woldistel Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 Gisteren nog snel wat Sintjans uitjes geplant. Ze stonden een beetje vergeten in een hoekje van de trapkast en liepen al wat uit. Ik had ook al wat eerder gepoot en tijdens de oogst gelijk wat terug gezet. Toen snel de tuin weer verlaten. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 In de kas: pootuien gezet, rode en gewone. En Leidse hangers gelegd, gedeelte apart gehouden voor in februari. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 4 november 2023 Auteur Geplaatst: 4 november 2023 Het werd mar niet droog, dus in de lichte drup de patiodruif gesnoeid, en een container gevuld met klimop. Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 Boom gesnoeid, staan nu nog wat staken. Voor de volgende keer ( als t weer eens droog is) Nog wat knofloken in de kas gepoot Quote
Patrijs Geplaatst: 5 november 2023 Auteur Geplaatst: 5 november 2023 (aangepast) Ja, ja Quote als t weer eens droog is....... Even was het droog, daarna weer stormachtig en heel veel regen. Even naar de tuin gelopen en gezien dat alles totaal verzadigd is. Sporen van stroompjes over de tuin, de mest begint uit te spoelen en de weilanden staan blank. Ik had nog veel groenten liggen dus verder niets gedaan wel even van de wind genoten en snel weer naar binnen. 5 november 2023 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 5 november 2023 Geplaatst: 5 november 2023 Hier alleen maar nat, dus weinig gedaan 😒 Quote
mdubbelm Geplaatst: 5 november 2023 Geplaatst: 5 november 2023 De wormen in de wormenbak van de verdrinkingsdood gered. Quote
Mellie Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 Ik heb een komkommer uitgegraven met 2 komkommertjes nog. Dat had ik denk ik een week eerder wel mogen doen. Er staat ook een aubergine binnen. Ik heb 3 takken laten staan en de rest korter geknipt. Ik heb ook 2 potten gevuld met stekjes van lipstickplant en een trabescantia zebrina. Hier de moederplanten. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 6 november 2023 Auteur Geplaatst: 6 november 2023 Vanmorgen nog veel regen maarde middag was droog. Compost geschept en afgedekt met wat platen want het was kletsnat. Tussendoor boontjes geplukt en afgehaald op de momenten dat de zon even doorbrak. Wilde tomatenplanten opgeruimd en afgevoerd en wat gladiolenbollen uitgespit. Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 5 uren geleden, Mellie zei: Ik heb ook 2 potten gevuld met stekjes van lipstickplant en een trabescantia zebrina. Hier de moederplanten. Heb je die voor 14 euro elk gekocht? De zebrina groeit hier echt als een malle hoor. Zou er geen 14 euro voor betalen. Gewoon klein plantje kopen, en eventjes wachten. Vanmiddag even naar de moestuin, echt even want het is echt zooooo snel donker. Hooguit uurtje gebleven. Verder met het demonteren van het rek, en passant nog wat tomaten geplukt. Heb er nog wat laten hangen. Hier het dak van het rek / de tunnel, dat hangt nu op 1,5m hoogte. Hing eigenlijk, want nu is het er af. Volgende keer maar de zoete aardappels oogsten. Dan het knoflook bed in orde maken, knoflook poten. Daarna de andere Zuid-Amerikaanse gewassen oogsten (yakon, oca, en die andere wat op Oostindische kers lijkt). Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 7 november 2023 Geplaatst: 7 november 2023 18 uren geleden, Mellie zei: trabescantia zebrina Hierbij de mijne. Deze heeft sinds mei denk ik, buiten in de zon gestaan. Mooi rood. Deze pas in juni van onder de lampen gehaald, en staat in de schaduw van de tafel in de tuin. Duidelijk minder rood. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roelie Geplaatst: 7 november 2023 Geplaatst: 7 november 2023 Vanmorgen de compostplaats ontdaan van een overmaat aan guldenroede en een nieuwe laag op de bult gelegd. Wat vismeel, kalk, verteerde paardenmest, laagje aarde en vooruit met de geit! 👍 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 7 november 2023 Auteur Geplaatst: 7 november 2023 (aangepast) Andijvie gehaald en de paar laatste wilde tomatenplanten verwijderd, alleen inde kas staat nu nog wat tussen alle N-Z spinazie. Kwam nog een vergeten aardappelplant tegen en die gerooid en deels geschild voor in de andijviestamppot. Gezien dat er (vorige week?) toch net vorst aan de grond is geweest, er was lichte schade aan wat planten. 7 november 2023 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Roelie Geplaatst: 8 november 2023 Geplaatst: 8 november 2023 Nog even een kiekje van de compostplaats. Niet zo indrukwekkend, maar de rest van het spul is al gezeefd en ligt onder een kleed te wachten op gebruik. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 9 november 2023 Auteur Geplaatst: 9 november 2023 Onder een raam van de lage kas opgeruimd en compost ingespit. De N-Z spinazie die er uit kwam schoongemaakt. Kwam ook nog wat aardappels en muismeloentjes tegen. Het raam opengelaten want het ging weer regenen. De laatste sperziebonen geoogst en daar soort van geschoffeld. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 9 november 2023 Geplaatst: 9 november 2023 DitEn dit….En alle afgewaaide takken verzameld en weggegooid… ik had zo veel andere fijnere plannen met mijn hoofd vol watten… 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 O Ik vind zo een volgelopen bootje altijd zo triest😭, is ie lek of kwam het door de regen? Ik heb mijn sechuanpeperzaadjes gezaaid en de pot buiten gelaten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Lia56 Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 Niets... helemaal niets. Het komt hier nog steeds met bakken naar beneden 😒 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 10 november 2023 Auteur Geplaatst: 10 november 2023 Ha ha, Hier ook, stap ik de deur uit want even naar de tuin blijkt het weer te gieten. Vandaag weer 20mm en het is nog niet klaar: Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 Gelukkig moest ik gewoon werken, geen moestuin gezien. Wat een baggerweer, weer. Quote
henkg Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 Volgens mijn weerstation valt het met de regen de laatste dagen heel erg mee. Maar ik mis om en nabij de 30 mm. Er zal wel een spin -met een beetje spinnenweb- bij het wipje zitten. Morgen maar eens schoonmaken, dan kunnen er ook twee verse batterijtjes in, preventief. (Doe ik jaarlijks, die oude batterijen gaan naar klokken of AB'tjes, die lopen daar nog wel een paar maanden op. Hetzelfde voor de kattenluikbatterijen, het chipluikje krijgt ieder jaar -in oktober/november- verse batterijen. Het zou sneu zijn voor de kat als ie in de koude maanden niet meer naar binnen kan.) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mellie Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 O Ik vind zo een volgelopen bootje altijd zo triest, is ie lek of kwam het door de regen? Is ook triest. Vooral voor de hozer. Het is regenwater. Zal vandaag wel weer vol geregend zijn. Dweilen met de kraan open momenteel. Quote
Vlietzicht Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 (aangepast) Van mijn kant ook weer eens een update. Ben met paden bezig, ondanks de erg natte grond. Ben er achter gekomen dat structuur in de inrichting het beste werkt voor mij; liefst had ik veel natuurlijke materialen gebruikt maar ik loop teveel achter de feiten aan en moet keuzes maken. (off-topic: heb met mijn beperkingen te maken) Mei, als we het beleven mogen, komt er een kas van 3x6 meter recht tegenover de schuur. Via de vereniging, samen met anderen, IBC's kunnen kopen; we gaan het zien. Zat ook nog een restant biologisch schoonmaakmiddel in 🤔 Het zwarte streepje, parallel langs de weg, is een goot, aangelegd via een verlengde drainagebuis, eind september, net voor de eindeloze regenperiode begon... Dit was in juli, dat bleef na een aantal grote buien best nog een dag staan; nu blijft het gewoon droog. Om het maar gelijk af te maken een stuk drainagebuis overdwars gelegd; de plaats loopt vanaf het midden af naar de tuin, daar blijft het dagen, zo niet een week, na de laatste buien ook erg nat. Als de kas er staat komt er ook daar een gootje, makkelijk voor afvoeren van water. De pijp moet uiteraard nog de grond in... En vandaag voor het eerst echt met de hiep en hakblok gewerkt, zie ook hier de nuttige info die ik kreeg van anderen. Ben in principe elke dag op de tuin te vinden, dus klusjes zoals dit zijn ook welkom. Wat een heerlijke ontspannende nietszeggende eindeloze oefening, in eigen rustige habitat, met als resultaat een prima mulch materiaal 😊 10 november 2023 aangepast door Vlietzicht Foto verplaatsen 6 Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Patrijs Geplaatst: 11 november 2023 Auteur Geplaatst: 11 november 2023 Herkenbaar...👍 Wat ook kan helpen, als het nog niet gebeurd is, is het perceel bol leggen en je terras op afschot. Aan de lage kant de drainage of een afvoer greppeltje. Het water kan dan zelf het Spui in.... Vandaag droog en een klein zonnetje. Vanwege de lage temperatuur verwachting de laatste bieten geoogst net als de meeste buiten N-Z spinazie. Dat samen met wat potten in de lage kas gelegd en overal eenruiters opgelegd. Wat prei mee en de laatste paar bloemen en met de auto de laatste pompoenen afgevoerd. Er was nog een vleermuis aan het jagen toen ik tegen het donker aan naar huis ging. 1 Quote De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 11 november 2023 Geplaatst: 11 november 2023 Weinig tijd voor de tuin de laatste tijd, maar vandaag de dwarsliggers op de pergola gemonteerd, voor de druiven. Normaal vind ik zoiets leuk, maar nu ging het met veel gevloek gepaard, omdat mijn metingen niet klopten, de trap steeds in de grond wegzonk, takken in mijn gezicht sloegen, ik steeds Buienalarm moest checken en soms met de boormachine naar binnen vluchten, mijn rolmaat steeds zoek was en er van alles uit mijn handen viel zoals de boormachine waarbij mijn laatste dunne boortje brak. Maar het is wel klaar. 6 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.