Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer planten jullie vroege aardappels


tnauta

Aanbevolen berichten

Ik ben wel benieuwd wanneer de eerste aardappelen bij jullie de grond ingaan (vroege).

De afgelopen jaren heb ik altijd tussen half maart - half april geplant, vorig jaar was dat 22-26 maart maar kan mijn eigen krabbels niet meer lezen Ik vind het zelf nu nog wat vroeg maar als je echt wil kun je ze nu al poten. Bij grondvorst wel beschermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lange termijn weersvoorspellingen zien er heel gunstig uit. Duurt nog wel even, maar de lentekriebels komen hier al flink opzetten. Ik denk dat ik de aardappels dit weekend in de grond ga stoppen en goed ga aanaarden. Mocht er vorst voorspelt worden, dan gooi ik er wel een zeil overheen. Kans op vorst blijven we de komende 2 maanden toch nog houden.

De halflate aardappels zal ik volgende maand pas gaan zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch dat het belangrijk is om de aardappels in potten en bakken te scheiden met die gepoot worden in de volle grond. Zo is het natuurlijk een zooitje dit topic!

 

Om terug te komen op je vraag :

Stel dat er vorst komt, ik kan het dan makkelijk die nacht in de keuken zetten of is dat ook een bezwaar?
Nee geen bezwaar om die teil binnen te halen bij grondvorst.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil iedereen zijn vroege aardappels nu al in de grond stoppen ?

Ik concludeer uit bovenstaande bijdragen, om vroeger te kunnen oogsten.

 

Bedenk echter wel dat koude de groei remt en bij bevroren groen de aardappel gewoon weer opnieuw moet beginnen.

Warmere, droge grond en meer licht tegen eind maart/begin april zal de mogelijke "achterstand" snel inhalen.

Ik hou zelf wel van een experiment maar het moet wel een reele kans op succes hebben.

De liefhebbers zou ik willen aanbevelen het eens te proberen met (anti) worteldoek of zwarte plastic.

Op vooraf gemaakte ruggen bedekt met zwarte plastic (die tot het rooien blijft liggen), maak ik inkepingen waarin ik de aardappel poot.

Deze manier heeft bij mij al verschillende jaren zijn waarde bewezen. Bij forse droogte blijft het onder de plastic toch nog redelijk vochtig en bij nat/koud weer zorgt de plastic voor vasthouden van de warmte en afvoer van het regenwater.

Daarbij hoef je niet diep te poten want de zwarte plastic zorgt ervoor dat de aardappels niet groen worden.

Last but not least, het bespaart je het wieden, onkruid groeit niet zonder licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die zwarte plastic is gewoon uit nood geboren, ik had de eerste jaren in mijn tuin enkele hardnekkige "onkruiden" en bij het wieden klinkt de grond erg in door het belopen.

Het idee komt trouwens uit een van mijn eerste "bijbels" , "Zelf groente kweken" van Lekturama.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het alleens eerder gelezen, ook voor komkommers en meloen enzo.

Ik ga de aardappels in een zak telen, ruimte gebrek Dus ook iets anders dan volle grond, maar vorst blijft vorst natuurlijk

 

En omdat er zoveel bezig waren was ik nog aan het twijfelen om het toch ook nu te doen. Maar ik lees dat ik toch nog beter even kan wachten.

 

Nu is het natuurlijk wel zo dat je ze in een zak makkelijker even binnen haalt...maar toch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga deze week de eerste poten en dan doe ik er vliesdoek overheen.Dit laat ik zitten tot ong 20 cm zijn.Dit vliesdoek rekt mee met de plant en laat water door.Beter zou zijn als je eerst een week van tevoren het doek zou leggen zodat de grond wat warmer wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne (Rode Eersteling & Lady Christl) zijn geplant op 22 februari zoals elk jaar trouwens rond die tijd.

Eerst leg ik er plat dubbele vliesdoek over.

Als ik zie dat ze bovenkomen gaat deze onmiddelijk eraf en zet ik pvc bogen erover en vliesdoek span ik erover.

Laat zeer zeker deze niet liggen, de plant groeit beter in losse ruimte dan in beknepen toestand met vliesdoek plat erop!

 

Ze stonden dit jaar boven namelijk op 11 maart.

 

Nog nooit bevroren loof gehad.

 

Vorig jaar geplant op 26 februari, boven op 26 maart en eerste oogst nieuwe petatjes op 3 mei.

 

Dus voor dit jaar ziet er dat er nog meer veelbelovend uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...