Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke groenten kunnen goed tegen natte voeten?


Daniel

Aanbevolen berichten

Daar is best wel wat voor te vinden! Ik heb 'vochtige grond' ingetypt in het zoekscherm bij vreeken.nl, en dan krijg je o.a. aardperen, suikerwortel, en bloemkool. Ik weet alleen niet of die van kleiig houden.

Zeevenkel houdt ook van natte voeten geloof ik.

 

En groenten die niet van natte voeten houden, kan je op ruggen telen. Langwerpige hopen zeg maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dan nog vrij beperkt. De volgende groenten die een vochtige bodem willen kan ik vinden bij Vreeken:

 

Bloemkool

Aardpeer

LATHYRUSPEULTJES

Postelein

Suikerwortel

Spinazie

Aantal kruiden

 

Weet iemand misschien of er nog meer groenten- en fruitsoorten op een (erg) vochtige bodem geteeld kunnen worden?

 

Op lange ruggen telen is wel een goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je proberen om de natte voeten te voorkomen, bijvoorbeeld door het verbeteren van de structuur(moeilijk) en/of verhoogde bedden (relatief makkelijk). Heb je het stuk grond wat je er bij hebt genomen al in gebruik? Of was jij dat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het was volgens mij in september. Het punt is dat de grond van de buurman 20cm hoger ligt of mijn grond 20 cm lager. Er zat allemaal schimmel aan de kolen en bijv de veldsla kwijnde weg.

 

Als ik iets niet heb dan is het structuur. Ik had daar vorig is over moeten nadenken (eerst afwateren) ipv gelijk beginnen met een terras aanleggen enz. Het terras ligt aan de slootkant, moet ik dus helemaal openbreken want er ligt grondzeil (wel over nagedacht) onder.

 

@ Jorg, ja dat was ik. Mijn nieuwe stuk (+- 170m2) grond ligt een paar percelen verderop en ligt een stuk hoger. De grond is ook (veel) beter, ook nog champ mest opgegooid en erdoor gespit. Misschien komt er ook nog een foliekas op (op marktplaats staat er een van 4,5m lang, € 130).

 

Het oude stuk (88m2) ligt dus lager, de grond is slechter en er heeft vorig jaar flink onkruid zitten woekeren en uitzaaien. Als het dit jaar teveel wordt (qua tijd en opbrengst) en dan gaat het oude stuk weg. Daarom wil ik er niet teveel tijd, moeite en geld insteken (zoals 2 diep spitten, grond verbeteren, grond ophogen enz. Een geultje graven kan nog net.... ). Als die gifwolk uit Moerdijk wat Pokon heeft meegenomen, dan ben ik misschien gelijk van mijn onkruid af. Of ik er blij mee ben weet ik nog niet. Hemelsbreed iets van 30-40 km .

 

Vorig jaar juli ben ik begonnen met het oude stuk, heb er veel tijd en moeite in gestoken ivm oerwoud aan onkruid enz. Er speelt nog een soort van nostalgie mee, stom hé? Maar die nostalgie heeft wel een grens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je oogst verloren gegaan door de moerdijk brand of was je tuin al leeg?

 

Er zijn maar weinig groente die goed groeien als ze constant natte voeten hebben. Ook wel logisch als je kijkt naar een goede bodemstructuur. Daar vormen de korrels een netwerk van poriën waardoor water, voedingstoffen en lucht circuleren. Met een te natte structuur is dit niet het geval en gaan voedingsstoffen verloren door uitloging. Waarschijnlijk is het stuk grond in de zomer ook erg hard/droog?

 

De grondstructuur verbeteren, de grond ophogen of verhoogde bedden lijkt me dus een beter idee maar zoals je zegt dat kost veel tijd en zweet (grond en compost is vaak gratis te krijgen bij de gemeente).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er stond alleen nog wat boerenkool en veldsla in de tuin. Die boerenkool vond mijn vrouw toch niet lekker. Volgens mij is die rook over mijn dorp heengetrokken (kaartje AD). Ik neem daar geen risico's mee.

Ik ben wel blij dat het niet in de zomer is gebeurd.

 

Ja dat klopt, in de zomer is de grond k(l)eihard. D vorige huurder was ook zo slim geweest om ergens in mei/juni een stuk te spitten. Dan ga ik maar voor de verhoogde bedden en geulen naar de sloot.

 

Mijn tuin zit helemaal achterop het terrein. Je kunt daar niet met de auto komen, moet dus erg veel sjouwen om grond bij mijn tuin te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Koert, ik heb een een strikt voedselintolerantiedieet (w.o. gluten en zuivel) wat ik moet volgen. Het is dus zaak om vooral pure (verschillende) producten te eten. Hoe meer ruimte des te meer variatie.

 

@ Jorieke, ik heb ook vorig jaar een zakje Risotto rijst zaadjes gekocht bij Vreeken. Dit jaar ga ik de rijst proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daniel, het lijkt me leuk om jou seizoen te volgen (zie de forum categorie moestuin seizoen).

Zeker ook omdat je in jou voorstel topic aangeeft dat je dit jaar veel vergeten groenten wilt gaan telen. Daar kunnen wij waarschijnlijk ook nog wel wat van leren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik ben ook benieuwd hoe het gaat. Vorig jaar (aug-dec) ging het goed voor een eerste jaar, geen teleurstellingen afgezien van een deel van de groenten die verzopen waren.

 

Wel leuk om die reacties te horen en zien. Sommige rijtjes liepen kriskras. Terwijl veel tuinders op de mm na rechte rijen maakten. Je zag ze af en toe hoofdschuddend voorbij lopen. Maar ja mijn prei is niet in elkaar gestort en de bloemkool is niet opgevreten .....

 

Ik heb een hele lijst met groenten die ik wil kweken, alleen is mijn tuin daar 750m2 te klein voor.....

 

Over een paar weken ga ik waarschijnlijk een gat graven waar ik dan een waterdichte bak instop. Daar komt dan de rijst in. Die bak doe ik dan in het natste deel van de tuin, kan ik de vrijgekomen grond mooi gebruiken voor het ophogen van de rest van de tuin.

 

Ik vind dit forum vaak wel opbouwend. Op andere fora (voor mijn andere hobbies) wordt vaak nagepraat zonder iets nieuws in te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...