Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

CR 2024 14 leden hebben gestemd

1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

• Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0

Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Featured Replies

Geplaatst:

De eerste 3 eraf gehaald. Nog 10 te gaan. geen idee wat ik met deze hoeveelheid ga doen... 

Kind ging bijna "dood" na een mini stukje geproefd 🥵🥵.. dus voor ons niet echt bruikbaar. Was voor t experiment 😄

1693920398553891593708990785245.jpg

aangepast door Lia56

Geplaatst:

Lol 😂 

Geplaatst:

Echt , stoer doen met  4 collega's 😁 Nou ... Niemand kwam ongeschonden uit de strijd..🥵 Jammer dat ze t niet gefilmd hebben..🤣

aangepast door Lia56

Geplaatst:

Dat is wel waar de Carolina Reaper voor staat!😆

Geplaatst:

Nog weer even een post als aanvulling op de vorige; “ snoei post. “

In mijn vorige post heb ik laten zien dat ik vrij rigoureus met de snoei schaar door de Challenge Reaper ben gegaan, ik heb erbij verteld dat de Reaper daar zeer goed op reageert en er geen terug slag door oploopt!!

Inmiddels zijn we 5 dagen verder en je ziet nu al weer dat de plant uitvult en het bladerdek dicht maakt.

Naar mijn idee doet de plant dit om zn vruchten af te schermen tegen te hoge zon druk verder hangen de vruchten nooit direct onder het bladerdek maar ongeveer in de onderste 75% van de plant waar een meer open structuur is dus van verstikking is geen sprake!

Ik heb de plant dus vooral gesnoeid om de loze takken ertussen uit te halen en om ‘m wat te stressen om hem sneller te laten af rijpen en de hitte in de vruchten op te voeren.

Ik heb hier al ervaring mee en weet zodoende hoe het werkt bij een struik vormige Reaper plant.

Zoals de plant er nu bij staat zal de plant af bloeien en zullen alle vruchten die er nu in hangen nog op tijd rood worden, ik heb mijn vorige inschatting qua hoeveelheid vruchten wat aan de voorzichtige kant gehouden want er hangen er toch wel erg veel in, inmiddels best veel grote en gnarly vruchten van een mooier type dan vorig seizoen, voor mij zijn de Italiaanse zaden meer dan geslaagd!👌

hier zie je hoe mooi en gelijkmatig het bladerdek zich alweer uitvult, verder staat de plant er nog steeds fris en gezond bij,

IMG_1710.jpeg

IMG_1717.jpeg

enkele vruchten,

IMG_1709.jpeg

IMG_1712.jpeg

een omkleurende vrucht,

IMG_1711.jpeg

😎🌶️

Geplaatst:

Leuk filmpje over de Carolina Reaper vrucht door de meester zelf “ Ed Currie “

Geplaatst:

Momenteel valt er niet veel te vermelden betreft de Challenge Reaper plant, alles gaat goed en de plant en de vruchten staan er gezond bij.

Volgende week vrijdag gaan er een aantal Reapers mee met mn vrouw naar haar werk en doen ze met een redelijke groep de Reaper Challenge dus ik ben benieuwd naar de bevindingen.😆

Inmiddels ben ik alweer vooruit aan het kijken naar volgend seizoen wanneer ik met de originele Reaper zaden van Ed Currie uit de USA aan de gang ga.

Ik wil het Reaper kweken naar een grotere uitdaging brengen aangezien ik de Reaper plant kweken nu wel door heb!

Ook ben ik een geduchte Reaper concurrent op het spoor gekomen en ben bezig zaden van die plant opnieuw uit de USA over te laten komen.😆

Ik hou de soort nog even geheim tot begin aankomend seizoen 😉, ik zal deze soort dus aankomend seizoen naast de USA Reaper ook gaan kweken.

Mijn doel is aankomend seizoen de Reaper met de concurrent te gaan kruisen om de ultieme heetste soort ter wereld te maken🤞, naar mijn weten is deze kruising nog niet gemaakt hij is in ieder geval nog niet op de markt gebracht!

De Reaper en de concurrent zijn beide Capsicum Chinense soorten ook zijn ze beide rood en gnarly en variëren tussen de 1.6 en 2.2 miljoen shu met een fruitige smaak!

Ik denk dus dat ze elkaar goed verdragen  en er een mooi resultaat uit kan ontstaan.

Mn binnen tentje zal alleen voor deze twee soorten gebruikt worden en we zullen eind februari van start gaan.

De buiten tent zal weer voorzien worden van verse wormen mest, compost en bemeste tuin aarde en er zal weer een verse zak wormen in los gelaten worden.

De voorkant van de tent zal worden gebruikt voor onze Sugar Baby watermeloenen en de achterkant van de tent voor dit Reaper kruising project.

Ik ben van plan dit topic door te zetten en alles betreft dit nieuwe Reaper project zal hier weer te volgen zijn!🤞😎

Geplaatst:

In het "gewone" peper 2023 topic berichtte ik al over mijn CR chocolate:

20230913_CRchoc_Laatste.jpg

^ Vlak voor deze foto heb ik heel fors gesnoeid. Hiervan laat ik de helft nog even hangen.

De andere helft heb ik zonet geplukt. Zaad eruit gehaald (om te bewaren). Het vruchtvlees ligt nu op de Stöckli, Drogen, daarna peperpoeder maken. Ramen en deuren open, de geur valt tot nu toe mee.

Tja, en dan maar ook eens proeven.

20230913_CRc_proefstukje.jpg

^ Proeven: zo weinig!

Proeven: na 10 seconden vertelde mijn hersenen mij: Uitspugen, nu!

Met behulp van een paar stukjes droog brood, voorzien van wat vettige knoflooksaus was ik een paar minuten later weer een klein beetje in orde. Ik zweet nu nog wel.

Zelfs met fijn gemalen poeder zal het lastig doseren zijn.

Na een half uurtje terugkijken: hoe was de smaak?

Prettige smaak, niet muffig, gewoon heel erg heet.

Geen echte kenmerken zoals bij mijn Cayenne (heet, fris, smakelijk), of mijn Mdme Jeanette (heet, fruitig, smakelijk). Wel meer dan alleen heet. Anders dan b.v. Grandpa's Home pepper, die is weliswaar veel minder heet, maar smaakt verder helemaal naar niks.

Geplaatst:

@henkg,

lol 😂, tof dat je het geprobeerd hebt en het is idd bijna onwerkelijk wat zo’n klein micro stukje teweeg brengt!

In het andere topic heb ik al laten weten dat je vruchten er mooi uitzien, goed op kleur ook.👍

Geplaatst:

Dragons breath

Dit ras zo middels onofficiële metingen nog heter zijn dan de Carolina Reaper.

Geplaatst:

@Roland,

klopt dat de Dragons Breath in de wandelgangen een gelijkwaardige concurrent van de Reaper zou zijn!

Ik heb de afgelopen 2 seizoenen dan ook de Dragons Breath geprobeerd te kweken maar de zaden die ik heb (peperzaden.nl) zijn kennelijk niet potent genoeg want het beste resultaat tot nu toe was 1 mini plantje wat ik 4 maanden in leven heb weten te houden.

Het is een kleine peper soort die volgensmij in Engeland gecreëerd is, er zijn 2 strains momenteel een hele kleine (die heb ik) en een wat grovere, de hele kleine is de heetste.

Officieel is de Carolina Reaper nog steeds de heetste peper ter wereld aangezien het de enige peper is die officieel shu getest en gedocumenteerd is door Guinness World Reckords!

Er zijn inmiddels al een aantal peper soorten die door professionele peper proevers geacht worden heter te zijn dan de Carolina Reaper maar hard is dat niet.

De Dragons Breath is niet de peper die ik volgend jaar wil gaan kweken om te kruisen met de Reaper.😉

*** onderstaand een filmpje van de meest bekende hot pepper proever “ Johnny Scoville “ die de “ Dragons Breath “ proeft met een eerlijke beoordeling!

Deze man heeft een boven normale hitte tolerantie dus vergis je niet als wij normale stervelingen dit zouden doen pakt het veel heftiger uit!!🥵

aangepast door Ruderalis
Video toegevoegd!

Geplaatst:
  • Auteur

Hier nog een update van mijn CR kweek-challenge.

Vanmorgen weer 19 stuks rijpe Carolina Reapers geoogst, zie de foto.

Inmiddels heb ik er 38 vanaf en er hangen nog heel veel groene aan.

Ik ben niet ontevreden over mijn eerste jaar.

We hebben ze nog niet gegeten zelf. Zo vers proeven ga ik ook niet doen, wel binnenkort een heel klein stukje door een pittig gerecht doen.

De tot nu toe geoogste zijn voor een heel zacht prijsje naar een liefhebber gegaan.

IMG_7309.thumb.JPG.31ec7ee390e85f531ee6d7786bc8d1f6.JPG

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@Mai Pensato,

prachtige vruchten, echt een top product!👌

*** Hier vandaag voor t eerst geoogst uit de Challenge Reaper, de eerste 11, verder hangt de plant ram vol met nog groene vruchten die nu hopelijk weer wat sneller gaan afrijpen.

Ben zelf super tevreden met deze Italiaanse strain, super mooie planten met mooiere vruchten dan die van vorig seizoen en ook nog heter dan die van vorig seizoen.

De plant doet het goed in de kas en goed in de openlucht wel blijven de vruchten kleiner in de openlucht!!

Al met al ben ik super blij dat ik de moeite heb genomen om betere zaden te zoeken en dat ik toch wel bewezen heb dat het uitmaakt.

de eerste 11 Carolina Reapers,

IMG_1853.jpeg

Links tent Reapers rechts openlucht Reapers,

IMG_1855.jpeg

😎🥵

aangepast door Ruderalis
Aanvulling

Geplaatst:

Hier is de plant ca 1.70m.

Veel groene vruchten dus ben benieuwd of ze nog gaan kleuren. Volgende week nog lekker weer dus duimen maar20230922_144247.thumb.jpg.61888697061c24f2716346eaf2896ea3.jpg

20230922_144242.jpg

Geplaatst:

Kan ik t best alle takken waar nog geen vruchten maar wel bloemen zitten , weghalen?

Geplaatst:

@Lia56,

dat zou ik idd doen, ik doe dat zelf ook en inmiddels worden er weer flink wat Reapers rood, tot eind oktober kan de Reaper nog wel in de kas blijven staan dus we hebben nog even!

Geplaatst:

Deze beestjes zitten op de planten in de kas

Ook dus op de Carolina ( waar nog 34 groene pepertjes aan hangen) moet ik die eruithalen (planten) of niet?

20230930_113927.jpg

20230930_113849.jpg

Geplaatst:

@Lia56,

De onderste foto ziet er uit als witte vlieg, het bovenste mag een ander invullen!?

Ik zou de Reaper omgooien en weg halen, met de vruchten kan je toch niet heel veel, het was alsnog een geslaagde eerste Reaper seizoen.

Als er nog meer in de kas staat zou ik redden wat je redden kan!😣🤞

aangepast door Ruderalis

Geplaatst:

Dat zijn bladluizen. Als je de planten binnen wilt overhouden (of sowieso binnen zetten, anders gaan ze naar andere planten toe), dan bespuiten met zeep/spiritus mengsel. En na een half uur onder de douche afspoelen.

Toevoeging aan de hand van het antwoord van Ruderalis: onderste foto zijn de oude huidjes van de bladluizen (na het vervellen).

Geplaatst:

@RuderalisOk, thanks. Alles eruit dan maar

Geplaatst:
1 minute ago, acpronk said:

binnen zetten, anders gaan ze naar andere planten toe)

Helaas zit alles inmiddels helemaal onder. Planten van 1.20m hoog gaan niet binnen. Geen idee wat ik met de druif moet doen die er ook in staat..

Geplaatst:

De bladluizen gaan niet naar de druif toe (alleen in uiterste nood), heeft geen lekker sappige bladeren meer en straks is die ook kaal.

Geplaatst:

Dat denk ik ook (wat @acpronk zegt).

Het "normale" groeiseizoen in Nederland is zo' n beetje voorbij. Als je deze peperplanten wilt overwinteren zou ik ze snoeien om te overwinteren en je verder niet druk maken over de druif. Ga ik ook met een aantal pepercultivars proberen. Ook voor het eerst dus ik zie het nog wel 🤷

Geplaatst:

Ik sta er weer anders in, zaden oogsten als je dat niet al gedaan hebt en omhalen, volgend jaar met verse zaden opnieuw van start gaan mocht je weer Reaper willen kweken.

Even een paar maandjes rust en geen plant gedoe om weer vol goede moet in het nieuwe seizoen te beginnen!😖😆

Geplaatst:

Mja, maar als je A: nog geen zaden hebt van eigen kweek of B: lekker vroeg wilt beginnen.

De planten die je erg kort snoeit hoef je bijna niet meer te verzorgen tot het vroege voorjaar zich aandient.

Dus nu plukken wat er is, dan kort snoeien en overwinteren. Zou niet moeilijk moeten zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic