geven, de droogte is te groot. Daarom ben ik zo blij met die paar druppels die nu vallen.

Ach, misschien trekt het nog wel bij en is het allemaal niet zo erg. Bedankt in ieder geval voor de bemoedigende woorden!

Geplaatst:

Misschien de tomatenplanten er uit halen en opnieuw poten maar dan 10 cm dieper als dat ze nu staan.

Zorgt voor bevordering van het wortelgestel, en wat tomatenmest toevoegen.

Geplaatst:
  • Auteur

Opnieuw poten zie ik niet zo zitten. Is niet alleen veel werk, maar ik ben bang dat ik de schade vererger daardoor. Ik heb wel een fles met voeding gekocht, die ga ik een dezer dagen bij de tomatenplanten gebruiken in de hoop dat het wat gaat uithalen.

Geplaatst:

Ik ben niet zo bang voor je tomaten, ze hebben gewoon heel lang binnen gestaan en nu duurt even dat ze van de schok bekomen zijn,

straks gaan ze weer aan de gang en dan maken ze nieuw en stevig blad en komt het goed.

Geplaatst:
  • Auteur

I'll keep my fingers crossed! Ik hoop dat daar het probleem inderdaad ligt.

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Nou, maar weer eens een update.

* Met de tomatenplanten gaan het wonderwel goed! De eerste tomaten beginnen al flink te groeien. De stelen vind ik wel nog aan de dunne kant, een of twee rassen zakken als een plumpudding in elkaar als ik de stokjes weg zou halen (doe ik natuurlijk niet). Maar ze gaan goed!

* Ook de sla gaat prima. Gelukkig geen last van slakken, maar wel van een klein kevertje(?) dat vast zit in de blaadjes en die je eraf moet krabben. Vanzelf laten ze niet los.

* De rode kool is flink gegroeid, er vormt zich alleen (nog) geen krop. Ik had wat kool gezet om te proberen, maar in de veronderstelling dat ze niet eens groot zouden worden hier. Maar de helft is niet opgevreten en is erg groot geworden. Mooi!

* Vorig jaar had ik winterprei. Die is allemaal verloren gegaan door de preivlieg. Het lijkt erop dat ik nu weer hetzelfde probleem heb. Ik laat ze voorlopig staan. Ze moeten nog groeien en mocht dat ongedierte er weer in zitten, dan kan ik toch niks anders doen dan het weggooien. En het fleurt de tuin juist zo mooi op. Indien de preivlieg weer in de prei zit, zal ik de komende jaren geen prei meer gaan zetten.

* De bonen beginnen flink te groeien. Ik had alleen de peultjes en bonen bij elkaar gezet, dat moet ik volgend jaar niet meer doen. Het is nu zo'n gezoek naar die paar peultjes.

* De worteltjes die ik een tijd terug gezaaid had zijn allemaal niet opgekomen. Te droog en te heet vermoed ik. Een paar weekjes terug overnieuw gezaaid en deze beginnen eindelijk op te komen.

* De radijsjes... Jullie zullen aan mij geen concurrentie hebben bij de wedstrijd vrees ik... Ik heb nog geen fatsoenlijke radijsjes kunnen telen. Niet in de volle grond en niet in bakken met potgrond. De radijsjes barsten, vormen geen knol, of de bladeren worden kaal gevreten of er zitten flinke gaten in. Maar ik blijf proberen!!!

* De pepers gaan prima. Voor mijn gevoel zijn de plantjes erg klein (alle rassen), maar er vormen zich al pepers.

* De 3 paprikaplanten die ik had gekocht schijnen het niet best te doen in de volle grond. Volgend jaar ga ik zaadjes zaaien die niet uit een supermarktpaprika komen zodat ik ook vrucht krijg. Haha!

* De aubergines die ik had gezaaid doen het ook niet best. Sinds ze in de volle grond staan hangen ze slap en zijn ze niet meer gegroeid. Ik ga er niet vanuit dat dit nog wat gaat worden. Maar dat maakt niet uit, het was een probeerseltje en ik weet niet eens of ik aubergine lust.

* Dan de aardbeien. Ik wist niet of ik doordragende planten had, maar ik denk dat ze dit niet zijn. Ik heb even flink wat aardbeien kunnen oogsten, nu nog maar een handjevol per week. De jonge plantjes die er staan zijn wel doordragend, maar dat is dus voor volgend jaar.

* Bloemkool en broccoli zijn ook probeerseltjes. Geen idee of ze het goed doen en 'op schema' liggen, maar we wachten af.

* De helft van de uien hangt slap en zijn waarschijnlijk aangetast met de uienvlieg. Ik moet ze er binnenkort maar eens uit gaan halen.

* De aardappels heb ik al geprobeerd en jee, wat zijn ze heeeeeerlijk! Ze komen ook puntgaaf uit de grond, iets wat ik niet verwacht had. Volgend jaar ga ik hier zeker veel meer van zetten.

* Ook de rode biet is een verrassing. Ik had wat gezaaid om uit te proberen, me erop ingesteld dat het niks ging worden (weet niet waarom). Maar gisteren trok ik de eerste biet uit de grond. Waanzinnig! Iets waar ik niks van verwachtte heeft me flink verrast! Geen beestjes, geen gaatjes en prachtig! Ik heb meteen nog een hoop gezaaid.

Het leuke van mijn eerste echte moestuin is te zien dat mijn uitprobeerseltjes het zo goed doen. Aardappel, rode biet, ik had er niks van verwacht, maar ze gaan geweldig! En de groenten waarvan ik juist dacht dat ze gemakkelijk waren zijn teleurstellend. Ui, prei... Helaas, maar ik heb tot dusver al een hele hoop geleerd (en een hoop gegeten!).

Nou, een flinke lap tekst. Ik zal van de week weer eens foto's maken.

Geplaatst:
  • Auteur

fm801z.jpg

5dqsut.jpg

fw54zq.jpg

35hodvm.jpg

Geplaatst:

je moestuin is echt .. SUPERMOOI!!

Geplaatst:

Sowhe Freggel

Mooi tuintje hoor ....top

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.