Borsalino Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Was vandaag in de Drive-in in de Makro. Mijn oog viel op een rek met fruitboompjes aan 5.49 het stuk.Volgende rassen waren er;* Malus Granny Smith bestuift Rode Boskoop* Malus Elstar, zelfbestuivend?Malus Golden delicious, mot ik nie hebben* Malus Rode Boskoop, bestuift Granny Smith * Prunus Persica Redhaven* Prunus Armeniaca* Prunus Morello* Prunus Edelfinger* Prunus Opal* Prunus Victoria* Pyrus Conference Was om het moment dat ik namen aan het opschrijven was op een papierke aan het gieten, dus kunnen fouten in namen staan! Ook vergeten op kaartje te kijken of het geënte zijn, zal wel niet volgens prijs.Morgen terug om meer info. Quote
ron Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Vorig jaar Golden Delicious bij Intratuin gekocht, afgeprijsd naar 40% en deappels hingen er nog aan. Waren heerlijk en niks van schurft of iets dergelijks te bekennen. Quote
Borsalino Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 Net gebeld naar de Makro, zijn buiten gaan kijken wat er op kaartje staat en is van hoogte 250-300.Die man kende er niks van, uitgelegd dat er een knobbel-verdikking moet zijn op de stam van de entplaats en dit was zo zij hij. Morgen effe terug, voor die prijs............................... Quote
Borsalino Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 Vorig jaar Golden Delicious bij Intratuin gekocht, afgeprijsd naar 40% en deappels hingen er nog aan. Waren heerlijk en niks van schurft of iets dergelijks te bekennen. Is omdat die een bestuiver nodig heeft en de 3 andere er niet voor zijn, daarom mot ik die nie hebben. Quote
bonnie f Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Jou kennende heb je volgend jaar een complete boomgaard met bijenkasten voor de bestuiving....Maar iets anders, is de belgische makro ook de nederlandse groothandel? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Borsalino Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 Ik speel zelf wel voor bijtje Bonnie. Heb zo een gestreept pakje en ben dan Maya de Bij. Ik ben Beidehands hoor........................ Groothandel is de Makro niet meer hier, dat is de aftakking de Metro. Quote
sugar Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 En weet je op wat voor onderstam ze geënt zijn? En of die onderstam geschikt is voor jouw gebruik? Een fruitboom koop ik toch liever bij mijn boomkweker (ja ik betaal dan 2 EUR extra per boom, maar heb zowel oor mijn appels als mijn peren de gewenste onderstam (en voor peren een tussenstam) ) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Borsalino Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 Nee Sugar voor zover ik weet staat dat er niet op. Welke onderstam moet dat dan zijn? En waar koop jij dan voor 7.49 je fruitbomen? Ik heb andere prijzen gezien hoor, veel duurder! Dacht voor 5.49 geen slechte zaak te doen. Er stond nog Nak tuinbouw ofzoiets op het etiket. Quote
Supermoeke Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Deze week zijn de patiofruitboompjes in de reclame bij de intratuin.. Voor €9,99.. Zal dat wel iets zijn .. Want daar wil ik er 2 van gaan halen.. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Vaak zijn de boompjes helemaal niet zo slecht hoor. Gewoon de standaardrassen en heel erg jong. Is iets heel anders dan wat je bij een tuincentrum/bij mij krijgt; verschil spilletje en laagstam/struik. Het is dus niet minder dan een ander boompje, alleen veel jonger. Maar mijn bomen zijn natuurlijk de beste Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Supermoeke Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Vaak zijn de boompjes helemaal niet zo slecht hoor. Gewoon de standaardrassen en heel erg jong. Is iets heel anders dan wat je bij een tuincentrum/bij mij krijgt; verschil spilletje en laagstam/struik. Het is dus niet minder dan een ander boompje, alleen veel jonger. Maar mijn bomen zijn natuurlijk de beste Heel erg jong.. Dan kan ik over hoeveel jaar vruchten verwachten? Tuurlijk zijn jouw boompjes beter.. Maar je zit niet bij mij om de hoek.. Helaas.. Quote
Borsalino Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 Die van de Makro zijn iets van 1.70 m hoog en de stam heeft een diameter van iets van 3 à 4 cm. Is dat dan jong boompje? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Die van de Makro zijn iets van 1.70 m hoog en de stam heeft een diameter van iets van 3 à 4 cm. Is dat dan jong boompje?Nope, dat is gewoon echt belachelijk goedkoop Ik ken genoeg kwekers die in de handel nog hogere prijzen vragen. Dus dit is "sovjet russia"-materiaal Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
hansm Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Mooie aanbieding klinkt het hoor Bor, volgens mij kan daar weinig mis mee zijn met NAK-certificaatdat staat voor ziektevrij en ras echt materiaal. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 Is Nak dan niet van hier en geen invoer? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 NAK voert ook importinspecties uit. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
sugar Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Nee Sugar voor zover ik weet staat dat er niet op. Welke onderstam moet dat dan zijn? En waar koop jij dan voor 7.49 je fruitbomen? Ik heb andere prijzen gezien hoor, veel duurder! Dacht voor 5.49 geen slechte zaak te doen. Er stond nog Nak tuinbouw ofzoiets op het etiket. Ik heb alles gekocht bij boomkwekerij de Linde in Kemmel, betaal 7,5 EUR voor een laagstam (blote wortel). Ik heb de rassen van al mijn fruitbomen ook bewust gekozen naar ziekteresistentie, als ik een Golden Delicious of een Granny Smith wil koop ik die wel in de winkel .Onderstam is geen kwestie van 'moeten', maar wel van wat je met de boom aan wil vangen. Hangt af van jouw grond en jouw wensen.Het beste overzicht op het www is volgens mij deze link: http://www.orangepippintrees.co.uk/articles/fruit-tree-rootstock-tree-sizes van de verschillen. Ik vraag me toch af hoe men zo'n boom kan aanbieden (in container veronderstel ik) voor die prijs. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Limoncello Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 NAK is gelijk HAK van de groenten maar dan voor het fruit, nee grapje, NAK staat voor "Nederlandse Algemene Keuringsdienst" en dit is hun website voor meer info: http://www.naktuinbouw.nl/. Borsa, als ik u 1ne raad mag geven, koop uw boompkes bij ne goeie kweker en geen Makro toestanden. Ik ga ook vaak naar de Makro en zie die boompkes daar dan ook staan en het lijkt wel aantrekkelijk maar dat zijn bijna altijd halfstammen of erger hoogstammen dus niet echt wat jij zoekt voor uw stuk denk ik. Als ge een weide hebt is dat wel interessant. En de soorten zijn ook beperkt. Jonagold, Granny Smith, Morello, Opal, Victoria, Redhaven,... dat zijn allemaal acherhaalde soorten. Nu ja een Jonagold of Conférénce peer zijn wel nog smakelijke soorten maar al de rest... Ga liever naar een goeie kweker. Ik heb een 30-tal laagstam boompkes zorgvuldig uitgekozen en dit jaar zal ik al een beetje moeten oogsten. Ik kan u wel een paar catalogi doorsturen van kwekers met uitleg van de soorten maar pas op, het is veel lectuur maar interessant Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Limoncello Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Ja, 'de Linde' dat sugar aanhaalt is nen hele goeie en bekende. Verder, voor kers zijde beter met Gisela 5 onderstam (voor laagstam). Perzik en pruim is meestal St-Julien A en peer op Kwee A, Appel op M26. Maar ja zoals sugar zei, ge moet zien wat ge ermee wilt doen. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Night Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Heel erg jong.. Dan kan ik over hoeveel jaar vruchten verwachten? Dit vraag ik me ook af, ik heb ze vorig jaar gekocht maar geen enkele appel, kers of perzik gezien Quote Schrijffouten onder voorbehoud
Supermoeke Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Heel erg jong.. Dan kan ik over hoeveel jaar vruchten verwachten? Dit vraag ik me ook af, ik heb ze vorig jaar gekocht maar geen enkele appel, kers of perzik gezien Dan wachten we nog ff op een antwoord.. Quote
hansm Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Is gewoon niet te voorspellen dan moet je helderziend zijn.Ligt aan standplaats, bodemgrond en verzorging en ook nog soort en ras, uiteraard duurt het bij jonge bomen langer voor deze vrucht dragen maar dat weet je van te voren,of je wacht met jonge bomen en hebt een koopje, of je koopt dure oudere bomen en hoeft niet te wachten.Zelf heb ik eerst de dure oudere fruitbomen gekocht die droegen gelijk eerste seizoen vrucht, en voor de rest wat aparte dingen koop ik jong erbij daar heb ik gewoon geduld mee en schat dat zelf op 3 tot 5 jaar. Quote Players only love you when they're playing.
Bit Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Ja, inderdaad. Van zo'n mini ( en ook goedkoop ) boompje moet je zeker het 1e jaar nog niet gelijk vrucht verwachten. Zelfs zou ik adviseren, mocht er wel vrucht aan dreigen te komen ( dat zie je vanzelf ), om het 1e jaar de vruchten te verwijderen. Boompje moet nog goed aanslaan , groter wortelstelsel maken enz enz. Bij de echt heel jong gekochte boompjes kan je misschien het 2e jaar na koop es een vrucht ontdekken , en dan zeker het 3e jaar wel iets meer.Gemiddeld dan he ? Er zijn ook boompjes die ervoor gekweekt worden dat ze pas de handel in gaan als ze ook kunnen dragen. Maar daar betaal je voor dan. Vanzelf. Quote
Night Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 uiteraard duurt het bij jonge bomen langer voor deze vrucht dragen maar dat weet je van te voren,.Uhm nou dat wist ik dus niet van te voren Jammer weer geen appels, kersen en perzikken dit jaar dus Quote Schrijffouten onder voorbehoud
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.