dennislp Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Vorig jaar op de lokale markt enkele Genovese gekocht die een stuk compacter zijn dan die typische sprieten die alle kanten op vallen van zodra je het plastic hoesje weghaalt. In het begin zijn die supermarkt plantjes inderdaad triest en slap.. Maar na een tijdje zie je dat veranderen en zie ik amper meer verschil hoor Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Marinus Ros Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Klopt. Alleen oogt het voor geen meter als ze met de blaadjes tegen de grond hangen. Niet dat je de naaktslakken daarover zal horen klagen.... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Ik zaai ze vrij warm, bij de kachel. Lekker veel zaadjes in een p9 potje. Die zet ik dan na opkomst (= al met een paar dagen) gelijk wat verder van de kachel af, en zo verschuift het potje langzaam naar de keuken. Daar is het in de vensterbank zo'n 15 graden. Je moet het kluitje dan al vrij snel gaan scheuren en uitplanten in 2, of 3 andere p9 potjes. En zo ga je maar door. Zo beschreef iemand hier dat ook al. En voor je het weet is het lekker warm buiten, en kunnen ze in de vollegrond. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Lisa Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Vorig jaar op de lokale markt enkele Genovese gekocht die een stuk compacter zijn dan die typische sprieten die alle kanten op vallen van zodra je het plastic hoesje weghaalt.Die plantjes blijken een recente teelsoort te zijn en het moet gezegd dat ze het heel goed hebben gedaan in de volle grond. Ze werden iets minder hoog dan de gekende soort maar net hetzelfde blad en smaak en lekker stevig van stengel. Beetje gelijkaardig verhaal als de wilde marjolein en de compacte variant in wezen; alles hetzelfde alleen kleiner van hoogte makkelijker rechtopgaand nog. Voor 'gewone' basilicum gebruik ik tegenwoordig de soort Aton, groeit veel compacter en schiet minder snel door. Er zullen vast nog wel soortgelijke basilicum soorten bestaan, maar ik ben voorlopig tevreden met deze. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
Frank vwl Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Misschien een beetje off topic, maar volgens mij helpt voor alle basilicum soorten als je ze topt (de middelste groeipunt eraf halen boven de set blaadjes waar je het plantje wil laten splitsen) dat de plant veel voller wordt en meerdere groeistammetjes en dus blaadjes kan krijgen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 juni 2012 Geplaatst: 7 juni 2012 Dennis, die slabladige basilicum die ik van je kreeg, vind ik nu al fantastisch Er zitten nog maar 6 tot 8 blaadjes aan, maar die zijn al 2 a 3 keer zo groot als die van een normale basilicum.Hij is lang niet zo sterk van smaak, maar dat vind ik juist ideaal. Dan hoef je er niet zo zuinig mee te doen in een salade bijvoorbeeld. Deze komt er echt volgend jaar weer in! (of het moet de komende maanden nog een hele rare rotplant worden, maar dat lijkt me sterk) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Marinus Ros Geplaatst: 7 juni 2012 Geplaatst: 7 juni 2012 Beetje OT, vorig jaar een Ocimum "Magic Mountain" (vaste, niet winterharde basilicum) langs de border gehad in een pot. Toen al zaaide die zich spontaan uit in de border maar die plant legde het loodje bij de eerste nachtvorst. Toen ik vanmiddag wat onkruid aan het wieden was stonden daar tot mijn grote verrassing tussen de tijm, op ongeveer een metertje of drie van waar de oorspronkelijk pot had gestaan, twee jonge telgen te pronken.Het is nog wat vroeg om te stellen dat het absoluut van die plant afkomstig is maar baslicum is het in alle geval en zeker geen gewone groene genovese of dergelijke. Straffen toebak.... Overigens, hoe overwinter je best die vaste varianten van de basilicum? Fris en beetje licht, of? Quote
Margareth Geplaatst: 7 juni 2012 Geplaatst: 7 juni 2012 goeie vraag, die heb ik toevallig ook... (sinds dit jaar) Quote
geedee Geplaatst: 8 juni 2012 Geplaatst: 8 juni 2012 Het beste is om samen met je basilicum in Spanje of Italië te gaan overwinteren ......m.a.w. de omstandigheden van daar zoveel mogelijk proberen na te bootsen in onze donkere koude winter. (misschien is een plekje bij een bureaulamp of aquarium of aanrecht met tl verlichting.....iig ergens waar je lang en/of vaak het licht aan heb in de winter de beste plek) Ik denk dat het zaad wél meer winterhard is dan de plant zelf en dat dát je nieuwe telgen heeft laten ontspruiten..... edit( adopteer een oma in het bejaardenhuis en verwen haar met je overwinterende plantjes.....ze zullen het niet koud hebben en meestal brandt er ergens dag en nacht licht ) Quote
Marinus Ros Geplaatst: 8 juni 2012 Geplaatst: 8 juni 2012 edit( adopteer een oma in het bejaardenhuis en verwen haar met je overwinterende plantjes.....ze zullen het niet koud hebben en meestal brandt er ergens dag en nacht licht ) Da's een schitterend idee ware het niet dat bejaardentehuizen notoire broeikassen zijn.... Quote
geedee Geplaatst: 8 juni 2012 Geplaatst: 8 juni 2012 Da's toch net de bedoeling....een broeikas in de winter Ik heb trouwens een hele zielige kruidnagelbasilicum(nog geen 1 blaadje van geoogst ).......geen idee wrom hij t niet naar zijn zin heeft.....hij heeft wél bloemetjes: Quote
Marinus Ros Geplaatst: 8 juni 2012 Geplaatst: 8 juni 2012 Tja, echt lekker basilicum weer is het nog niet geweest, he....Ik zou de bloemen toppen nu tot ie voldoende in het blad staat. Quote
geedee Geplaatst: 9 juni 2012 Geplaatst: 9 juni 2012 Bloemen toppen.....ja...logisch eigenlijk....zelf niet over nagedacht.... ****.....zoekt schaar en basilicumplantje....waar stond dat ook alweer **** Quote
dennislp Geplaatst: 9 juni 2012 Geplaatst: 9 juni 2012 Dennis, die slabladige basilicum die ik van je kreeg, vind ik nu al fantastisch Er zitten nog maar 6 tot 8 blaadjes aan, maar die zijn al 2 a 3 keer zo groot als die van een normale basilicum.Hij is lang niet zo sterk van smaak, maar dat vind ik juist ideaal. Dan hoef je er niet zo zuinig mee te doen in een salade bijvoorbeeld. Deze komt er echt volgend jaar weer in! (of het moet de komende maanden nog een hele rare rotplant worden, maar dat lijkt me sterk) Mooi! En wat bedenk ik nu.., ben hem zelf vergeten te zaaien Achja, vanmiddag nog maar een poging doen, zie wel of het nog plantjes worden. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
jina Geplaatst: 9 juni 2012 Geplaatst: 9 juni 2012 Ik heb genovese- en citroenbasilicumzaadjes in turfbakjes gezaaid.Gisteren overgezet in grotere potten. De citroen- heeft een beetje gele blaadjes,zal wel niet genoeg zijn voor kilo's pesto. Quote Hoera! Radijsjes!http://www.mijnalbum.nl/Album=QGNYCHNO
geedee Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ben trots op mn zelf gezaaide anijsbasilicum....Ik vind m prachtig Quote
geedee Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Kijk eens hoe die is opgeknapt adhv jullie tips en dan heb ik nog een paar andere soortjes gezaaid:Dark opal: basilicum lemon sweet dani Die had ik dus ook moeten afknippen maar ik heb ze pas weer teruggevonden en elders uitgeplant waar ze meer plaats hebben Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ik heb meerdere van deze kaneelbasilicum planten staan: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ocimum basilicum x citriodorus 'Kalisto' Staat bij mij nu ruim 2 maanden in pot, 2x verpot, gewoon ooit via internet, bij Kwekerij Bastin gekocht. Is voor mij wat ver rijden, vandaar.Prachtig compact groeiend, niet heel snel groeiend. Sterk geurende, mooie blaadjes. Sterke smaak. Je hebt niet veel nodig. Hij heeft nog niet gebloeid. Plant op de foto is een 50+ cm groot. Kan ook es een keer worden overgeslagen met water geven ( overigens nog geen stengelrot kunnen constateren bij watergeven van bovenaf ) mooie plant. Edit : op internet gevonden: Een kruising van 'gewone' met citroen basilicum. Van de citroen geur is niets over. Het is juist een zeer zuiver glad geurende vaste basilicum. Die je binnen, warm en licht kunt overwinteren. Sterke gezonde plant.Belangrijke eigenschap is dat er bijna geen bloemen worden gevormd; dus zeer productief!Zeer zeldzaam maar nog heerlijker. Quote
Erny Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Die Kalisto van Bit ziet er wel heeel mooi uit. Dit jaar voor het eerst Basilicumboom gezaaid...Staan helaas nog in potjes thuis dus waarschijnlijk zijn ze niet zo groot als wanneer ze in volle grond hadden gegroeit.Maar dit is hoe ze er nu uitzien. Quote
speets Geplaatst: 18 januari 2018 Geplaatst: 18 januari 2018 Ik had een wit zakje basilicum waar "albahaca" op stond. Dacht even dat dat een meerjarige soort was, maar het is gewoon het Spaanse woord voor basilicum Weet je nog hoe die basilicumboom destijds beviel, Erny? Ik heb hem net gezaaid. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 18 januari 2018 Geplaatst: 18 januari 2018 Ja zeker beviel die, groot blad, goede smaak. Helaas ook aan het eind van het jaar gestorven. Is dus niet een echte boom bij mij geworden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.