Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mini-ploeg of frees


Kamilla

Aanbevolen berichten

Bestaat er eigenlijk zoiets als een mini-ploeg? Ik hoor of lees vaak over een grondfrees, maar omdat er hier nogal wat kweekgras in de grond zit lijkt me dat niet zo'n goed plan. Dan ver-tienvoudig ik die grasopbrengst. Voor de duidelijkheid: mijn groentetuin en kruidentuin is 60 m2 en ik heb geen paard om de ploeg te trekken. Wie heeft er een idee?

 

Groetjes,

Kamilla

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan mini ploegen ja, maar dan moet je over een tractor beschikken zoals tnauta als zegt. Wij hebben een echte tractor die kan een ploeg trekken met 1 schaar. Je hebt ook van die ploegen die mensen in de tuin hebben staan voor de sier, die vroeger ook werden gebruikt met paarden ervoor.

Ik zou op marktplaats rondneuzen staan er zat op

Omdat het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, over een tractor beschik ik ook niet. Ik had gehoopt dat er al iets uitgevonden was dat electrisch aangedreven was en dat je gewoon zelf lopend kon besturen. Ik moet mijn spieren en gewrichten een beetje sparen en spitten in onze zware kleigrond is dan niet het eerste waar je je op verheugt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien weet ik wat jij misschien bedoeld ? Een handploeg, benzine aangedreven ( ik weet niet of ze er ook electrisch zijn ). soms met 1 wiel , 2 wielen. En je hebt ze zelfs zonder wielen. Alleen de ploeg zeg maar , zonder wiel. Ding gaat lopen , en trekt zichzelf ( en jou erachteraan ) door de bovenlaag heen. Ding vind IK onmogelijk om mee te werken, maar goed. Wat ik lastig en ongemakkelijk vind, kan aan mij liggen Zijn ook hele lichte "dames-modellen van te krijgen ( Duitsland vooral )

 

mja. hoe heet zo'n ding nou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten ploegen door iemand anders zou ik niet zo fijn vinden. Ik ben in het voorjaar nogal zuinig op mijn paardebloemen en brandnetels. Maar ik zal eens kijken naar wat jij (Bit) een handploeg noemt. Wie weet is er ergens een site waar je recenties kan lezen. Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat er ook al een tijdje aan te denken om de boel om te ploegen, maar om nou een ploeg te kopen vind ik ook weer zo overdreven, het is waarschijnlijk toch maar voor eenmalig gebruik ofzo. Daarom zat ik eraan te denken om er zelf maar 1 te fabriceren, net nog ff gegoogled op handploegen bij de afbeeldingen en kwam deze tegen.

img_4179web.jpg

 

Als je nog een oude of halve fiets hebt liggen kan je zo aan de gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien weet ik wat jij misschien bedoeld ? Een handploeg, benzine aangedreven ( ik weet niet of ze er ook electrisch zijn ). soms met 1 wiel , 2 wielen. En je hebt ze zelfs zonder wielen. Alleen de ploeg zeg maar , zonder wiel. Ding gaat lopen , en trekt zichzelf ( en jou erachteraan ) door de bovenlaag heen. Ding vind IK onmogelijk om mee te werken, maar goed. Wat ik lastig en ongemakkelijk vind, kan aan mij liggen Zijn ook hele lichte "dames-modellen van te krijgen ( Duitsland vooral )

 

mja. hoe heet zo'n ding nou.

 

 

Is ie dit? http://www.detuinmachinecompany.com/image/cache/data/5900848%20ploeg-120x120.jpg

Omdat het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij wist hoe ik hier de harde bovenlaag eerst stuk moest maken... Soms als het een beetje droog weer is, kan ik de riek er 5 CM in krijgen. Daarna ga ik op de riek staan springen en zakt die door mijn gewicht er langzaam in. Dat moet ik elke 10 CM herhalen. Wanneer de tuin op deze manier los is, kan ik beginnen met spitten om vervolgens met een hak alle klonten klein te slaan. Voor wortelgewassen ben ik nog een dag bezig om een bedje met de hand fijn te kneden. Ondanks jaarlijkse compost en bemesting is die hardheid er na 15 jaar niet uit te krijgen.

 

Mijn toewijding is groot, maar er zijn grenzen aan mijn kunnen. Na het frezen een paar middagjes glad harken, heb ik geen problemen mee. De vraag is alleen of jaarlijks frezen die kweekgraswortels niet te erg laat vermeerderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net in de folder van de Lidl een tuincultivator staan. €69,99 van het merk Florabest.

Er wordt aangegeven ook een productvideo op de site te staan. (zin loopt niet echt lekker maar you know what i mean)

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader is er zich nu ook mee aan het bemoeien. Hij is nogal technisch van aard en is met de voorgaande gegevens op onderzoek uit. Zelf ga ik maandag hier in de buurt bij een tuincentrum kijken. Vanwege de dikke klei hier zal een machine met wat kracht toch zeker gewenst zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kamilla, ik raad jou aan om naast een krachtige machine ook een zware machine te zoeken want in klei frezen vergt toch wat druk of gewicht en als je zo'n ding koopt zoals in Lidl dan ga je frezen maar dan komt je machine altijd naar boven. Je gaat moeten drukken wat je na een halfuurtje serieus zal voelen in de armen.

Als ik jou was zou ik iets met een frontgewicht nemen.

 

My 2 cents...

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jouw 2 centjes. Inmiddels heb ik al een spaarpotje vol met "centjes" cq. adviezen en ik ben bang dat de combinatie zware grond en een zwaar apparaat voor mij niet het gewenste resultaat zal geven. Een vriendin van mij die vroeger op het boerenbedrijf van haar vader met een zwaarder apparaat heeft gewerkt, raadde mij aan om zowel het apparaat als de man erachter voor een middagje in te huren. Alhoewel ik het liefste "baas in eigen tuin" ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...