Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

SOEP!

Lenepeen

Aanbevolen berichten

250 gr gedroogde blonde linzen

1 prei

knolselderij

wortel

2 ui

375 gr aardappelen (vastkokend)

2 el olie

1,5 l groenteboullion

worstjes

zout

peper

kruiden na keuze

linzen wassen en over nacht inweken (dan ontstaan er enzymes en dat smaakt lekker)

aardappels schillen en in blokjes snijden (als je gebonden soep wilt aardappelen fijn raspen)

overige groente wassen en fijn maken

aardappels en groente in olie aanbakken dan boullion en linsen toevoegen en 25 minuten koken.

Worstjes toevoegen op een tijdstijp dat bij de worstjes past (metworst moet langer meekoken dan de Wiener van de Lidl - en deze laatste hebben onze voorkeur - ik eet dit zonder worst)

Kruiden, zout, peper toevoegen

Wij lusten er rauwe gesnipperde uien overheen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent me voor Kruidje.

Dezelfde soep maar met ook een stukje gerookte spek meegekookt

Verder staat hier nog een heerlijke pastinaaksoep door Jootje, en op mijn blog zijn onde de categorie pompoenen een stelletje pompoensoepen te vinden.

Eet ze!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal morgen voor vrienden die komen oppassen paprikasoep klaarzetten. Doet het altijd goed.

Ben erg benieuwd naar de pastinaaksoep. Was er laatst ook al een recept voor tegengekomen dus dan moet ik 'm wel proberen. Meant to be.

En ga ook op je site neuzen voor de pompoensoep (Nou neus ik daar wel vaker hoor... )

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika soep ken ik dan weer niet, wil je het recept geven?

Voor de heet-eters onder ons, de soep van onze familiefeestjes: Pindasoep!

Kook een soepkip gaar in pan met ruim water, enkele gecrushde pimentkorrels & wat zout.

Haal de gare kip uit de soep, vet eventueel de bouillon af.

Haal het vlees van de botten en snij dit in stukjes.

Zet de bouillon terug op t vuur, voeg twee gewassen en fijngesneden preien toe, enkele takjes gesneden selderij en een heel rood pepertje.

Als de soep kookt schep dan de helft van een potje Faja Lobi Sirinaamse pindakaas in een ruime kom en leng dat aan met een paar scheppen hete bouillon zodat het vloeibaar wordt. Voeg dit bij de soep samen met de stukjes kip. Proef op zout en peper.Voeg eventueel blokjes Maggi tuinkruidenbouillon toe. Om de soep dikker te maken kun je extra gewone pindakaas toevoegen..óf, voor de echte hete types de rest van het potje Faja Lobi...

Vegetarisch kan ook, met als vulling ( in bakjes op tafel) gebakken uitjes, taugé, gekookte eieren, selderijblad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erbij gezegd dat mijn soepen nooit elke keer helemaal hetzelfde zijn, het recept voor paprikasoep:

paprika's! (stuk of 7 wel, kleur mag je zelf weten), 2 uien, paprikapoeder, groentebouillon (of kip, of...), creme fraiche, zakje mix voor chili concarne, tortillachips, geraspte oude kaas.

Snij de paprika's en uien in stukken, bak ze even in wat olie aan, voeg de kruiden toe, giet ong. 1½ liter heet water erbij, 3 bouillonblokjes en laat het boeltje nu een half uurtje koken.( Kan ook korter maar mijn kindjes willen de velletjes van de paprika's gaar hebben... ) Ik pureer de soep dan met een staafmixer en voeg dan de creme fraiche toe. Die laat ik ook vaak genoeg weg trouwens. Je kunt het ook serveren met wat room erbij. Voor de knapperigheid nog wat heel fijn gesneden blokjes paprika erover, kaas erbij en wat chipjes.... Eet smakelijk!

PS: Ik varieer nogal eens met wat tomatenblokjes erbij, of voor een wat mildere versie wat worteltjes. Ook als ik geen mix voor chili heb doe ik er zelf wat kruiden bij: tijm, gemalen karwijzaad, paprikapoeder, peper, .... Wat je maar lekker vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb bij jou ook lekker pompoenrecepten gezien. Dat idee van de pompoen eerst in de oven en dan pas de bouillon erbij en pureren klinkt goed. Scheelt het echt in smaak? Ik gebruik eigenlijk altijd de kleine oranje pompoensoorten zodat ik ook de schil eraan kan laten zitten. En vind ze erg lekker. Maar ik ga dit jaar ook de Butternut zetten. Ben heel benieuwd hoe die hier in de smaak valt. Die kun je toch ook met schil en al verwerken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

pompoen eerst in de oven en dan pas de bouillon erbij en pureren klinkt goed. Scheelt het echt in smaak? de Butternut kun je toch ook met schil en al verwerken?

Ik vind het schelen in de smaak, voller is de smaak dan. Probeer maar of je het ook vind

De Butternut schil ik in tegen stelling tot de oranje Uchi-Kuri..de schil vind ik hard( als smaak) maar hij is erg gemakkelijk te schillen hoor.Ook een erg fijne pompoen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Omdat ik nog niets uit mijn tuin kan eten, heb ik nog de groentetas van Proef Vitatas. Daarin zat koolrabi met daarbij een recept voor koolrabi soep.

Deze heb ik vanavond gemaakt en deze smaakte goed.

1 koolrabi, 1 teentje knoflook, 1 bouillonblokje, 100gr champignons, 1 eetl olie, 500ml melk, takje Basilicum.

Snijd de koolrabi in kleine blokljes en de champignons in plakjes. Pers de knoflook en snijd de basilicum in fijne stukjes. Verhit de olie in een pan en voeg de knoflook, koolrabi en champignons toe. Bak dit enkele minuten. Voeg dan de melk en bouillonblok toe. Laat dit enkele min. zachtjes doorkoken totdat alles gaar is. Pureer dan de soep met een staafmixer en voeg als laatste de basilicum toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soepen... Pfff die maak ik zeker drie keer in de week, met wat ik in huis heb! Toevallig deze week spruitjes soep... Was heerlijk!

Spruiten koken (500 gr voor 1 liter), kook water weggooien (anders wordt t echt bitter )

Liter groente- of tuinkruiden bouillon aanmaken (of zelfgemaakt bouillon kan natuurlijk ook!)

Uitje fruiten, teentje knoflook erbij, bouillon en spruiten toevoegen, eetlepel tomatenpuree en dan nog even door laten koken. staafmixer er doorheen, en lekker scheutje room erbij... Smullen!

De allesjes-soep die ik aan het einde van de week maak, met alles wat over is, doet het ook vaak goed

Als ik paprika gebruik in de soep, grill ik ze vaak vooraf in de oven, extra werk, máár geeft wel een extraatje!

Mijn favoriet? Kervel room soep!!!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...