Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Whoohoooo de kas is ook weer netjes!
Ik ben zo trots.

812f99ddb460ba7f983ca8971edfb5ab.jpg

En heb en passant ook nog groene hokkaido en 5 soorten komkommer gezaaid. Ik ga toch eens uitproberen wat ik nou lekker naar komkommer vind smaken. Ik heb liefje (ja, met zo’n naam kan ik je niet laten liggen hoor!) Hoffmans Johanna. Gewone Johanna, Chinese slangen en Telegraph improved in de kas voorgezaaid. Ook diverse zonnebloemen en een handje zonnebloemstruikjes van @nasuada uit de zadendoos.

Pompoenveldje ligt er ook weer recht bij ipv de mooie bulten. De lathyrus geplant incl de knoflook, ui en prei mengsel wat ik er had uitgehaald vanwege de bigbag wat geleegd moest worden. Ook korrels tegen de slakken en heb er ook al een flink aantal weggegooid naar de overkant van de sloot. Ow ja en een rijtje bieten geplant. Ze hadden heel moeten zijn, maar er zaten een paar oranje tussen.

36812273665c34f267d9a296aac48691.jpg

Heel veel brandnetels uitgetrokken en wederom flink last van mijn hand. Ondanks de handschoenen… en meer gegoten dan ik had gewild. Uit sloot en regenton.

• Like 5
Geplaatst:

Derde dag een paar uurtjes bezig geweest met mijn extra tuin.

Grondtest gedaan: N-P-K.  Heel laag-Hoog-Middel

Ph: 6-7

Deel gewied, en met alfalfapellets een stikstof bemesting gegeven.

Onkruid gaat op 2 hopen, met compost erover. Daar kunnen de pompoenen op.

Wat al aanwezige akelei en aardbei verplaatst.

Paar rest aardappels gepoot, poppies gezaaid. Het begint ergens op te lijken.

Nog een keer of 3 een paar uur, en de boel is aan de kant.

• Like 1
Geplaatst:

De laatste paprikazaailingen opgepot en een teil gemaakt voor de pepermunt in de siertuin.

Naar de tuin om een emmer mest voor de pepermunt en gelijk flink wat asperges, snijbiet, bosuitjes, preitjes en verse knoflook geoogst.

• Like 1
Geplaatst:

Mais, courgette en pompoen verspeend en in de kas gezet. Een start gemaakt met gras verwijderen voor een nieuwe border met pluk bloemen. Valt toch altijd tegen hoe zwaar werk dat is met de dikke klei hier en een oude dikke grasmat. 

Geplaatst:

Krulwilgjes uit het paasboeket geplant, 4 stuks dus hopen dat er 1 aanslaat en we een mooie wilg krijgen. 😊

Bokashi ingegraven, lupine zaailingen verwijderd en witte echinacea gescheurd en uitgedeeld. Natuurlijk water gegeven, grond droogt zeer snel met de droge noordoostelijke wind. In de kas is het wel lekker warm, want de raamopeners sloten pas toen ik rond 19:00 op de tuin kwam. 

• Like 1
Geplaatst:

Dat ziet er vruchtbaar uit...🙄  helemaal niet jaloers..

En ja, de mais 🙄 niet vergeten, dat wordt nu ook tijd.

Hier de laurierstruik een nieuwe pot en grond gegeven.

Broccoli naar de tuin verhuist en uien en goede raad uitgedeeld. 

Geplaatst:
2 hours ago, Patrijs said:

Dat ziet er vruchtbaar uit...🙄

Na 20 jaar mest en compost begint de grond zowaar ergens op te lijken. Maar ik zou het niet overschatten, het blijft Eindhovens klapzand 🙂

• Like 1
Geplaatst:

Pepers geoogst en de gele peper buiten geparkeerd. Hij wordt nu wel heel kaal en zielig. Als hij het buiten overleeft, zet ik hem weer in de grond, anders gaat ie op de composthoop en koester ik een nieuwe Lemon Drop. 

Bleekselderij verspeend.

Sla verspeend. 

Spontane andijvie zaailingen verplaatst.

Mest gestrooid bij aardbeien en asperges.

Beetje onkruid geplukt, maar ben steeds duizelig nav corona, dus verder maar rechtop gebleven. 

Gecontroleerd of alles buiten een beetje stormbestendig staat ivm de voorspelde heftige buien vanavond. 

Geplaatst:

Er was wederom een deel van de kas ( in Frankrijk) weggewaaid... geen idee waar t gebleven is... nu maar weer een nieuw "raam" er in gezet..
Over 2 weken wil ik de tomaten, peper en paprika's er in zetten, dus ook behoorlijk gewaterd, was kurkdroog

Geplaatst:

Dat voorspeld niet veel goeds, als het nu al droog is.

Hier een plastic tunneltje van het bijna klare voorjaarsgroen gehaald en elders weer opgebouwd.

Daar gelijk broccoli plantjes in gezet.

Het ander kooltunneltje schoongemaakt van onkruid.

Sla, veldsla, bieslook en asperges geoogst. 

Geplaatst:

Keukenafval naar de tuin gebracht.

Water overgepompt, en gelik de accu mee terug om op te laden en de bedrading die was gebroken te repareren.

Voor de roos hier in de siertuin een nette en sterke RVS draad gespannen.

• Like 1
Geplaatst:

't Was aan het regenen, dus wat denk je? De ramen van de kas gelapt natuurlijk! Zo is er geen extra water nodig. 🙃

• Like 3
Geplaatst:

Gisteren heb ik de frambozen uitlopers uitgedund en het onkruid verwijderd op

de knoflookveldjes  en daar houtas toegevoegd. 

Vandaag in het zonnetje voor de grote druppels het wortelveldje klaargemaakt en ingezaaid, pluksla gezaaid in een bak en een stukje ingezaaid met schaduwbloemen. 

Verder op zoek gegaan naar muizen en slakken in het minikasje. Beide gevonden en maatregelen getroffen. 

Binnen stambonen in de vermiculiet gezet om voor te kiemen. Beetje meer als nodig. Was even vergeten dat ik in deze tijd meestal alleen een beperkt aantal doe om die in het kasje voor te kweken tot ijsheiligen. Maar even afwachten hoeveel er nu al opkomen en wat ik daar dan mee ga doen. In het ergste geval zet ik er een aantal te vroeg in de volle grond en zaai ik later indien nodig nog een keer. 

• Like 2
Geplaatst:

Prei gezet. De laatste aardappels gepoot. Beetje gewied.

2 bulten onkruid bedekt met natte krant en compost. Daar komen pompoenen in.

Mooi op tijd klaar, voordat het automatisch beregeningssysteem 😉 aanging.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

We kregen een stuk later regen daardoor (met hulp) veel kunnen doen: het toekomstige veldje voor de mais onkruidvrij gemaakt en het toekomstige tomatenveldje ontdaan van al het brandhout, brandnetels en bramen daarop. Op het laatste veldje moeten de puntjes nog op de i maar ik ben nu al blij met het resultaat. 

aangepast door Goudsbloempje2
Typo
  • Like 2

Piepers en uien de grond in/op. De laatsten onder een netje.

Oh, en nog zo'n 180 bloesemfoto's gemaakt ... zal die maar niet posten 🤔

IMG-20230423-WA0002.jpeg

aangepast door marcelru
  • Like 8
Geplaatst:

Duurde 3 dagen,maar nu is de moestuin onkruidvrij.raapstelen uitgedund.sla groeit goed evenals de rabarber en bieslook.aardappels in een pot gedaan blijven staan tot eind augustus.

Spiralen klaar gezet voor tomaten,pepers,en komkommer,die binnen lekker groeien.van de week spitskool en bloemkool planten.veel afval op de compost bak gegooid.dit was het wel.

• Like 2

Aardbeien stekken (met dank aan Ciska)  gezet ( en wat bewaard voor Koningsdag om aan de kinderen uit te delen) 

aangepast door Lia56
  • Like 3
Geplaatst:

De boomspiegels onkruidvrij gemaakt en een start gemaakt met het kruien van 3 bigbags grond van de voor- naar de achtertuin voor de nieuwe border (vanaf koningsdag gelukkig hulp van m'n man voor het vervolg!). 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...