Mellie Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 Ehm… allemaal ongeplande dingen. Onze nieuwe kozijnen zouden deze week gebracht worden. Dat werd ineens 11 u zonder enige waarschuwing. Toekwam er werk aan de winkel. De heg gesnoeid, want daar komen de kozijnen tijdelijk te staan. Die ene pioenroos die na toch minstens 5 x minder diep zetten en na 8 jaar eindelijk zijn eerste bloemen had? Die moest er dus uit. En zo nog wat taken die niet voorzien waren in de tuin… hij staat in een vaas. Kijken of het nog wat gaat doen. De rest van de brokstukken opgepot met een schietgebedje erbij. De 2 clematissen die vastzaten in het hekwerk, gesloopt. Zo balen. Hier stond het hek.Dit is de arme pioen die gedoemd is tot nooit bloeien…. Het zit hem ook echt niet mee. ‘Maar het wordt sjo mooi, sjo mooi’Fragment uit Beugelsj van Joke van Leeuwen 1 Quote
mus Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 Alles water gegeven, onkruid gewied en de eerste twee aardbeitjes opgesnoept. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 De aardappels aangeaard, onkruid verwijderd en water gegeven. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 Laatste 2 uitgebloeide kolen klein geknipt, en enkele tomaten en laatste 5 pepers geplant, evenals de oca. 5 pepers maar, dacht de vorige keer er 7 geteld te hebben...Alle potten en kuipen water gegeven, was erg nodig, en de nieuwe aanplant van de afgelopen dagen, die hadden het iets minder nodig.En helaas geconstateerd dat woelmuizen ook peperplanten en tomatenplanten eten. Tomatenplanten zijn toch giftig? Die you animals! 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 31 mei 2023 Auteur Geplaatst: 31 mei 2023 Asperges geoogst en daar onkruid weggehaald. Een nieuwe laag op de composthoop gemaakt en daarvoor ook bloeiende raapstelen gebruikt. Gezaaid en de aardappels met de handschoffel schoongemaakt. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 Gewied, geschoffeld en water gegeven. Je zou zeggen dat ik na alle onkruid wied sessies geen sprietje onkruid meer heb. Poeh, wat valt dat tegen zeg! 3 Quote
marcelru Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 Een stuk of 20 coloradokevers naar de eeuwige jachtvelden verbannen en hun ongeboren nageslacht van ca 2000 stuks erachteraan gestuurd. 3 Quote
Arja Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 Ja, water gegeven. Het begint al best droog te worden. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 Vanochtend even snel na het boodschappen doen de tomaat opgehaald, maar eerst de knoflook water gegeven. Begint al best geel te worden, maar ze moeten nog wel enkele weken staan. En nog niet alle rassen hardnecks hebben bloemknoppen, dus het is nog niet de tijd om te vergelen. Dus hopelijk met een beetje water kan het gestopt worden. 100 liter water voor ruim 10m², een cm water ongeveer. Randen wat minder, midden wat meer. Tomaten ras is Blush. Onderste bladeren eraf en in water gezet. Vanmiddag oppotten en plastic zak er over. 4 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 @acpronk Heel sneu om zo elke keer zo planten bij aankomst aan te treffen. Had nog wat ficusstekken van 6maanden geleden gevonden. Heb ze iets te lang laten staan. Dat wordt even puzzelen of ze er nog met hele wortels uitkomen. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 1 juni 2023 Auteur Geplaatst: 1 juni 2023 Bij mij worden de knoflookbladpunten ook geel, maar in de grond zit nog wat vocht, en voor gietsel bij de wortels is.... Ik ga er van uit dat de vergeling erbij hoort. Peultjes en bosui geoogst en ook een eerste bakje aardbeien. Een laag op de compost gemaakt met doorgeschoten Russische bladkool en mest. Een stukje kweek/ frambozen gespit en de kluiten uitgeschud om de wortels er uit te krijgen. De aardappels langs geweest met de handschoffel. Een stukje opgeruimd waar peulenrekken en platen lagen, er stond alweer een halve meter onkruid. De platen voor de mais gezet als windkering, er was hier nog steeds koude noordenwind met af en toe een spatje. Wat potjes uitgezocht en opgeruimd en weggegooid. De pioenen bewaterd, de knoppen gingen naar de spreekwoordelijke knoppen. De bananen naar buiten verplaatst en gaas besteld. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Vastone Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 De bieslook helemaal kort geknipt, zat vol met oranje plekken, ik denk roest? Nog nooit gehad, dus hoop dat wat aangroeit straks weer groen is, maar geen idee of kort knippen echt de oplossing was. Anders wel heel vervelend, word hier graag gebruikt ook door de kinderen! Quote
Mellie Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 Klinkt idd als roest, maar heb dat zelf ook nooit gehad op de bieslook @vastone. Ik heb weer onkruid gewied en vandaag waarschijnlijk weer. Het gras wordt in elk geval netjes bijgehouden, dat scheelt enorm. In de kinderbakjes wat ah moestuinzakjes zaden gestrooid die de kinderen hadden uitgezocht. Rucola, biet, 2 erwtjes -ha ha!- basilicum en nog wat. Ga vandaag de pepino in de kas en mijn wedstrijd planten eindelijk buiten poten. Groeit alle kanten op. Wordt tijd. Quote
Vlietzicht Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 (aangepast) Afgelopen dagen gewied, 90 tegels laten komen en netjes opgeborgen voor later gebruik, fruit flink water gegeven. Phacellia gezaaid: toen werd/ben ik chagrijnig. Dacht al wel dat met de wind het zaaien niet mee zou vallen, nou dat was ook zo. Het is een totaal onbeschut stuk land, probeerde het voorzichtig met kleine werpjes laag over de grond te doen, maar het ziet eruit als een misser. Een geldboompje voor een zaaimachine heb ik nog niet 😁 Ga het nu maar proberen op regels, op m'n knieën. 2 juni 2023 aangepast door Vlietzicht 1 Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
fre3ke Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 @Vlietzicht, Phacelia is niet zo lastig dus wees positief. Het groeit heel breed, zakt wat opzij als er geen ruimte is. Hier groeit het vaak omhoog op een punt 50 cm van waar het zaad eigenlijk omhoog kwam. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 Gieten, gieten en nog eens gieten. De wind droogt de aarde sneller uit dan de zon. Verder een stukje vrijgemaakt waar de kruisbessen stonden om daar de bonenstokken neer te kunnen zetten. Onkruid weggehaald, heermoes geplukt en ter plekke neergegooid en en passant besloten om ook de afwateringsgeul strak en onkruid vrij te maken. Helaas gaat dat laatste wel weer veel meer tijd kosten dan ik er aan kwijt wil zijn, maar ik ga ervan uit dat dit dan ook voorlopig in orde blijft. Bloemstengels uit de knofloken getrokken, gevangen veenmolletjes aan de eksters gevoerd, peultjes en rabarber geoogst, mollengang dicht getrapt, eerste aardbeidjes gesnoept en de grasrand voor m'n tuin gekortwiekt. Fijn dat de avonden zo lang zijn, vergeet iedere keer de tijd. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
redzebra Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 (aangepast) @Vastone inderdaad roest waarschijnlijk, hier ook de bieslook en japanse knoflook die in bakken staat tot tegen de bodem gewiekt om te vermijden dat het naar de rest van de tuin gaat, maar dan omwille van een zwarte luis Neotoxoptera formosana. Stel je de top van een tuinboon met zwarte luis, dat is idem maar dan op ui/knoflook een heel specieke luis die hier pas zit sinds eind jaren 90 in Europa. Ze gedragen zich ook wat anders, als je ertegen tikt vallen ze direct op de grond, maar zitten even snel weer in de bieslook, dus een stevige waterstraal helpt niet echt. Het kort knippen is vorig weekend gebeurt, bij de japanse knoflook lijkt hij verdwenen, bij de bieslook die iets sneller uitgroeit zit hij er bij een paar pollen nog in, maar wordt nu hopelijk veel gemakkelijker om met een zeepmiddeltje te behandelen (het zijn er nu een beperkt aantal) zonder de goede beestjes te schaden 🙂 2 juni 2023 aangepast door redzebra 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2023 Auteur Geplaatst: 2 juni 2023 22 uren geleden, Vastone zei: roest? Denk het ook, het is roestig weer. 8 uren geleden, Vlietzicht zei: het zaaien niet mee zou vallen, Even het zaad mengen met lichtvochtig zand. 1 uur geleden, redzebra zei: Neotoxoptera formosana Het wordt druk hier met al die nieuwe gasten..... Raapsteeltjes geoogst, koolplanten geknipt, geschoffeld en gegoten. Palen gezet voor de tomaten en nog drie zaailingen bij geplant om de rij vol te krijgen. Een nieuwe waterdichte laadregelaar voor het zonnepaneel aangesloten en getest. 🚰 4 Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 Onkruid proberen te verwijderen, tomatenplanten opgebonden en gewoon "gerommeld" 4 Quote
Wortel Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 Voor de eerste keer dit jaar de tuin gesproeid, wordt nu echt weer gort droog op ons zandgrond... potjes en zaaisels kregen al wel steeds met de gieter, maar de rest van de tuin nu toch ook maar. 3 Quote
Vlietzicht Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 2 uren geleden, Patrijs zei: Even het zaad mengen met lichtvochtig zand. Dat lijkt me een prima tip! Heb zand liggen. Ga ik doen. 1 Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
CherryCharlie Geplaatst: 3 juni 2023 Geplaatst: 3 juni 2023 Van de week vijgenboompje gehaald bij de Lidl. Woekerbende van sierplanten verwijderd bij de zuidmuur van de schuur, berg compost in de getoond gejoekeld, en vijgje daar geplant met aan weerszijden salie en tijm die nog in bakken stonden van voor de verhuizing. Verder opnieuw onkruid wieden onder de rozen en de schone stukken bedekken met boomschorssnippers. Iedere dag een stukje. Langzaam maar zeker komen we er wel! 4 Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Patrijs Geplaatst: 3 juni 2023 Auteur Geplaatst: 3 juni 2023 (aangepast) Asperges, bosuien en aardbeien geoogst. Een reusachtige koolplant in stukjes geknipt. En even naar de accu gekeken die nu weer mooi geladen wordt. 3 juni 2023 aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 4 juni 2023 Geplaatst: 4 juni 2023 De uitgeschoten spruit eruit gehaald. Wat slierten aan de kippen en de rest in de kliko. Wat stinkt die hele plant naar spuit zeg! Brrrr. Wat zaadjes ervan bewaard. Veel water gegeven. Alles is kurkdroog. Een maand geleden nog was alles zeiknat en zwommen de eenden en ganzen in het gras. 3 Quote
mdubbelm Geplaatst: 4 juni 2023 Geplaatst: 4 juni 2023 Aardbeien geplukt, water gegeven en her en der nog wat courgettes, pompoenen en tomaten in de volle grond gezet. 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.