Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Handmatig hout versnipperen


Vlietzicht

Aanbevolen berichten

Is er een apparaat of gereedschap waarmee het mogelijk is om handmatig hout te versnipperen? Geen elektriciteit bij ons aanwezig en vanwege geen vervoer is grote apparaten verslepen beetje onhandig.

 

Misschien een hakmes, of soort bijl hiervoor.

 

Heb zelf kleine hoeveelheden, dunne takken, maar wil proberen om zelfvoorzienend snippers te maken voor paden etc. kan namelijk aan genoeg materiaal komen.

 

Begrijpelijk dat dit niet in verhouding staat met een machinale handeling, benodigde kracht en wat het oplevert wat betreft volume en fijne snippers, maar tijd is voor mij geen probleem.

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Volgens mij is de conclusie dat accu-hakselaars er nog niet zijn. Handmatige meer lijken op papiersnijders en er zijn nog wat "kneuzers"  die duurder zijn dan je zou verwachten.

 

Ik heb al een paar keer gekeken naar dit soort dingen. Maar die prijs?

 

Ik zit in hetzelfde schuitje. Thuis wel een elektrische hakselaar van de Aldi 👍. Maar dan moet ik twee keer alle rommel heen en weer slepen (meestal op de fiets).

Ik zou blij worden van een Makita hakselaar voor 30mm, ook al doet ie het maar een half uur, want daar hebben we accu's voor.

Maar die kan ik dan weer niet op de tuin achterlaten.

Omdat er altijd mensen zijn die stelen 😡

 

Ik knip wel wat met de hand en doe de rest bij de compost/houtwal/takkenril.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel heb paar maanden geleden ons huis met tuin en schuur verlaten, vanwege gezondheidsredenen en woon nu op 1e verdieping zonder schuur. Dus thuis hakselen wordt het in mijn geval niet.

 

Heb wel een nieuwe, behoorlijk grote schuur op de tuin nu, en goed afsluitbaar. Alles is te koop: sommigen hebben zelfs zonnepanelen en machines; maar het is wel een hobby.

 

Off-topic:

Zo'n accuding kan technisch best gemaakt worden, maar het kan denk ik financieel niet uit. De professionele accu handmachines op de bouw bijvoorbeeld, maar dat is ook niet leuk meer voor de portemonnee.

 

@Patrijs dat lijkt me wel wat inderdaad. 

 

Op best veel plaatsen te koop zie ik nu, maar er zal vast verschil in kwaliteit zijn.

 

Gebruik je een gewone ijzervijl?

Pasgeleden ergens gelezen (elders) dat iemand een diamantvijl aanraadde, maar van dit bestaan wist ik niet

 

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Vlietzicht said:

diamantvijl

 

Het zit al een beetje in de naam, dat zijn vrij prijzige attributen. Voor het slijpen van mijn bijlen en hiep gebruik ik een bandschuurmachine. Geeft een mooi egale snijrand en het gaat vrij snel.

 

Tot voor kort knipte ik klein spul klein met een snoeischaar, wat groter hout ging letterlijk voor de bijl. Sinds onze tuin een Bosch AXT25TC hakselaar aangeschaft heeft voor algemeen gebruik, doe ik dat niet meer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een takkenschaar met lange (uitschuifbare) armen wil wel voor wat dikkere takken.

 

 

Ga naar volledige schermweergave: PARKSIDE® Telescopische takkenschaar - afbeelding 1

 

 

1) Je kunt al knippend de takken die op de grond liggen 'versnipperen'. Als je de armen uitschuift, hoef je niet eens te bukken.

 

 

2) Één van beide armen kun je ook in een 'workmate' klemmen, zodat je de andere arm met één hand op en neer kan bewegen. Met de andere hand de takken een voor een doorschuiven. Nu kun je wel de takkenschaar meenemen, maar een workmate wordt al wat lastiger, terug naar optie 1 in dat geval.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben een hiep wezen kopen bij Welkoop, lijkt me een prima aankoop. Dacht eerst 'een hakblok, heb ik dat ook nodig?' dat blijkt wel.

 

Ook dat is weer een aanschaf, maar mijn tuinbuurman klooft vele M² hout per jaar dus zal eens vragen of hij een stammetje heeft.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hoeveel moet je doen? Geen stroom, klassieke oplossing is benzine, diesel of PTO. En is het houtig materiaal of meer dik stro achtig materiaal? Vroeger had je handgedreven vliegwiel stro hakselaars. Moet ook wel iets meer slagkracht op youtube staan. Tijdje terug bespraken we hier een gootje op potjes met snij mes et hendel. Nieuw duur. MP was te overzien, Maar een roestbak en eentje voor 90 euro was aanbod destijds, dus beperkt.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

@donaldk ik had wel je bericht eerder gelezen, nu ik eerdere draadjes doorlees blijkt niet erop geantwoord.

 

Mijn vraag was niet zozeer ingegeven dat er een berg zou liggen die even weggewerkt moet worden maar meer vanuit de wens om met regelmaat allerlei materiaal te gebruiken voor het pad of mulch. Voor mij is tuinieren een dagelijkse afleiding en hobby en eigenlijk altijd zonder stekker of benzine apparatuur i.v.m. epilepsie.

 

Nog een beetje oefenen met de hiep op het hakblok, aangezien nu alles in de rondte vliegt, kom ik er wel 🙂

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat stukje gaas houdt ik zeker in gedachten.

Vandaag voor het eerst echt bezig geweest met een hele bos achter elkaar hakken, en weer geleerd dat ervaring de beste leermeester is 😅

 

Heb er een hoekje voor gemaakt in de schuur.

Eerst op een laag krukje (buiten beeld, rechts)

13.thumb.jpg.e175a2142467b872cb1000d4290c0812.jpg

 

Na 5 minuten... 

Het was zo gepiept.

Nog niet de ideale manier, maar moet toch een beetje de rug ontzien. Ik vond het een heerlijk klusje, met een mooie opbrengst.

14.thumb.jpg.75550da07cb180fb837652f21a25520c.jpg

 

Alles staat weer op z'n plaats en kan binnen 3 minuten zo weer aan de slag.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-11-2023 om 20:19, Vlietzicht zei:

@donaldk ik had wel je bericht eerder gelezen, nu ik eerdere draadjes doorlees blijkt niet erop geantwoord.

 

Mijn vraag was niet zozeer ingegeven dat er een berg zou liggen die even weggewerkt moet worden maar meer vanuit de wens om met regelmaat allerlei materiaal te gebruiken voor het pad of mulch. Voor mij is tuinieren een dagelijkse afleiding en hobby en eigenlijk altijd zonder stekker of benzine apparatuur i.v.m. epilepsie.

 

Nog een beetje oefenen met de hiep op het hakblok, aangezien nu alles in de rondte vliegt, kom ik er wel 🙂

Dit heb ik ook, een 2007 Florabest wals hakselaar weten te te scoren en af en toe wat takjes erdoor. Deze zijn niet goed voor groen materiaal, of met een elastische schil, zoals een vers wilgentakje.  Takjes gaan niet altijd in een keer door die haal ik uit de bak en maak ik een bundeltje van die ik er nog eens door duw. Is de bak na een tijd bijna vol, gaan de opgespaarde pinda doppen er in, als je de bak omkiepert liggen die onderop, anders waaien ze weg.

 

Dat gaas is een goeie tip, blok op een zeiltje zetten scheelt ook, is gelijk een zak met opgevangen snippers.

 

Buurman Klover eens om een groter en vooral hoger stammetje vragen. Die emmer kan dat gewicht niet lang dragen.

aangepast door donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@donaldk ik heb weer wat te wensen, hoger, groter, zeiltje, gaas...

En het mag uiteraard niks kosten; de kringloop zit dicht bij huis, langs de weg naar de tuin 😆

 

Is er materiaal wat echt beter niet voor mulch gebruikt kan worden?

Bepaalde soort hout of afval van de tuin? (buiten aangetaste delen met schimmel en ziekte)

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

@VlietzichtNou ja met zo'n tegelvloertje kun je ook zo alles opvegen, dus zeiltje overbodig., of het moet nat en vuil worden zo en je wilt niet hoeven schoonmaken. En de houten wandjes hebben zelfde functie als gaas of karton of... Of is het op deze plek doen juist het probbleem en zoek je andere oplossing?

 

 

Geen idee trouwens schimmel als in paddestoelen zou juist heel goed zijn. Geen idee. Wat je niet moet gebruiken. Zaagsel zorgt dat er geen lucht doorheen gaat, dus verstik je planten en bodemleven, maar snippers kan zeker tot 60 cm zonder problemen daarmee naar ik begrijp. Zeker wanneer alles zoals hier niet even groot is, blijft er ruimte tussen.

 

Welke paddestoelen doen het eigenlijk goed op snippers en stukjes twijg, veelal connifeer, hoop?

  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@donaldk Wat betreft tegelvloer is het inderdaad zo bij elkaar te vegen, maar ben nu 3x best langere tijd bezig geweest; de wanden van schuur worden echt smerig; komt ook wel omdat er best wat bossen hout tussen zitten welke al een half jaar liggen, dus ja houtsappen 🤔

 

Daarom nog een zeiltje, om werkplek af te schermen. Waar ik werk is ook de zitplek, moet eerst even paar dingetjes verzetten, 2 minuten werk, kan zo aan de slag, maar houdt daarom het wel een beetje schoon; anders krijg ik brommers van de vrouw die koffie komt brengen als het mooi weer is 😉

 

Zaterdag een workmate uit de kringloop (€7,50 🙂) hakblok erop, 3x sneller gewerkt dan de 1e keer.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...