Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Vandaag met tegenzin de buiten tomaten geruimd. Ze kleuren nu echt niet meer en de slakken en rupsen vreten alles aan. Wat nog groen is hoop ik nog na te laten rijpen en anders de composthoop op. De tomaten in de kas doen het nog, soort van. Ik laat ze nog even staan en heb ze nog water gegeven. Verder de pompoenen en courgettes - die nu eindelijk iets gaan doen (joh, slaapkoppen) - een beetje extra eten gegeven. Wie weet doen ze nog wat serieus, het is nog redelijk warm. Wel al veel meeldauw dus morgenmiddag maar eens een beetje neemolie er tegenaan gooien. En een triljoen (baby)slakjes en wat slakkenmama's en papa's en rupsen voortijdig naar de andere wereld geholpen. Moordenaar. 

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Bij alle buitentomaten had ik petfessen staan voor water. Ze zien er allemaal zo uit. Geen wonder dat er niets van mijn tomaten overblijft.

20231010_175333.thumb.jpg.d5d680d6aff0335d7e7371ad54005206.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

De maisplanten die er nog stonden er uit gehaald en schoon geklopt.

De meeste planten op de droge mesthoop gelegd nadat ik gieters water over de mest gegooid had om broei te veroorzaken.

Flink wat onkruid opgeruimd, o.a. dat bij de resterende bieten weggehaald.

Boontjes geplukt en schoongemaakt, de eerste preien geoogst samen met een mooie rode paprika.

Nog een kruiwagen compost op knoflookveldje gegooid, toen was het wel weer genoeg voor vandaag.

Geplaatst:

Geoogst, pompoenplant, tomaten en komkommers weggehaald, de gekregen planten van de moestuin dag in grotere potten gezet en onkruid in de siertuin weggehaald. Morgen gaat de knoflook erin. (bedankt Jootje).

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Gisteren water gegeven. Alle aardbeien hingen slap. Ook aardbeien en frambozen geplukt. Veel frambozen en minder aardbeien. Maar toch nog 2 schaaltjes vol.

Geplaatst:

De planten die @Goldfishen @henkg ( Brown Turkey toch?) uit hun potten gehaald en in een iets ruimere gezet samen met wat nieuwe aarde. Water gegeven en een warm plekje in de tuin tegen een muur opgezocht waar ze de winter kunnen doorbrengen. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Onkruid verwijderd, dode planten in de kliko, rucola gezaaid geschoffeld en een heleboel andere dingen. Lekker de hele dag bezig geweest, kan nu nog..

Geplaatst:

Kon ik maar de hele dag even bezig zijn. In de tuin dan..
Hier te weinig tijd. Afgezien van afgelopen zaterdag 2 keer naar de moestuin geweest om wat stekken te knippen en de vijgenbladpompoen voor de MTFD te pakken, verder in de afgelopen 12 dagen (!) helemaal niks gedaan (lees: niet naar de tuin geweest).
Vandaag een half uurtje. Moest wat paprika, boontjes en tomaten halen. Ook even de zoete aardappels van verse smeerwortelgier voorzien. Sinds ik dat geef groeien ze een stuk beter (of het was te droog).
Nog even naar de appels kijken, en nummer 2 was van het boompje gevallen en rot. De laatste 2 geoogst. Pinova.

Geplaatst:
  • Auteur

Op het lege maisveldje een stukje omgespit.

Het kweekkasje gewassen en daar geplaatst.

Sla, courgettes, rucola, uitjes en paprika's geoogst.

Geplaatst:

Stukje kweekgras omgespit. Kweekwortels uit lege bak gegraven om voor de knoflook een goede start te geven. Halverwege gestopt want te moe. Gaatjes in speciekuip geboord voor ergens de komende dagen de aardpeertjes in te doen. Onkuid gewied in de spinaziebak. Courgettes en pompoenen met neemolie gesprayed en blad met meeldauw verwijderd. 

Geplaatst:

Heel veel planten geruimd en onkruid getrokken. Nog heerlijk wat palmkool en snijbiet geoogst. Wat zijn dat toch een fantastische planten het hele jaar door!

Geplaatst:
  • Auteur

Wat geplant in het schoongemaakte kasje.

Boontjes geoogst samen met een doosje eitjes die er voor me stond.

Plantjes uitgedeeld en een medetuinster alle vrijkomende tuintjes laten zien.

Nog de compost aangevuld tot het nat en donker werd, tijd om naar huis te gaan.

Geplaatst:

Een berg blad van de parkeerplaats van onze tuin bij elkaar geblazen en geharkt en naar mijn tuin gekruid. Mulchmateriaal voor onder mijn kersenbomen, zodat ze komende winter warme voeten houden.

20231012_181053.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Andijvie gehaald ook om uit te delen.

De opgeslagen aardappels nagelopen.

Een stukje gespit en een stukje greppel uitgeharkt.

Radicchio in een kasje zonder dakje gezet.

Geoogst en wat takken verknipt.

Geplaatst:
  • Auteur

Een zak boontjes geplukt en afgehaald.

Een kruiwagen compost uitgereden en een stuk gespit.

Irisbollen gezet en veldslaplantjes.

Een deel van de pompoenen opgeruimd en de composthoop gevuld.

Zonnebloemstengels en bessentakken verknipt.

Thee gedronken.

Geplaatst:

Compostdag bij de gemeente, dus compost verdeeld over de tuin. Onkruid getrokken, de laatste zonnebloem gerooid en alle potten schoongemaakt.

Geplaatst:

Alleen wat gelummeld, de tuin is tussen de buien door erg nat en beschaduwd en dat ontneemt mij meestal de zin om iets te doen.

Er zijn nog een paar bedden waar iets te halen valt, dus daar her en der nog wat gewied. Allerlaatste paprikas en pepers van de planten gehaald, dus de kas kan ik nu ook helemaal leeghalen. Volgende week ofzo of rond eind oktober als ik een weekje vrij heb 😀! Kan ik dan gelijk knoflook e.d. poten, kijken hoe het met de crosne gaat.

Geplaatst:
  • Auteur

Bietjes, sla en rucola geoogst en wat pompoenen mee naar huis genomen.

De laatste kleine irisbolletjes gepoot.

Even naar het knoflook pootgoed gekeken en een bussel hing wat vochtig.

Die maar gelijk ook gepoot, want sommigen begonnen al wortels te krijgen.

Dat ging net voor de volgende bui kwam.

Geplaatst:

Pompoenen geoogst en diverse aan de buren gegeven. Grasmaaier is weer { voor de zoveelste keer} kapot. Jammer maar nu eindelijk morgen maar voor een nieuwe kijken.

Geplaatst:

Dit weekeind de laatste tomaten planten buiten gerooid. Er stonden nog Tommy toes zonder phyto schade. Ook de laatste bonen geoogst en wat broccoli, pepers en paprika’s.

Verder twee knoflook bedden klaar gemaakt voor volgende week. 

Geplaatst:

Vandaag gelukkig weer even tijd voor de moestuin. Eind van de middag een 1,5 uur gebleven.
2 zakken potgrond van de moestuin meegenomen, dat zal ik de komende maanden thuis gebruiken. Ook de bak met citroengras meegenomen, staat nu in de achtertuin en zal ik ergens de komende dagen uit de grond halen, deels drogen voor thee en deels herplanten en binnen overwinteren.
Restant druiven Einset Seedless geoogst, een paar kilo. Ook wat gevallen goudbessen geraapt en 5 baby courgettes (met net uitgebloeide bloem) geoogst. En 5 frambozen gesnoept.
En wat blad van de yakon om te drogen voor thee meegenomen.

Geplaatst:

Onkruid weggehaald, paar pompoenen, courgettes, boontjes, prei, wortel en kruiden geoogst. Knoflook gepoot.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

Lekker opgeschoten.

Een kruiwagen pompoenen in de auto gegooid.

De helft van de planten opgeruimd net als het onkruid dat daar groeide.

De plek geschoffeld.

Ook het vak met andijvie en nieuwe aardbeien geschoffeld al was het nog erg nat van alle regen vannacht.

Op de composthoop twee lagen gemaakt en thee gedronken.

Courgette mee als oogst en wat jonge pompoenen uit kunnen delen.

Geplaatst:
  • Auteur

Een zak boontjes geplukt en afgehaald, de planten opgeruimd.

Kroten geoogst en het preiveldje onkruidvrij gemaakt.

Gelijk wat prei mee en stukken tuin geschoffeld.

Gekletst, een stuk voor de knoflook bemest en gespit en wat gedroogde klimsperzieboontjes uit de peulen gepulkt voor het zaad.

Geplaatst:

De kas deels klaar gemaakt voor de komende vrieskou, en gevoelige planten versleept naar de veiligheid. Of ze de winter overleven is altijd de vraag, maar we hebben ons best weer gedaan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic