Sabrina Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 (aangepast) Ciao allemaal!!! 👋 Wat is jouw top 5 tomaat die je in 2023 jaar gaat kweken? De keuze is zooooooo groot, ben benieuwd waar jullie naar uitkijken. Ga je iets nieuws proberen? Of voor die ene soort waar je al jaren succes mee hebt? Vertel.. Voor mij is dit jaar de top 5: Sungold F1 (omdat ik gelezen heb dat deze onwijssssss lekker zoet is, je had die man moeten horen op Youtube terwijl hij het tomaatje proefde...mmmmhhhhh this is not an tomato....) Aurea F1 (een couer de boeuf type Albenga) omdat deze ook erg lekker schijnen te zijn. maar veeeeeel beter groeien dan de originele soort, de tomaatvorm vindt ik ook zo leuk dus proberen maar. Heb er ook goed voor moeten zoeken, maar bij de hornbach gevonden) Night Shade F1 (het allereerste zwarte cherry tomaatje dat ook écht zoet is, zeggen ze dan.) Brandywine Yellow (lijkt me moeilijk om te kweken , maar op een youtube filmpje werd gezegt dat deze nog beter smaakte dan de rode variant dus ik ga ervoor, ook gewoon leuke oranje kleurige tomaat, lekker stevig en vlezig) San Marzano 2 (eerste keer voor mij, maar als Italiaan hou ik van pasta met tomatensaus dus deze tomaat moet ik gewoon proberen) Daarnaast ga ik nog andere soorten proberen want tja de verleiding is gewoon te groot om het er bij 5 soorten te laten, haha. 🙈 Ik had trouwens ook hele leuke verhalen gelezen over de Cherokee Purple tomaat...maar ik heb daar geen zaden van. Misschien volgend jaar. Ik vraag me wel af omdat het zo'n grote tomaat is (zoals de brandywine) of dat het wel succesvol kan zijn hier in Nederland. Benieuwd naar jullie top 5 🍅🍅🍅🍅🍅 20 februari 2023 aangepast door Sabrina Quote
Swa Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Als Belg heeft de ervaring me geleerd dat de beste tomatensaus gemaakt wordt uit een mix van tomaten. Een Italiaanse nonna op youtube bevestigde dat. Daar zit San Marzano 2 zeker ook bij en een groot deel gewone cherry tomaten plus zowat al wat op dat moment geplukt 'moet' worden en niet direct op een andere manier verorberd kan worden. Top 5 (voor de derde keer op rij) - San Marzano 2 - Cherry Blush - Purple Russian - Cherry Esculentum (zakje van bij Action paar jaar gelden, nu dus 3de of 4de generatie, lekker en overvloedig veel) - Orange Banana (gevoelig voor neusrot) Quote
Frans Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Geen top 5. Het zijn er 7. Meer worden het ook niet . Staan niet op volgorde van belangrijkheid. 1. Mijn 'eigen' tomaat omdat die nooit mag ontbreken. Een zaadvaste tomaat die mijn vader al zo'n 50 jaar geleden teelde. Goede smaak en opbrengst maar vooral zeer geschikt als saptomaat. 2. Sungold F1. Dit jaar maar één plant omdat hij erg barstgevoelig is. Is een oranje en zeer zoet kerstomaatje. 3. Nightshade F1. Zwarte kerstomaat. Schijnt zoet en 'crunchy' te zijn maar vooral gekozen omdat ik eens een zwart tomaatje wilde telen. Nu afwachten in hoeverre dat zwart ook zwart zal zijn. 4. Rubylicious F1. Wordt omschreven als een zeer zoet rood kerstomaatje. 2 zaden verkregen via een forumlid d.m.v. een ruil met een paar zaden Nightshade F1 5. Bolzano F1. Professionele tuinders selectie. Oranje trostomaat. 6. Lorenzo F1. Professionele tuinders selectie. Gele trostomaat. 7. Vitador F1. Een algemeen verkrijgbare rode trostomaat. Nooit eerder geteeld en de verwachtingen zijn een stuk minder hoog gespannen dan bij Bolzano en Lorenzo. Hoofdzakelijk gekozen om naast de oranje Bolzano en de gele Lorenzo ook een rode trostomaat te hebben. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Charly Geplaatst: 21 februari 2023 Geplaatst: 21 februari 2023 Hahah. Leuk. Ik doe ook mee1- Blush: Zag deze topper al voorbij komen. Prachtig perzikkleurig en super zoet tomaatje. Dat in overvloed geeft. Mag in niemands lijstje ontbreken eigenlijk. Al is ze wel Phyt gevoelig. 2- Bolster Pruimtomaat Sensatica F1: Lekkere rode, niet al te grote, pomodori tomaat voor zowel uit de hand als in salades en sauzen. Wel duur hoor. Maar oogst is zeer goed. 3- Liguria:Prachtige rode buideltomaat. Niet zoveel sap. Maar is ook eigenlijk alleen voor de passata. Dus maakt ook niet uit. Grote tomaat en maar heel klein kontje, dus weinig verlies. Ik zet haar ieder jaar. . 4- Malakhitovaya Shkatulka:Grote groene vleestomaat. Heerlijk sappig en smaakvol in salades. Heeft een klein blosje aan de binnenkant. Maar ook een prima saustomaat. En natuurlijk grote opbrengst 5- Sprite:En over grote opbrengst gesproken, aan de sprite eet je je open. Die is echt niet bij te benen. Maar ook erg lekker. En doet t altijd. Beetje een wilde tomaat, groeit alle kanten op. Maar maakt dat in de oogsttijd ruimschoots goed. Oh ja. Is een soort langwerpige, wat grotere Cherry. Quote wees bevriend met kleine dingen
MSDG Geplaatst: 21 februari 2023 Geplaatst: 21 februari 2023 Kom waarschijnlijk uit op ergens tussen 15-20 soorten, maar de top 5 waar ik naar uit kijk: 1. Blush cherry: naar verluidt een heerlijke gele cherry tomaat 2. Datterino: wordt opgekweekt volgens een dubbele stam op advies van Diana’s mooie moestuin 3. Black cherry/chocolate cherry: krijgt veel goede reviews hier op ‘t forum 4. Long Tom: vorig jaar een topper met de meeste opbrengst en heel veel vruchtvlees dus goed voor de passata 5. Supersweet 100 F1: super lekkere rode cherrytomaat die maar bleef groeien en geven. Nu te koop bij Lidl, zakje kost slechts 59 cent. Dit jaar ook aan de slag met buitentomaten, benieuwd of die een beetje phytophtera vrij willen blijven. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
acpronk Geplaatst: 21 februari 2023 Geplaatst: 21 februari 2023 Black cherry is toch niet hetzelfde als chocolate cherry?Vorig jaar had ik chocolate cherry, echt lekker! Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Karietje Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 hier ook voorlopig 7 stuks gekozen, maar er gaan er hoogstwaarschijnlijk nog volgen. Beng sen tomaat: Coeur du boeuf Rosa di barbastro Golden chick Black cherry kerstomaat Kravaal kerstomaat San marzano Zapatec Tiny Tim (en kijk hier is al nummer 8 gewoon met het te typen ?? ) Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Jorieke123 Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 1. Ida Gold. Niet geweldig van smaak, maar een handig struiktomaatje wat lekker vroeg oogst geeft. 2. Rose de Bern, ooit gekregen van @appelvrouw en ik zet ze elk jaar. Mooi van formaat, fijne smaak. 3. Black cherry. Ook al van Appelvrouw. De plant gaat lang door, de tomaatjes zijn heerlijk. Ook in gedroogde vorm! Verder zet ik eigenlijk geen andere soorten die vaker terug komen in mijn kas. Elk jaar probeer ik wat leuke nieuwe, al dan niet op aanraden van anderen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 Ik heb over de twintig soorten in de zaaidoos, maar ik ben er nog niet uit welke ik allemaal wil zaaien. Maar daar zitten wel een aantal leuke bij, hoop ik. Nieuw zijn: 1 Purple smaragd (paars/groen gestreepte torpedo) 2 Ivory tears (wit, druppelvormig) 3 Soldacki (roze vleestomaat) 4 Abrikos (wollige vleestomaat) 5 Dark galaxy (meerkleurig gestreept, met witte stipjes) 6 Nature's riddle (geel/rode vleestomaat) Black krim, Ida Gold en Marmande zaai ik eigenlijk elk jaar wel. Quote
MSDG Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 @acpronkja, maar ik heb ergens het vermoeden dat die zwart/paars/blauw/roze achtige cherry tomaatjes allemaal nagenoeg hetzelfde zijn dus vandaar dat ik ze even onder één noemer vang. Chocolate cherry was vorig jaar mijn favoriet eerlijk gezegd, lekkerste zoete smaak, weinig barstgevoelig, alleen niet super veel opbrengt. En ik moest toch een manier vinden om het een top 5 te houden. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mellie Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 White tomasol prachtig witte vleestomaat die daadwerkelijk smaak heeft. Witte tomaten missen dat vaak. Deze niet. Echt een aanrader en volgens mij zijn alle witte tomasolzaaiers hier op het forum broertjes en zusjes van de mijne. Superleuk! azoychka heel leuk ding, smaakt beetje citroenig, ook een witte tomaat. Als je ze overrijp laat worden, worden ze prachtig abrikooskleurig. (Ging overigens per ongeluk door de vakantie, maar erna expres) Smaken dan ook beduidend zoeter. Gewoon voor de leuk omdat het kan. purple calabash ooehhh, zo mooi deze paarse rakker en zo smaakvol. Je salade spat gewoon uit elkaar als je deze erbij doet. Aurora/Earle of edgecombe prachtige kleur, abrikozig. Smaakvol, niet te groot. Kun je lekker weghappen. Dan had ik er 15 geplukt en ineens was ik er 15 kwijt. zo in een kindermondje. gargamel zwartige bewaartomaat. Heel enthousiast over. Koele naam en dan ook nog eens lekker, dubbelpret dus! Die kleur is ook heel bijzonder. Meestal avond ik zwarte tomaten niet heel smaakvol en het duurt een eeuwigheid voor ze afrijpen. Maar er zijn altijd uitzonderingen zoals deze. Ik vind het een aanrader. german red strawberry mooie vorm, een hart tomaat. Net wat zachter rood dat tomatenrood. Meer richting kers. Hoe dan ook, vond de kleur vorig jaar prachtig. Dit jaar ook gezaaid. Ik probeer eigenlijk altijd wel nieuwe soorten te zaaien en dan ga ik vaak af op een naam. Dancing with smurfs is zo voorbij gekomen of striped zebra, bumble bee, Amish red, grape en zo nog veel meer. Uitproberen is dé manier om uit te vogelen wat je zelf lekker vindt, maar ook dat de ervaring van een ander of de tomatennaam helemaal niks zegt 🤪 Je eigen smaak is uiteindelijk waar het om draait. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 @woldistel oeh ivory tears, mooooiii! Ben heel benieuwd of deze tomaat je gaat bevallen. Ik ben al voor de bijl vanwege de naam. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Purple calabash heb ik ook 😀 Zit nu in het denozakje, want zaad is oud. Volgens mij had ik daar ook niet veel oogst van. ivory tears leek me leuk en is hopelijk ook lekker. Maar ik mocht maar een paar opsommen hier. 🤷 Quote
Mellie Geplaatst: 14 maart 2023 Geplaatst: 14 maart 2023 @woldistel anders heb ik nog wel voor je 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.