Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aanbod:

Lift (maar daar maken Lia en @acpronk al gebruik van, dus is de auto vol)

Inkoop service bij de Firma Vreeken (wel graag dan de nummers van de artikelen vermelden anders zoek ik mij suf daar)

Inkoop service bij Fruitbomen.net (Boskoop)  

Lage Veenman kisten (twee modellen)

11L potten vierkant , diverse andere modellen van klein (p8) tot groot, zowel rond als vierkant

Maagdenpalm (Vinca minor) 

Japanse Sierkwee (volwassen planten , gesnoeid op 1 meter, die ik dan vanuit een haag 'één dag van te voren zal uitsteken)

Zaailingen Tomaten (lijst volgt veel later, ik zaai extra voor de MTFD etc. maar weet nooit wat er overblijft), inclusief enkele exemplaren van phytophtora tolerante rassen.  Gaat vooral om "snacktomaten" dus cherry, roma, dadel etc. 

Braam Himalaya 2x

Rubus Ideus Hararasp (Frambeary).  Een nieuw (2022) zomerframbozen ras  met een bijzonder vorm van groeien, ontwikkeld in Japan. Bij Baldur te koop voor 39 euro, maar ik heb een stel planten bemachtigd voor 12,50euro/stuk. 

Daslook (beperkt)

Jong blad van Loquat / Japanse Wolmispel (voor Biwa thee):  is sterk onder voorbehoud van hoe mijn twee bomen er dan bij staan)

Vers blad van de uiensoepboom (specerij, blad kan je ook gebruiken om rijst in te stomen)

Szechuan peper:  gedroogd buitenblad van bessen van de Kiespijnboom (licht prikkelende specerij met een toon van citrus). Eventueel vers blad van deze boom (er op kauwen helpt bij mondinfecties).

Speciaal voor @angela met wie ik nu eindelijk een keer een zelfgemaakte plukstok hoop te ruilen (thanks Corona).  Ik heb nog een paar losse "grijpers" die je dan zelf kan schroeven op een lange stok.  Foto volgt, dan weet je wat ik precies bedoel.  UPDATE 8 april: ik weet op dit moment niet waar die extra grijpers uithangen... dus aanbod is onder voorbehoud.

Grote stukkenvlies doek.  Heb een stuk gebruikt doek van 10 (?) meter bij heel veel meter kunnen kopen voor weinig dit najaar.  Ik hoop wel dat de muizen er niet teveel misbruik van hebben gemaakt deze winter.  Laat weten welke maten je zoekt.

Gojibes (zeker 5 jaar oud, zal deze radicaal terugsnoeien ivm transport)

Diverse Meststoffen: 

* DCM5 = NPK 10-4-8 + 3(magnesium)

* volgt nog

Gevraagd: 

* Stekken Bataat / Zoete aardappel (krijg er 2 van AC, maar kan er nog 2 gebruiken)

* bosaardbeien

* 2x blok paprika (liefst rood) 2x puntpaprika (liefst rood) voor kennis Marijke

* kruipende kornoelje (cornus canadensis)

* andere bodembedekkers die eetbaar zijn of in elk geval een toepassing hebben zoals infusies.

* een laag blijvende framboos.  Dus zo'n patio type. Low berry etc.

* bieslook, basilicum en andere verse keukenkruiden als zaailingen

* bergbasilicum

* de gouden tip om 5-7kg af te vallen.  Heeft iemand een toverstokje? 

* verras mij!  De komende weken kom ik vast nog wel op ideeën.

Ruils: 

Arja;  ringen voor weckpotten & Bosaardbeien voor stekken framboos (geel rood herfst zomer) en Japanse Sierkwee (!).  Plus ik geef haar mogelijk stekken van Morus Macroura voor een forumlid uit Vaassen.

Jorieke: krijgt ....................... voor: gastvrijheid

Jasmin: Jiaogulan voor,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ronde p7 en p9 ? (goed zoeken op de VT)

Tanja65: zaailing olijfkomkommer, (roda) basilicum/andere keukenkruiden voor vliesdoek & bladeren uiensoepboom

ACPronk: stekken zoete aardappel voor een lift

HenkG: geeft 4x stierachtige rode puntpaprika (tegenprestatie: vergelijkingsteelt)

Lia56: 2x Rubus Ideaus Hararasp (Raspbeary) al betaald.   Krijgt zaaiiling(en) uit deze selectie: 

Arextabaleta, Gelbe Kirsche, 42 days, Blush, Rosella, Old German, Mountain Magic, Rubylicious

Wortel: krijgt 1,5m bij 1,5m vliesdoek (2x!) evt voor zoete aardappelstekken

Jootje: 1x Rubus Ideaus Hararasp (Raspbeary) voor 12,50 euro.
Appelvrouw: 1x Gartenperle (of alternatief) met pot, een stel 7L potten 
RedZebra: 2x phyto resistente zaaillingen , ras X Y of Z.
Yuras krijgt:  dat ga ik nog niet verklappen
OudHolland: ik geef een selectie tomaten indien voorradig

Nasuada:  prehistorische zaden Afrikaanse (Tagetes)

Ciska: 1x Rubus Ideaus Hararasp voor geld (en wat P11 en P9)

Jorieke: krijgt ontbijtproducten

Mee: Kaki Jam, Szechuanpeper?

Geplaatst:

Bosaardbeien had ik veeeeeel in het afgelopen jaar, ik verwacht dat ik wel wat stekken voor je kan steken.

De weckringen wil ik sowieso kwijt, hoef er niks voor terug. Het zijn deze, maar er zitten ook een paar vreemde tussen met mogelijk een andere maat.

PXL_20230204_192916871.thumb.jpg.354bfe5d34063d9616bd162794549b03.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Ik ben wel benieuwd naar dat met die plukstok...? Moet daar dan ook nog zo'n zak onder/aan? Of zie ik het verkeerde ding voor me?

En ik weet niet wat je precies bedoelt met een laag blijvende framboos. Hier groeit een soort die uit zichzelf aan is komen waaien, er staan ondertussen al vele vierkante meters mee vol, die staan op zichzelf zeg maar. Geen steun er bij. Geen doorns ook, en ietwat kleine maar lekkere vruchtjes. Vallen niet uit elkaar als je ze plukt. 

Geplaatst:

Bieslook zaailingen: zoek je gewone bieslook? Ik kan wel een of meerdere stukken van mijn nogal onverwoestbare plant afhakken voor je, als je dat wilt. 

Geplaatst:
3 uren geleden, Goldfish zei:

de gouden tip om 5-7kg af te vallen.  Heeft iemand een toverstokje? 

Al eens appelazijn geprobeerd? Dagelijks drinken: glas water met scheutje (troebele) appelazijn. Je honger/trek wordt minder en het is vochtafdrijvend. Ideaal voor een paar losse kilo's. Wel je tandglazuur beschermen (bv. door een rietje drinken). Als je kunsttanden hebt is er verder geen probleem. 

• Thanks 1
Geplaatst:
14 uren geleden, acpronk zei:

Ik denk wel dat ik kan komen, ga me straks nog aanmelden.

Zoete aardappel stekken zal ik vast wel hebben, heb je een voorkeur voor een ras?

Hoi AC, 

Geen voorkeur.  Ik ga ze cadeau doen aan een kennis van mij.  Dus kijk maar wat je kan missen.  Of van elk ras eentje bv. 

• Like 1
Geplaatst:
14 uren geleden, Arja zei:

Bieslook zaailingen: zoek je gewone bieslook? Ik kan wel een of meerdere stukken van mijn nogal onverwoestbare plant afhakken voor je, als je dat wilt. 

Ja is prima.  Ik zoek gewoon dingen uit de categorie "verse keukenkruiden" om mijn vrouw en zoon te plezieren.  

• Like 2
Geplaatst:
Op 4-2-2023 om 21:06, Jorieke123 zei:

Ik ben wel benieuwd naar dat met die plukstok...? Moet daar dan ook nog zo'n zak onder/aan? Of zie ik het verkeerde ding voor me?

En ik weet niet wat je precies bedoelt met een laag blijvende framboos. Hier groeit een soort die uit zichzelf aan is komen waaien, er staan ondertussen al vele vierkante meters mee vol, die staan op zichzelf zeg maar. Geen steun er bij. Geen doorns ook, en ietwat kleine maar lekkere vruchtjes. Vallen niet uit elkaar als je ze plukt. 

Ik bedoel relatief nieuwe rassen die ontworpen zijn voor kleine ruimtes, of in mijn geval:  ik mag langs de erfgrens niks hebben hoger dan 1,20meter.   Nu kan ik met leiden en vlechten in gaas wel wat langere frambozen nog wel gebruiken, maar niet de standaard herfst of zomerframboos.  

En ik bedoel met dat grijpertje dit ding, waarmee ik moeiteloos pruimen en Himalaya moerbei kan plukken.  De mijne is gemonteerd op een oude steel van een groot schepnet, maar het kan ook op ander materiaal.  Ik heb een hard houten dunne stok van 2,5 meter eventueel er bij, maar die kan ik niet vervoeren naar Zelhem wanneer ik passagiers heb in de auto. 

Plukstok.jpg

Plukstok 2.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Altijd weer een avontuur om alleen al jouw lijst te proberen te begrijpen, omdat de helft van wat er op staat voor mij volkomen onbekend is. Enfin, het houdt me van de straat zeg maar, want ik zoek alles op. Ik zou graag wat blad van de uiensoepboom met je ruilen, ik kan niet goed tegen ui (maagklachten) maar ik ben verzot op de smaak! Ben benieuwd hoezeer ik hiermee mijzelf voor de gek kan houden 😜.
Verder, als je een stukje vliesdoek overhoudt heb ik daar ook belangstelling voor. Ik heb het nog nooit gebruikt maar ben wel nieuwsgierig. Misschien kan ik het op een deel van de moestuin (wortels, kool) proberen. 

ik kan wel wat keukenkruiden voor je stekken. Ik ga sowieso basilicum zaaien, die doet het ook meestal wel. Als hij opkomt eventueel (ook) rode basilicum. Ik ga ook kijken of de salie wil aanslaan maar dat durf ik niet te beloven, want vorige keer ging dat als een trein en toen ging zonder voor mij begrijpelijke redenen opeens de moederplant en het grootste deel van de nakomelingen dood (ik deed vast iets verkeerd). Als er andere aanslaan dan zal ik je inlichten. Ik ga zeker op zoek naar leuke kruiden, hier vooral voor de man want die kookt meestal. Als je vrouw (of jijzelf) interesse heeft in eens iets proberen dat niet kan mislukken, en heerlijk is door de sla of de roerbak, is wellicht de olijfkomkommer een aanrader. Elk jaar denk ik weer ‘hij doet het niet’ en dan in de nazomer schiet hij opeens uit en bedekt binnen no-time onze hele schutting. Dagelijks plukken, en jong smaken ze echt naar komkommers! En de komkommertjes die je ‘mist’ met plukken en die te groot worden kunnen nog prima door de roerbak. Laat maar weten of je het wat vindt, of als je andere ideeen hebt. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Toffe suggesties! Een zaaiiling olijfkomkommer (ik heb ze jaren geleden gehad) is zeker welkom.  Rode basilicum en andere verse keukenkruiden ook.  Hier kookt alleen de zoon van 13 graag, voor zijn ouders is het "okay".  Maar zeker mijn vrouw is wel liefhebber van verse ingredienten.

Hoeveel m2 vliesdoek kan je gebruiken? En wat is een handige breedte voor je? En een stapeltje uiensoepboombladeren (ik denk dat ik een complete tak wegsnoei, blijven ze gelijk verser) komt ook mee naar Zelhem. 

Geplaatst:

Toppie, deal.

Hoeveel meter heb ik nodig? Joh, geen flauw idee. De tuin die we mogen gaan gebruiken is schat ik zo’n 30-40 m2 groot, heel precies weet ik het nog niet. Ik neem aan dat niet alles onder vliesdoek hoeft! Wortels, kool? Nog andere dingen? Ik denk dat ik met een paar m2 al een heel eind kom. Kijk maar hoeveel je kwijt wilt. Ik ben blij met alles, voor mij is het een experiment.

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Jorieke123 had jij nu wel of geen belangstelling voor dat low-tech plastic plukding? 

@Arja ik had er ooit 5.... maar op dit moment kan ik slechts 1 overgebleven exemplaar met zekerheid traceren, die hoop ik een keer aan Angela te geven.   Maar er moeten er nog meer zijn...   dus kan nog geen toezeggingen doen.

• Like 1
Geplaatst:
Op 4-2-2023 om 20:00, Goldfish zei:

Zaailingen Tomaten (lijst volgt veel later, ik zaai extra voor de MTFD etc. maar weet nooit wat er overblijft), inclusief enkele exemplaren van phytophtora tolerante rassen.  Gaat vooral om "snacktomaten" dus cherry, roma, dadel etc. 

Heb je nog wat tomaten over? Bij ons is het zaaien mislukt of veel te laat gedaan, dus ik kan wel wat planten gebruiken helaas...

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

@Oudholland  Ik had de nodige aanloop problemen maar het lijkt goed te komen. Zijn er specifieke soorten die je zoekt? Vlees, snack, phyto bestendig of niet?  Dan kan ik kijken wat ik verwacht te hebben de 15de april.  Zijn deels planten wel die vandaag verpot worden dus zijn nog niet erg groot.  Gaat om de zaai van 22 mrt o.a. 

Geplaatst:

Op dit moment ben ik blij met alles, maar enkele vlees/roma + snack zou mooi zijn. Als daar een paar resistente bij zitten helemaal.

En van de zaai 22 maart, dat is nog altijd een paar weken ouder dan als ik ze nu zelf (opnieuw) zou zaaien, geen probleem.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Ik krijg van AC al twee zoete aardappelstekken (voor iemand in mijn woonplaats) maar ik kan nog iemand gelukkig maken, dus zoek nog wat extra stekken. Ras of kleur maakt mij niet uit. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...