Ga naar inhoud

Wanneer planten jullie vroege aardappels

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoelang moet dat plastic eroverheen blijven?

Ik heb plastic liggen wat ik voor de tunnelkas ga gebruiken, dit plastic is wel helemaal dicht (geen gaatjes oid).

Vorige week uien geplant, kan de regen kwaad?

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Geplaatst:

Nu ik zou het er alleen over heen leggen als het regent en dan er weer afhalen,het is weekend en dan ben je thuis,kan je het goed in de gaten houden dat ga ik doen in ieder geval, maar bij mij zitten er wel gaatjes in, Uien kunnen wel wat water hebben, niet teveel,kijk maar eens op diana's mooie moestuin site, misschien vind je daar nog meer wijze raad. En ik zeg dan ben je thuis,maar misschien ben je heel het weekend wel weg,ging even van mijzelf uit.

Geplaatst:
En ik zeg dan ben je thuis,maar misschien ben je heel het weekend wel weg,ging even van mijzelf uit.

Het hele weekend weg; op de moestuin Valt dat onder thuis zijn of "thuis" zijn?

Geplaatst:

MMMM ff denken, thuis denk Ik heb de aardappels vandaag een beetje water gegeven, dus daarom leg ik het plastic er over Jorieke, staan om het keuken hoekje dus lekker dicht bij. en lopen is goed voor me Met de kerst waren ze verrot,en hoop ik nu te voorkomen.

Geplaatst:

Oei jeanne je maakt het allemaal verwarrend hoor. We hebben het bij tnauta's vraag over volle grondsteelt neem ik aan, niet over aardappels in een ton (die horen in een andere rubriek).

Om je vraag te beantwoorden tnauta: de pootaardappeltjes gaan niet zomaar rotten tenzij de grondstructuur (of in het geval van jeanne te weinig gaatjes in de bodem van de ton) zo slecht is dat het water langdurig blijft staan. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat ze gaan rotten, idem voor de pootuien: de regen kan normaal gesproken geen kwaad. Plastic is absoluut niet nodig om tegen regen te beschermen. Wel kan zwart plastic zijn voordelen hebben voor het opwarmen van de grond, onkruid en niet meer hoeven aan te aarden, zie hiervoor het bericht van jos enkele pagina's terug: https://www.moestuinforum.nl/wanneer-planten-jullie-aardappels-t4331-10.html#p78853

Ik wacht zelf nog minimaal een aantal weken, er is nog tijd genoeg om ze te planten

Geplaatst:

De grond is gedrainneerd, Jorg. Maar helaas een aantal jaren niet in gebruik geweest. Vorig jaar juni heb ik de tuin in "bezit" gekregen, gefreesd en dit jaar voor de winter gespit en kalk toegevoegd. Er blijft echter nooit water op de tuin staan. Maar helaas is de (klei)grond errug slecht qua structuur.

Dus wat dat water betreft kunnen ze er in (nogal ongeduldige beginneling ) of vergis ik me?

En Jeanne, je maakt het wel een beetje lastig inderdaad in de zin van dat de topics met bijbehorende vragen een beetje verschuiven (welk antwoord hoort nu bij welke vraag met hetzelfde onderwerp?).

Niets persoonlijks hoor

Geplaatst:

Mijn vroege gaan meestal rond eind maart de grond in..de late niet later dan half april. Mijn voormoestuin ligt warm..daar kunnen de vroege al groeien zonder al te veel te bevriezen. Vorig jaar hadden meerdere buren vorstschade, wij nauwelijks..ik had omgekeerde bloempotten over de aardappels gezet toen er nachtvorst werd voorspeld..enkele avonden na elkaar..wel een werk, potje erop, potje eraf. Het had wel geholpen. Natuurlijk komen de planten wel weer bij, maar het gaat wel ten koste van oogstgewicht.

p104096124341331847025.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Had al sorry gezegd, dacht echt dat het over potten ging,en wilde alleen maar helpen. Maar ik zal me een tijdje onthouden van dit forum,kan ik ook niets verkeerd doen. succes allemaal

Dat hoeft nou ook weer niet. Ik lees je berichten altijd met veel plezier. en in de tijd dat ik mijn vorige bericht schreef bood jij excuses aan, en ik kijk mijn berichten zelden terug als ik op "bevestig" heb geklikt. Dus heb ik je bericht ook niet kunnen lezen. Zo. Zijn we nu weer vriendjes?

Natuurlijk komen de planten wel weer bij, maar het gaat wel ten koste van oogstgewicht.p104096124341331847025.JPG

Dit gaat over vorst neem ik aan?

Geplaatst:

Ben terug, ik heb me even koest gehouden, ja 2 hele dagen, maar zal goed het juiste antwoord geven in de juiste rubriek, als ik het al weet. Maar anders ga ik jullie teveel missen!! tnauta we zijn weer vriendjes,als we dat al niet waren, lag niet aan jullie, maar aan mijn fanatieke gedoe.

Geplaatst:

Ben terug, ik heb me even koest gehouden, ja 2 hele dagen, maar zal goed het juiste antwoord geven in de juiste rubriek, als ik het al weet. Maar anders ga ik jullie teveel missen!! tnauta we zijn weer vriendjes,als we dat al niet waren, lag niet aan jullie, maar aan mijn fanatieke gedoe.

Geplaatst:

Gisteren 2 kilo van de 4 gepoot, de 2e lading gaat over een week of 2 erin, ze zijn goed voorgekiemd in de schuur en hoop zo een voorsprongetje te hebben. De natte zomers van de afgelopen jaren hebben de piepers niet echt goed gedaan. Ik heb dit jaar Lady Christel, Fresco, Alegria en Agria's. De laatste 2 moeten er nog in.

Strenge vorst komt er denk ik niet meer bij ons, aan de kust. Ik hou nog wel de weerberichten goed in de gaten en ga regelmatig aanaarden.

Het leven bestaat uit risico's en vorig jaar heeft dit bij mij juist goed uitgepakt, ik had mijn piepers er al uit toen de ergste regen begon en heel veel buren hadden snotterige piepers door wateroverlast.

Mijn late aardappelen (Texla) hadden wel last van Lenticellen, maar dit ging niet ten koste van de smaak. Ik heb ze ook nog redelijk lang kunnen bewaren.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:
Ik ga de aardappels in een zak telen, ruimte gebrek

Hier lees ik meer over op het forum. Over wat voor zak gaat het dan? (= nieuwsgierig )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...