Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Voorlopig heb ik zelf nog geen wensen, maar ik ga binnenkort stekken oppotten van de aloë vera plant en ik kan ook stekken maken van de Jiaogulan (onsterfelijkheidskruid), zodat beiden in april goed geworteld zijn in een potje. Liefhebbers?

Ik zoek:

stek citroenverbena

stek citroengeranium

Wie heeft er misschien een serie van deze kleine potjes over? Ik verwacht het eigenlijk niet, want ze zijn superhandig met stekken, opkweken en weggeven. Vanwege het laatste verdampt mijn voorraadje helaas. Vroeger kon ik in het voorjaar vaak van die potjes uit de plastic verzamelcontainer vissen, van buren die uitgebreid naar het tuincentrum waren geweest, maar sinds kort heeft elk huishouden hier een eigen kliko voor plastic en de grote wijkcontainers zijn weggehaald door de gemeente. 

IMG_2189.thumb.jpeg.4d109058c6480c204a96abbab427ac0f.jpeg

Aangeboden:

stek aloë vera (appelvrouw)

stek Jiaogulan (1x Lia56)(1x Goudvis)(1x ACPronk)(Tanja)

zakje Baggerthee (ACPronk)

Krijg:

1x aztekenstek (ACPronk)

aangepast door jasmin
aanvulling
  • Like 1
Geplaatst:

Jiaogulan levert tot nu toe telkens bij mij onsterfelijk geworden slakken op (en volledig kaal gevreten plant). Toch wil ik met jouw stek best een 4de poging wagen.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)
43 minuten geleden, acpronk zei:

Heb jij mannelijke of vrouwelijke planten van de jiaogulan?

Géééén idee. Nooit gebloeid. Ik hoop dat we het over dezelfde plant hebben. Saaie groene hangplant met eeuwigheidswaarde. Licht zoetig smaakje van het blad en in de thee. 

Ik heb twee planten: 1 van de markt (bio) en 1 voormalige stek bij mijn voormalige werk, twee bronnen dus. Geen van beide ooit gebloeid).

aangepast door jasmin
Geplaatst:

https://www.moestuinforum.nl/topic/1577-jiaogulan/page/2/
Bloei van de jiaogulan.

Ik ga zo stekken van mijn stekken citroenverbena maken, hopelijk slaat het aan, want ik zag net dat er weer een stek dood is gegaan. Had er nog aan getrokken, maar zit nog wel vast met wortels. Staat denk ik niet te droog en niet te nat.
Als het lukt dan krijg je daar ook nog wat van.

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 4-2-2023 om 18:37, Goldfish zei:

Jiaogulan levert tot nu toe telkens bij mij onsterfelijk geworden slakken op (en volledig kaal gevreten plant). Toch wil ik met jouw stek best een 4de poging wagen.

Yup, same here. Ze doen het er uitstekend op. 

Ook ik heb belangstelling voor een nieuw stekje jiaogulan. Ik weet niet zeker of mijn citroenverbena het heeft overleefd. Als dat zou is kan ik hem stekken voor je. Anders staat er wellicht wat anders nog op mijn lijstje? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Het Moederschip Jiaogolan is overleden 😵😥.De eerste stek zat al in potje. Ik bedacht dat ik maar wat vloeibare bemesting moest geven, voordat ik de rest van de stekken zou nemen. Daar was het Moederschip het niet mee eens: helemaal dood. De baby-stek gaat als een speer, mogelijk kan ik daar straks nieuwe stekken van nemen. Gelukkig heb ik nog een tweede plant, die normaal gesproken net iets minder vrolijk mooi is als de eerste. Die had geen last van de bemesting (misschien gietertje niet goed geroerd, en al schenkend kwam er hooggeconcentreerd of veel meer verdund uit, wie zal het zeggen). 

Ik heb nog een maand, dus ik denk dat alles helemaal goed gaat komen.

Geplaatst:

Mocht er nog iemand zijn met zaden van verfplanten, dan houd ik me aanbevolen. Met name Wede en Gele Kamille. Op een of andere manier is dat niet goedkoop te bestellen, en als het kan, vragen ze belachelijke verzendkosten, alsof ze een zwaar pakket moeten versturen, ipv een postzegel op een envelopje met 2 gram zaad plakken, of je moet minimaal 15 euro bestellen enz. enz. 

Ik heb saffloerzaden in ruil, of zaad van Indiaanse witte salie (die dan meer voor de geur en niet de kleur), of zaad Mexicaanse dragon (tagetes lucida) (een afrikaantje, waar je wel mee kunt verven, maar die erg kleine bloemetjes heeft, en je er beter thee van kunt zetten. 

Geplaatst:

Ik heb die zaden niet, maar wel een fijne webshop waar je kleine beetjes kunt kopen. De verzendkosten zijn zijn niet erg laag. Maar volgens mij ook niet hoog, zeker voor iets wat je niet zomaar overal kunt bestellen. 

www.tuinjoop.com/product/kamille-gele-anthemis-tinctoria-zadenzakje/ 

www.tuinjoop.com/product/wede-isatis-tinctoria/

• Like 1
Geplaatst:

Even nog terug naar de Jiaogolan: Hoe kan je bepalen of de plant mannelijk of vrouwelijk is? Ik zag net dat de ene plant worteltjes aanmaakt aan de knooppunten van de plantenstengels en de andere niet. Zou dat een aanwijzing zijn? (Ik kan me niet herinneren dat ik ooit bloemetjes heb gezien). 

Als je geen bloemen ziet, dan wordt het lastig denk ik.

Ik laat de jiaogulan gaan, ik kom erin om. De stekken hier gaan als een speer. Heb ze nog niet geknipt, maar ranken zullen soms vast wel over de meter gaan.
  • Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:
Op 16-3-2023 om 13:09, Jorieke123 zei:

Ik heb die zaden niet, maar wel een fijne webshop waar je kleine beetjes kunt kopen. De verzendkosten zijn zijn niet erg laag. Maar volgens mij ook niet hoog, zeker voor iets wat je niet zomaar overal kunt bestellen. 

www.tuinjoop.com/product/kamille-gele-anthemis-tinctoria-zadenzakje/ 

www.tuinjoop.com/product/wede-isatis-tinctoria/

die ken ik, helaas zijn de zakjes (lees: porties zaden) nogal klein (grijns), maar in het verleden inderdaad daar bestellingen gedaan

Inmiddels heb ik al zaad van een aantal verfplanten bemachtigd via Marktplaats (individuele mensen). Ik heb er echt zin in om ze te gaan zaaien. 

• Like 1
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik zag in het topic van Appelvrouw dat zij Jiaogulan teelt. Ik kende  het al van naam, want vorige week ook weer bloeddruk van 180/105, maar ben te zeikerig om zakjes ' thee' te bestellen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ja achtergelaten maar ik was me er niet van bewust, ik dacht dat alles mee was. Gelukkig ontfermt Charly zich nu over het weeskind.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...