Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Lekker glaasje cola met aspartaam en...

Featured Replies

Geplaatst:

Gisteren bij de Trekpleister: 2 pakjes Stimorol Fusion (met zo'n zachte kern dacht ik) voor € 1,-. Ik dacht ik draai t voor de gein even om en wat bleek maar liefst 5 (!) soorten zoetstof. Alsof 1 niet genoeg is. Om maar niet te spreken van alle andere zooi die daar nog in zit. Ik was al klaar met die 5 zoetstoffen. Daar zakt je broek toch bijna spontaan van af

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja wat een zooi hé. Nog steeds heb ik geen "veilige" kauwgom gevonden. Is er alleen nog maar suikervrije? Iemand een met welke ik de kauwers hier in huis zoet kan houden?

Geplaatst:

Waarom is opeens zoetstof ook niet goed gaat toch alleen om aspertaam straks kun je niks meer eten volgens jullie dan.

Peppersmith is een Engels merk natuurlijke kauwgom is alleen even zoeken waar ze dat verkopen, is beetje exclusief of hoe je dat noemt.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Tja, vind het best ingewikkeld allemaal, dus lijkt me dat gewone suiker beter is dan namaak. Dank voor de tip Hans, die ga ik vinden

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben allang weer terug bij gewone suiker. Kwestie van maat houden. Op zich is gewone suiker ook te snelle energie, maar zo nu en dan toch lekker en of belangrijk. Ik heb gisteren steviapoeder gehad van iemand. Proeft ook als een suikervervanger... wel zoet, maar toch anders dan suiker. Ga ik maar eens mee spelen, kijken wat ermee kan.

Geplaatst:

En welke naam duikt er 'out of the blue' op in dit filmpje....

Geplaatst:

Het aspartaam topic is weer up and running geloof ik

Het laatste pakje aspartaam vrije kauwgum dat ik heb gekocht is van Chicza, te vinden in de natuurwinkel http://www.chicza.com/ Het is wel wat anders dan gewone kauwgum, en de smaak is vrij snel weg, da's een nadeeltje (oh ja, en het is niet goedkoop....)

Moet zeggen dat na aspartaam langzaamaan toch wat bedenkingen begin te krijgen van MSG. Ik merk dat mijn lichaam op een bepaalde manier reageert op MSG (heb net een restje Chinees naar binnen gewerkt) en het bevalt me niet. Maar da's een ander topic denk ik

Net als de AZO kleurstoffen. Je schrikt je het apezuur als je het leest. Check de wiki pagina's maar eens http://nl.wikipedia.org/wiki/Azoverbinding - Bewezen gif en gewoon in onze voedingsmiddelen te vinden. Ik wordt er niet vrolijk van Zelfs als er bepaalde bijwerkingen bekend zijn die uitermate verontrustend zijn, blijven deze kleurstoffen gewoon toegestaan. Onderstaande feitjes komen van wikipedia:

E102; Tartrazine: Tartrazine in voeding dient vermeden te worden door mensen met een overgevoeligheid voor salicylaten[3]. Er is onderzoek bekend waaruit blijkt dat gebruik van Tartrazine bij een zeer kleine groep mensen kan leiden tot netelroos, dermatitis, astma, of rinitis.[4] Het stimuleert mogelijk de histamineproductie in het lichaam[3]. Tartrazine behoort tot de additieven waarvan de Britse voedingsautoriteit in september 2007 aangaf dat het verminderen van het gebruik bij hyperactieve kinderen mogelijk enig positief effect kan hebben.

E107; Geel 2G: Als additief is het in de EU toegestaan nog steeds onder E-nummer E107. In veel andere landen mag het tegenwoordig niet meer worden gebruikt.

In cosmetica gebruikt heeft het INCI-code CI18965.

E110; Zonnegeel FCF: Wordt afgeraden voor mensen met astma.

Zonnegeel FCF behoort tot de additieven waarvan de Britse voedingsautoriteit in september 2007 aangaf dat het verminderen van het gebruik bij hyperactieve kinderen mogelijk enig positief effect kan hebben

E122; Azorubine :Azorubine wordt echter afgeraden voor mensen met astma en in combinatie met aspirine.

E123; Amarant: In de Verenigde Staten en de voormalige Sovjet-Unie is het gebruik van de verbinding verboden, daar het als kankerverwekkend geldt. Er wordt vermoed dat amarant allergie, huidreacties en astma kan veroorzaken. Ook wordt het in verband gebracht met hyperactiviteit van kinderen.

E124; Ponceau 4R : Afgeraden voor mensen met astma. Niet gebruiken in combinatie met aspirine. Ponceau 4R behoort tot de additieven waarvan de Britse voedingsautoriteit in september 2007 aangaf dat het verminderen van het gebruik bij hyperactieve kinderen mogelijk enig positief effect kan hebben

E128; Rood 2G: Gebruik van de stof is echter omstreden nadat in juli 2007 een herziening van de toelating in de EU plaatsvond. Rood 2G wordt in het lichaam, meer bepaald de darmen, omgezet in aniline. Hiervan is uit dierproeven bekend dat ze kanker kan veroorzaken. De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid weigerde in juli 2007 daarom een nieuw veilig maximumlimiet voor de stof af te geven. Gebruik van de stof als voedseladditief is in Australië, Oostenrijk, Canada, Japan, Noorwegen, Zweden, en de Verenigde Staten niet toegestaan. Wordt afgeraden voor mensen met astma. Wordt afgeraden voor hyperactive kinderen. Zou kankerverwekkend en mutageen zijn.

E129; Allura rood AC: Het wordt afgeraden voor mensen met astma. Allura rood AC behoort tot de additieven waarvan de Britse voedingsautoriteit in september 2007 aangaf dat het verminderen van het gebruik bij hyperactieve kinderen mogelijk enig positief effect kan hebben. http://nl.wikipedia.org/wiki/Allura_Rood_AC

E151; Briljantzwart BN :Wordt afgeraden voor mensen met astma.

Wordt afgeraden voor hyperactive kinderen.

En dan vinden we het raar dat we zoveel hyperactieve kinderen hebben rondrennen? Wie o wie durft te kijken in zijn of haar voorraadkast of er iets inzit (vooral E128, daar ben ik wel benieuwd naar)

Geplaatst:

Hier niets te vinden met kleurstof. Ik let daar al een tijdje op.

Ik neem aan dat meneer Hans t ook niet kan vinden, die is al s door zijn voorraadkast geweest voor de Aspartaam

Vond je t niet heel vreemd dat ondanks dat t over aspartaam ging, de naam Monsanto weer opdook?

Edit: even wat meer over Monsanto gegoogled en nu weet ik dat ze zijn begonnen met het maken van de kunstmatige zoetstof saccharine. Daar viel weer een puzzelstukje op z'n plaats.

Geplaatst:

Het is ongeloofelijk ja, wat men allemaal toelaat in voedingsmiddelen....

Ach het ministerie zal geen actie ondernemen "we moeten toch iets doen tegen de vergrijzing"....

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Coca-Cola en Pepsi passen recept aan om kankerwaarschuwing

09/03/12, 05:46 − bron: Redactie Trouw.nl

media_xl_1141894.jpg

De twee grootste spelers in de frisdrankmarkt, Coca-Cola en Pepsi, gaan hun recept voor 's werelds meest populaire drankje aanpassen nu de overheid van Californië een ingrediënt op de lijst van kankerverwekkende stoffen heeft geplaatst. Coca-Cola zegt dat het de smaak van cola niet zal beïnvloeden.

De twee colagiganten zien zich genoodzaakt tot de aanpassing van hun zo gekoesterde recepten over te gaan om te voorkomen dat ze een waarschuwingslabel op de verpakkingen van alle drankjes moeten plaatsen. Zo'n label dat voor kanker waarschuwt zou funest kunnen zijn voor de marketing van de producten.

Eeuwenoud recept

Het recept van Coca-Cola is 126 jaar oud en was van oorsprong een medicijn in de vorm van een siroop waaraan in eerste instantie water en later koolzuurhoudend water werd toegevoegd. Pepsi-cola bestaat ook als sinds 1890 en is gebaseerd op een vergelijkbaar apothekersmiddeltje tegen maagpijn. Beide recepten zijn sindsdien nagenoeg ongewijzigd gebleven.

Zowel Coca-Cola als Pepsi gebruiken de stof '4-methylimidazole' (afgekort 4-MEI), om een caramelkleur aan de cola te geven. Maar de Amerikaanse staat Californië heeft die chemicalie nu toegevoegd aan de lijst van kankerverwekkende stoffen, wat inhoudt dat fabrikanten de aanwezigheid van die stof moeten melden, gepaard met een waarschuwing dat het kanker kan veroorzaken. Om hogere productiekosten te voorkomen, gaan beide merken het recept landelijk aanpassen.

Er is vooralsnog geen noodzaak om het recept ook wereldwijd aan te passen, omdat in elk land andere regels gelden.

Schadelijk

Een studie heeft aangetoond dat de stof 4-MEI een verhoogd risico tot kanker met zich meebrengt in ratten en muizen, maar er is volgens de Americaanse Dranken Vereniging geen bewijs dat het ook schadelijk is voor mensen. Volgens de organisatie zou je elke dag een paar duizend blikjes cola moeten drinken gedurende 70 jaar om dezelfde dosis binnen te krijgen die de proefdieren in het labaratorium was toegediend.

Coca-Cola en PepsiCo hebben gecombineerd bijna 90 procent van de handel in frisdranken in handen, volgens frisdrankmarktonderzoeker Beverage Digest.

Bron: Trouw.nl

Geplaatst:

Pff, weer zo'n 'kankerwaarschuwing' Zó 2010. Kunnen we niet en masse weer bang worden voor 'straling'? Lekker retro.

Wat is nou eigenlijk het geheime ingredient van cola?

Coca blad (Erythroxylum coca)

Cola noot (Cola acuminata)

Geplaatst:

Ja ik vind het eigenlijk ook best wel onzin... Uiteindelijk is niks gezond meer

En cola noot? huh Klinkt interessant

Geplaatst:

Nee het is geen onzin. Je wordt gewoon bedonderd waar je bijstaat. De gevolgen van veel toevoegingen brengen een hoop ellende met zich mee en het zou eens tijd worden dat er meer mensen zijn die dat beseffen.

Ook het aantal mensen met kanker zijn geen onzin. In de groenten uit de supermarkt zitten bijna geen vitamines meer. Sommige noodzakelijke stoffen zitten er al helemaal niet meet in.

Ik heb op internet een recent onderzoek gelezen van een arts die zich verdiept heeft in voedsel en kanker. Hij heeft een boek geschreven, eten tegen kanker heet het geloof ik. Erg moeilijke stof, voor mij dan, mama heeft mee gelezen om er iets van te begrijpen maar ik vond het schokkend.

Geplaatst:

Ja, hippie paranoia noemt ik 't maar.

Van leven zelf krijg je kanker. Honderdduizend keer op een dag. Gelukkig ruimt je lichaam deze verkeerde cellen ook weer op.

Ohja, de cola noot is familie van cacao.

Geplaatst:

Ik ben het wel voor een deel eens met Rantje. Tegenwoordig wordt er steeds meer "troep"toegevoegd aan levensmiddelen om het maar goedkoper en langer houdbaar te maken. Met als gevolg heel veel welvaart ziekte's. Dus ik vind het wel een goede zaak dat sommige landen zich daar druk over maken. Want de zorgpremie wordt elk jaar hoger. Laatst in radar werd er verteld dat er in het oh zo "gezonde" pak vruchtenyoghurt wel 25 klontjes suiker verwerkt zitten. Zelf zou ik het als consument wel prettig vinden dat de overheid de bedrijven verplicht om hier eerlijker over te zijn. Dus niet in een reclame vertellen dat een pot chocopasta van nutella gezond zou zijn en goed is voor opgroeiende kinderen, om maar te spreken van de nesquik reclame. Zo dat irritatie puntje is eruit

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:
Tegenwoordig wordt er steeds meer "troep"toegevoegd aan levensmiddelen om het maar goedkoper en langer houdbaar te maken.

Die "troep" is meestal gewoon een stofje wat uit een natuurlijk product gewonnen wordt, maar daarna een mooi E-nummer toegewezen kreeg.

Mooi voorbeeld is Sorbitol; een veel gebruikte vervanger voor Aspertaan. Klinkt erg giftig en gevaarlijk, maar zit ook gewoon in een appel! http://nl.wikipedia.org/wiki/Sorbitol

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Was daar laatst ook niet iets over in het nieuws? Een overheid die voedingsmiddelenproducenten wil vertellen hoe ze hun product gestalte moeten geven? Ik vindt dat doodeng. Willen we terug naar communistisch Rusland, of een dictatuur waarin de 'anderen' bepalen wat goed genoeg voor jou is? Het strookt niet met mijn individuele beleving. Als vrij mens, iemand die zelf keuzes kan en mag maken.

Het begint met drank, sigaretten, en nu 'lief bedoelde' stickertjes op allerlei voedingsmiddelen. En, je leest het al: WAARSCHUWINGEN op producten. 'Deze frisdrank is kankerverwekkend'

In Denemarken is er al een 'vet tax' Daar kost een hamburger duurder als een paasstol, so to speak. In ons land zijn er partijen voor een 'vlees tax' Iedereen aan de soylent green?

Het systeem moet anders, harder. Geen collectieve ziektekostenverzekering waar mensen van profiteren die zichzelf laten gaan. Als jij je kapot rookt of eet mag je daar zelf voor betalen. Onderverzekerd? Jouw probleem, niet het mijne. Je kunt niet iedereen bewust en gezond laten zijn. Er zijn altijd mensen die (tegen beter weten in) overboord vallen. Pappen en nathouden hier in Nederland. De welvaart verdelen (ook naar Griekenland) en jezelf dan verbazen over het feit dat de mensen die het verdienen (letterlijk) steeds meer welvaart verliezen. Blij dat ik nog in een vrij land woon en die vette/foute hap mag eten om nog een beetje op krachten te komen!

Geplaatst:
Die "troep"

Het mooiste zijn ouders met een druk kind welke roepen ´Jantje mag absoluut geen kleurstoffen´ Terwijl ze eigenlijk gewoon vergeten zijn dat kind op te voeden.

Geplaatst:
Nee het is geen onzin. Je wordt gewoon bedonderd waar je bijstaat. De gevolgen van veel toevoegingen brengen een hoop ellende met zich mee en het zou eens tijd worden dat er meer mensen zijn die dat beseffen.

Ook het aantal mensen met kanker zijn geen onzin. In de groenten uit de supermarkt zitten bijna geen vitamines meer. Sommige noodzakelijke stoffen zitten er al helemaal niet meet in.

Ik heb op internet een recent onderzoek gelezen van een arts die zich verdiept heeft in voedsel en kanker. Hij heeft een boek geschreven, eten tegen kanker heet het geloof ik. Erg moeilijke stof, voor mij dan, mama heeft mee gelezen om er iets van te begrijpen maar ik vond het schokkend.

Kanker.. Uiteindelijk is een grote oorzaak ook; Omdat we het steeds drukker hebben enz. geven we ons zelf minder rust, word onze weerstand minder, en dan krijgt kanker meer kans. Ok, uiteindelijk spelen minder vitamines daar ook een rol bij. Klopt.

Maar met kanker... Soms heb ik ook het idee dat het niet explosief toeneemt, maar dat het toeneemt omdat we iets een naam geven.. Vroeger konden ze nog niet alles herkennen, wisten ze de namen nog niet.. Dus ging je gewoon dood aan een ziekte of aan een natuurlijke dood.. Nu weten we het wel dus is het "kanker dit, kanker dat, kanker zus en kanker zo" denk ik soms wel is

En ehh, kleurmiddelen in voedsel... Soms snap ik niet echt waarom dat zo uitermate tegen de regels in is. Me pa had een tijd terug kleurstof zitten (perongeluk) in een partij specerijen.. moest helemaal vernietigd worden, terwijl het echt maar HEEEEL weinig was.

(Hoe dat soms word opgelost om die regels te ontwijken? Een nieuw monster laten onder zoeken en hopen dat het daar net niet in zit

Maar in voedsel mag niks zitten aan chemische kleurstof troep.... Maar wat dacht je aan een tijdschrift die je vast houd? Je haar dat je verft? De kleding die je aan hebt? etc.

Geplaatst:
  • Auteur
Die "troep"

Het mooiste zijn ouders met een druk kind welke roepen ´Jantje mag absoluut geen kleurstoffen´ Terwijl ze eigenlijk gewoon vergeten zijn dat kind op te voeden.

Beste stuurlui staan aan wal...

Geplaatst:
Die "troep"

Beste stuurlui staan aan wal...

Nou idd, en je opmerking

Ja, hippie paranoia noemt ik 't maar.

Trek ik ook erg matig. Het is een bewezen feit dat kleurstoffen de stofwisseling van slag kunnen maken. Lees je es in voordat je gaat roepen.

En dat hippie paranoia komt heel generaliserend over. Kom op zeg Ik ben alles behalve een hippie en ik ben er zeker van overtuigd dat er E nummers zijn die schadelijkzijn, kanker verwekkend zelfs. Omdat het wetenschappelijk bewezen is. Ik kan je een hele legio (film) docu''s enzovoorts sturen om je te laten zien dat ik niet zomaar wat zeg.

Ik zou het waarderen wanneer je even nadenkt voordat je begint met typen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.