Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ow ja hahaha dat was ik vergeten. In die andere zit paprika. Allerlei verschillende soorten. (Yellow sunbright, oranje horizon, purple bell, white bell, yolo wonder)

Wat betreft de warmte. tja, het zijn van die goedkope kweekbakjes (plastic) van de Aldi. Misschien niet goed genoeg voor de ervaren kweker maar ik hoop voldoende voor mijn eerste keer Ze staan op de vensterbank. Onder de vensterbank zit verwarming. overdag staat deze wel aan maar 's avonds niet. Zou dat heel erg zijn want wil eigenlijk niet 's avonds gaan stoken voor plantjes.

De peper is Cayenne, hij zag er leuk uit op het plaatje dus heb ik die maar gehaald

Paprika is een beetje hetzelfde verhaal als peper. Beide horen tot de nachtschadefamilie en beide hebben warmte nodig.

Er is niets mis met die kkweekbakjes hoor behalve datz e snel stuk gaan, en er ook nog alternaieve zijn, schreef ik geloof ik al in je andere topic. Dus bakjes van toetjes, vleesdoosjes, bakje chinees etc. etc.

Ik heb altijd begrepen dat je beter een temperatuur kan hebben die zo gelijk mogelijk is. Dus niet overdag 25 graden en 's nachts 15.

Beter is om de verschillen zo klein mogelijk te houden. Dus 20 op de dag en 's nachts 18 bijvoorbeeld.

Die site over hoe je moet zaaien van Diana die ik je gelinkt had kan je ook specifiek heel duidelijk lezen over pepers en paprika's.

Eigenlijk vind je bij haar zo'n beetje alles wat je moet weten over de meeste groenten.

Als je het 's nachts wat warmer wilt houden zou je de kweekbak op jemodem kunnen zetten, die staat bij de meeste mensen dag en nacht aan.

Of, zolang ze niet gekiemt zijn, in een ruimte waar de boiler/verwarmingsketel staat daar is het ook warm!

Pepers en paprika's groeien het beste in een kas, ze willen zon en warmte. Er zijn een aantal soorten, die vroeg afrijpen, die met een beetje weer ook buiten het redelijk tot goed doen maar er zijn ook soorten die het buiten gewoon niet doen.

Pepers doen het ook heel goed in potten, die je dus kan verplaatsen zodat ze zo veel mogelijk zon krijgen en je ze op een beschut stukje kan zetten.

En ze mogen, pepers en paprika's, pas eind mei de volle grond in. Te koude nachttemperaturen en vrieskou kunnen ze absoluut niet tegen! (datzelfde geldt ook voor tomaten, meloenen, komkommers, augurken........)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@Rantje, je schrijft een stuk terug

In principe kan je het beste verspenen als de ECHTE blaadjes er zijn. Dan kan je ze ook wat dieper zetten maar nooit de kiemblaadjes onder de grond!

Verspenen is dus het plantje overzetten in een ruimer potje.

Hoe zie ik het verschil in blaadjes? want ze zijn nu 2 dagen boven de grond uit en hebben allemaal 2 blaadjes. (grappig om te zien dat de blaadjes sluiten als het donker wordt )

Geplaatst:

Dat verschil kan je echt wel zien! Wees niet ongerust als het een heeeeeeeele tijd gaat duren voordat er meer dan kiemblaadjes verschijnen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat een super mooi weekend was het! We hebbend dus ook mega veel werk verzet in de voor/moestuin. Het begint eindelijk wat te lijken.

Het maken van het terrasje, je moet tijdens het tuinieren immers ook ergens kunnen zitten

Dit was het:

2012-03-23-1376841332749686.32

halverwege:

2012-03-24-1691351332749733.53

Zo goed als klaar:

2012-03-24-1869551332749842.05

Later zijn we nog even naar de intratuin geweest, daar waren van die vierkante meter tuintjes in de aanbieding en hebben we er gelijk maar vier gehaald.Nu dus druk bezig met het egaliseren van de tuin zodat die ook een plekje kunnen krijgen.

Geplaatst:

Soooooooooooo!!! dat worden heel veel peperplantjes....je kunt er een deel met een lepel uitwippen en alvast verspenen, meestal raadt men aan om te wachten op de 2e set blaadjes. Je hebt er genoeg om er een paar aan te wagen....eruit wippen en even het kleine kluitje in bakje water leggen....ontwarren de worteltjes beter omdat ze nu best wel dicht bij elkaar uitkomen.

Heel voorzichtig, zo min mogelijk "trekken" ,de plantjes van elkaar scheiden.

Succes!

Geplaatst:

@Geedee, ik neem aan dat ik ze er dus voorzichtig uit moet halen en in een iets groter bakje moet stoppen?! Kan dat rechtstreeks in de koude bak of kan ik ze beter in een wat groter potje doen? Moeten ze nog onder plastic of gewoon in de "vrije lucht"?

Geplaatst:

Na de laatste struik verplaatst te hebben. Met dank aan onze Abby die hem wel even voor het baasje wou uitgraven....

2012-03-28-1919351333118858.16

Is het dan eindelijk zover. De bakken staan op hun plek, vol met tuinaarde en klaar om vol gestopt te worden met plantjes. Maar welke hahaha.

2012-03-30-1195061333118973.51

@Randje, ik ga die site die je me gaf daar eens voor doorlezen. en nog bedankt voor de geweldige uitleg!!

Geplaatst:
@Geedee, ik neem aan dat ik ze er dus voorzichtig uit moet halen en in een iets groter bakje moet stoppen?! Kan dat rechtstreeks in de koude bak of kan ik ze beter in een wat groter potje doen? Moeten ze nog onder plastic of gewoon in de "vrije lucht"?

Vanaf half mei pas buiten.....ik zou ze verspenen in aparte potjes en als je plek hebt nog even binnen laten...als je daar geen plek voor hebt....buiten tegen (zuid?)muur van huis en plastic zakje eroverheen......het is in de nacht eigenlijk nog te koud voor vrij te staan buiten.

• Nieuwe aanmaken...