Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe lang 'werkt' mest?


Liesje

Aanbevolen berichten

Hoi allen! 

Ik heb nog een stuk braakliggend land waar ik pompoenen wil laten groeien. Omdat ik op zand woon dacht ik om mijn buurtjes lief aan te kijken voor een paar ladingen paardenmest. Gewoon hoopjes storten en daar de plantjes in zetten. 

 

Weten jullie hoe lang mest werkzame stoffen bevat zodat de plantjes er nog wat aan hebben? Gaat dan om weken of maanden? Ik ben namelijk benieuwd wanneer ik zou moeten/kunnen beginnen met mest verzamelen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste heb je er aan als je de mest eerst afgedekt oud en "rot" laat worden. Dan draagt het bij aan de opbouw van een langdurig gezonde en voedende bodem en voorkom je dat de aanwezige voedingstoffen vooral snel uitspoelen en wegdampen en binnen enkele maanden deel uitmaken van het stikstof en fosfaatprobleem. Dat eerst rot laten worden, waardoor voedingsstoffen die er in zitten zich binden en veel geleidelijker je planten en bodem ondersteunen werkt overigens alleen als het mest is met een aanzienlijke hoeveelheid stro die je laat composteren. 

 

Vergelijk het met het eten van een paar happen suiker. Hoe lang voedt dat je? 

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu lekker wat mest inspitten. Neem de oudste mest van de mesthoop en werk per pompoen een halve tot hele kruiwagen door de grond.

De mest kan daar nog drie en een halve maand verder verteren voor je half mei de pompoenplantje er boven op plant.

Pompoenen kunnen wel tegen wat rauwe paardenmest, dus dat komt wel goed.

Het is dan genoeg voor de rest van het seizoen.

 

nieuw 2.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal ook soms (bio) paardenmest en dan krijg ik mest van een hoop waar een datum aan zit. Het zijn paarden die altijd buiten staan en de mest wordt steeds van de wei geharkt naar hopen. De hoop waar ik momenteel van krijg is het laatst bijgevuld in juni vorig jaar. Lekker om te weten, half jaar oude mest is mooie bodemverbeteraar. 

Misschien kan je ook navragen hoe oud de mest van je buren is en dan weet je wat je er wel of niet mee kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gehoord dat paardenmest direct bruikbaar is, maar zelf laat ik het óf een jaar liggen (in de compost verwerkt als laag), óf ik haal het vroeg en laat het gewoon uitgespreid op de grond liggen als een soort grove mulch, maanden voordat ik ga zaaien. 

Mijn half jaar oude mest ruikt trouwens naar niks. Er liggen nog een paar zakken in mijn auto, omdat de sneeuw kwam voordat ik klaar was met mest verwerken. Ik rijd rond in een auto met mest, maar dat kan je niet ruiken. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...