Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2023

Featured Replies

Geplaatst:

25 mm in 20 minuten. Schuur stond deels blank, heel gek nooit eerder gehad. 

Zag zojuist met net hardlooprondje meer "schade" aan bomen dan afgelopen woensdag. 

Geplaatst:
10 uren geleden, acpronk zei:

@fre3ke ja, dat weet ik, maar dat scheelt echt geen 50-100%. Oppervlakte van de opening is niet zo heel veel groter dan oppervlakte van de bodem. Misschien 20% hooguit.

adhv. de foto meet ik: boven 6,3 cm, onder 4 cm. Deze absolute waarden zeggen natuurlijk niks. Wel de verhouding tussen die twee waarden.

Je meet dus 6,3 / 4 = 1,575 x zoveel als er werkelijk gevallen gevallen is.

Maar goed, of het nou 13 of 21 mm is: ik ben jaloers, want hier niks. En een paar dagen geleden slechts 2 mm.

Geplaatst:

Op de regenradar zag het er allemaal veelbelovend uit maar meer als 2 mm is het hier (Midden Brabant, NL) niet geworden.

Geplaatst:

adhv. de foto meet ik: boven 6,3 cm, onder 4 cm. Deze absolute waarden zeggen natuurlijk niks. Wel de verhouding tussen die twee waarden.
Je meet dus 6,3 / 4 = 1,575 x zoveel als er werkelijk gevallen gevallen is.

Onder is ongeveer 10cm doorsnede, en boven ongeveer 13cm. Qua oppervlakte is boven dus ongeveer 70% groter dan onder, dus bij 13mm regen zou er 22mm water in moeten staan.
Waterhoogte had ik niet gemeten, maar aan de hand van die 200ml inhoud moet de waterhoogte omstreeks 25mm bedragen.
Geplaatst:
Interessant, dat het oppervlakverschil van 20% nu toch 70% blijkt. Als je die tuit tegenover de windrichting opstelt, vangt die meer water dan overeenkomt met het oppervlak waar je nu mee rekent, en dat zal die 10% verschil verklaren die je nu nog hebt. En ronde randen aan de bodem.
Maar eigenlijk wil ik zeggen: neem iets met verticale wanden en een vlakke bodem ;).
Geplaatst:

Pfff, we hadden in minder dan een half uur 8 mm regen. Het was heel heftig en dikke druppels met veel onweer, lichtflitsen en uiteindelijk blikseminslag naast ons huis. Het was heel indrukwekkend en zo hard! We hadden familie over en het was druk in huis. Mega knal en toen een iedereen een gil. Erna heel grappig. Vooral toen er geen brand oid was.

Geplaatst:

Alweer helemaal niets ☀️

Geplaatst:

@Lia56 dat van Mellie was nog van afgelopen weekend.

@fre3ke het was ook niet mijn bedoeling de neerslag te meten, maar de maatbeker stond er toevallig, en vond het wel veel. Blijkbaar toch iets minder dan ik dacht, maar nog steeds welkom al was het in slechts korte tijd.

Geplaatst:

Hier is het echt tropisch warm,33 graden vandaag.morgen gelukkig 26 graden,even bijkomen,zowel voor de groenten als voor mij.

Geplaatst:

Half uur geleden: Ik hoor gerommel. Onweersgeluid. Maar nee, de buurvrouw verplaatste een Kliko.

Vijf minuten geleden: kat Arie komt binnen. Met een verbaasd en vragend mauwtje: "wat krijgen we nou, wat is dit?".

Natte kat, niet de moeite om af te drogen.

Ik had dus een buitje: 1,2 mm. Weinig, maar hier helpt elk klein beetje.

In twee en een halve maand (vanaf 1 mei, tot nu toe) slechts 43 mm, waarvan 21 mm in de eerste twee weken van mei.

In de laatste 60 dagen dus slechts 22 mm!

Geplaatst:

Onverwacht viel er zo tussen 5 en 6 meer regen dan ik dacht. Te verl om doorheen te fietsen. Ik troostte me met de gedachte dat de tuin het nodig had. Ben bang dat het te weinig was om de turfvorming te beïnvloeden.

Geplaatst:

Je behoort bij de gelukkigen, hier droog , droog 2 druppels en nogmaals droog en de toekomst ziet er niet beter uit.

Geplaatst:

Hier vandaag 2,6mm.
Laatste 2,5 maand ruim 160mm.

Maar de wind (vandaag en morgen windkracht 5) maakt meer kapot dan je lief is. De tomaten en vijgen staan nu nog schever dan na de storm van vorige week.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier kregen we toch wel zo'n 4 a 5 mm regen gisteren. 

Vandaag waait het wat te hard voor de windmolen, die 'gooit' zijn staart dan over een palletje en gaat in de stormstand. Dat is een soort van uit, maar toch draait hij nog wel wat en komt er water uit:

IMG_4485.jpg

IMG_4491.jpg

Geplaatst:

Mooie foto!

Dat afschakelen, werkt dat op centrifugaalkracht, of op zwaartekracht?

Ik ben dus heel nieuwsgierig naar de productbeschrijving en handleiding. Mag ik de link daarnaar toe?

(Niet om zelf een grondwaterpomp te plaatsen, daar is mijn diepere grondwater te zout voor.)

Geplaatst:

@henkg Volgens mij is dit het model: "waterwind molen 801"

https://www.suevia.nl/Customers/14/Downloads/Webshop/Downloadmodule/205.1080 Handleiding Water windmolen 801.pdf

Storm stand De water windmolen kan zichzelf uit de wind zetten. Bij harde wind zal de staart draaien en zich over een instelbare aanslag drukken. De molen “staat dan uit de wind”. Wordt er harde wind verwacht dan kan men dat ook al preventief doen. Door het optillen van de staart kan deze weer teruggezet worden. Doe dit met bijgeleverde houten steel. Klim nooit in de mast om dit te doen. De molen zal namelijk direct gaan draaien en bestaat de kans dat men de wieken tegen het lichaam krijgt.

Geplaatst:

Gisterenavond onverwacht kwam er een buitje over. 22:00 de eerste druppels, na 23:00 ging het los. De hoeveelheid was al helemaal onverwacht, 12,2mm voor middernacht, en 3,4mm erna.

Geplaatst:

Hmm, het regent weer... pittig nu terwijl weeronline zegt alleen miezer.

Edit, dat was de verwachting van 20 minuten geleden. Nu zeggen ze een fikse bui.

Maar dat zie ik ook als ik naar buiten kijk.....

Edit 2, het was 1,8mm. Vanmiddag droog, dan lekker naar de tuin.

aangepast door acpronk

Geplaatst:

Hier nog steeds helemaal niets, zelfs geen miezertje. Was wel even donker maar niets

Geplaatst:

Hoera... nu een klein miezertje ( met de nadruk op klein..)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.