Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee die wat binnen zitten verhuizen nu allemaal naar buiten

Pak t in t voorjaar af en hang t in t kasje....kunnen de bijen meteen mn overgebleven winterpepertjes bevruchten

Geplaatst:

Misschien moet je nog even goed lezen over het insectenhotel Geedee. Als dit hotel echt gebouwd is voor functionaliteit dan denk ik dat er straks toch iets mis gaat. De voornaamste functie van de hotels is namelijk nestgelegenheid creeeren. En ik zie dat je er potjes met stro naast hebt hangen - voor de oorwurmen neem ik aan. Oorwurmen eten plantenresten maar ook graag insecteneitjes. Die oorwurmen gaan je zeer dankbaar zijn straks, je hebt eigenlijk een restaurant aan huis voor ze gecreerd. De eventuele insecten die eieren leggen in jouw hotel worden door die oorwurmen direct van hun jonge kroost afgeholpen.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Is inderdaad een informatieve link helena. Ben benieuwd naar jouw vogelhuisverbouwing en vooral de foto's ervan

Ik heb het geheel heel goed laten drogen zodat er geen schimmels e.d. meer aanwezig zijn in het gebruikt materiaal. Ook hangt het op een warme droge plek aan de zuid muur.

Mijn bedoeling is om solitairbijen te lokken , die als bij overwinteren. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is afwachten.

De potjes zijn bedoeld voor lieveheersbeestjes, die al massaal in dat stuk tuin waar het hotel hangt, voorkomen. Ik had er vorig jaar in een toevallig omgedraaide pot in het vogelhuisje dat daar hing een heel nest zitten. Ik hoefde dit jaar de roos en dahlia's niet te behandelen tegen bladluis.

Oorwurmen houden in ons klimaat een "winterslaap" en meestal op vochtige plaatsen en/of in de grond.

Sluipwespen e.d. zijn wel een bedreiging maar goed...that's nature....eten en gegeten worden.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
Mooi klusje voor in winter insektenhotel maken, ook gelezen bij biologisch tuinieren ter bevordering van bestuiving van fruit.

Ik heb een gaasbak als ondergrond gebruikt, en materiaal erin kan werkelijk van alles wezen als homels enzo er maar in kunnen kruipen.

Variatie erop zijn hotels voor lieveheersbeesten of vlinders.

Idd, heel leuk klusje

Hier mijn insecten hotel

Incektenhotel.jpg

H.60 x B.35

Geplaatst:

Hey Rick, weer terug in het moestuinland!? Je hebt je afwezigheid goed besteed en bent het houtbewerken nog niet verleerd zie ik, mooi hotelletje hoor.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

prachtig ding RickT. Hoe diep is ie geworden, dat laat de foto nou net niet zien.

Ik ga er zeker ook een knutselen. de daarvoor gegeven links ga ik in komende vakantie es doornemen.

leuk topic !

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Interressante site Erny!

Wat ook goed werkt is een blok klei waar je 6-8 mm. gaatjes in maakt.

Op enkele dagen is deze uitgehard.

Het valt op dat elke beisoort echt wel een voorkeur heeft betreffende huisvestingmateriaal en groote van het gat.

De laatste tijd krijg ik bezoek van een kleine zwarte bij- of vliegsoort die de kleinere gaatjes opzoekt.

Mijn controlebox kreeg maar geen bezoek, ik heb de flexibele transparante stukken darm vervangen door kleinere glazen pipetjes die ze gebruiken in labo's.

Deze hebben ondertussen bezoek gehad en je ziet zo mooi de opbouw van het larvenest en de nectar.

Ik zal bij gelegenheid een foto op mijn blog posten.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb een gekocht insectenhotelletje hangen. Gewoon omdat het er leuk uitziet. Ik werd heerlijk uitgelachen door mijn man maar tot zijn stomme verbazing zagen we dat er van die geboorde gaatjes dichtgemetseld waren. Wie weet welke insecten daar achter zitten?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

haal je met een insecten hotel ook dieren in je tuin die je liever niet hebt? b v WESPEN? daar ben ik erg allergies voor, als ik gestoken wordt ben ik erg ziek.

Hommels vind ik wel leuk, maar hoe lok ik die.

Geplaatst:

Bonnie metsel bijen solitaire bijen dichten een holletje af nadat ze eitjes hebben gelegd.

Met insektenhotel lok je niet speciaal wespen of het moeten zweefwespen zijn maar dat zijn weer heel andere (niet stekende?) soorten, je zou een hotel kunnen aanpassen aan voorkeur van bv hommels

maar dan moet je je even verdiepen in wat die graag hebben aan matrialen in hun hotel.

Of je maakt een hotel bv voor oorwormen, lieveheersbeesdjes en vlinders zelfde verhaal even uitzoeken wat ze graag hebben en dat dan "bouwen"".

Players only love you when they're playing.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Eindelijk is het ervan gekomen. De eerste aanzet van het insectenhotel waren wat planken die zonde waren om ze op de kachel te gooien. Snoeiafval genoeg nu. De stengels van de aardperen hebben een zachte kern dus bij gebrek aan bamboe een goed alternatief.

De takken van de treurberk om de 5 cm een stuk schildersplakband dan blijven de bosjes lekker bij elkaar.

Het is een halve dag werk maar dan heb je ook wat (en het kost alleen wat moeite).

2rzcp3r.jpg

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ziet er goed uit.

Als ik het moestuinieren een beetje onder de knie heb is dit wel weer een leuke uitdagen en toevoeging om te gaan maken.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

• 3 years later...
Geplaatst:

Oud topic, nog steeds actueel …

Komende winter ga ook ik er zelf een maken, met ervaringen opgedaan met gekochte exemplaren.

2016081811360124411471761183.jpg

^ Van de Action

2016081811363166681471761171.jpg

^ Van de Aldi (later aangeschaft)

Beide blijken dus goed te voldoen. De insecten hebben een voorkeur voor bamboe, en dan in de maat 6-8 mm inwendig (de gaten in hout werden pas later gekozen).

Ik zag onlangs wel een wildkampeerder, in het optakeldraaimechanisme van mijn parasol. Die zal het misschien niet gaan redden, want de parasol gaat in het najaar in een schuurtje:

2016082613313436451472536394.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Gisteren:

2017021915355231771487568425.jpg

Ze zijn nog in een soort winterslaap.

De gemetselde deurtjes zijn keihard, hoe krijgen ze die straks van binnenuit open?

Moeten de deurtjes van buiten af natregenen?

(Er is veel te vinden over het inchecken in het hotel. Niets over het uitchecken.)

Geplaatst:

Nee, de deurtjes moeten niet nat worden. met raspen en knagen maken ze dat weer open als de tijd daar is. Of een vogel doet dat vóór hun natuurlijk

Ben je al bezig met je zelfgemaakte exemplaar ?

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Insectenhotel gemaakt

Bij mijn vorig jaar gekochte kleine hotel is het nu een drukte van belang. Een aantal kamertjes is nog dicht. Hebben die gasten het niet overleefd?

Ik laat dat insectenhotel nog maar even met rust, ik wil mogelijke langslapers niet verstoren.

Voor de nieuwe gasten, aan de slag, met een wijnkistje (voor 2 flessen) en bamboestokken (210 cm) die ik beide nog had liggen.

2017042314552412971492961737.jpg

^ Afzagen op allemaal dezelfde lengte, bij mij ca 9 centimeter (wijnkistje is ongeveer 10 cm diep)

Met steeds hetzelfde eerste stukje als maatvoorbeeld. Als je steeds een nieuwe pakt als maatvoorbeeld kan het behoorlijk gaan verschillen: 10x 1 millimeter afwijking naar dezelfde kant is al een centimeter verschil.

9 centimeter lijkt weinig, toch heb ik wel een stuk of 6 (?) bamboestokken gebruikt.

2017042314585154851492961727.jpg

^ Uitruimen van de holtes, dat gaat echt makkelijk. Afhankelijk van de bamboedikte: met boortjes van 6, 7 en 8 millimeter. Die diameters bleken vorig jaar favoriet te zijn.

Na boren wel even doorblazen, of misschien eerst een sate-stokje gebruiken om de boorpulp eruit te duwen.

Doorboren van de knoken (heten die dingen zo?) is goed te doen, maar dat kost meer moeite. Je zou ze apart kunnen afzagen en dus niet gebruiken.

2017042315400963921492961717.jpg

^ Het toekomstig hotel: een wijnkistje dat ik nog ergens had liggen. Het schuifdeksel wordt het afdakje. Staat nu in de grondverf, uiteraard nog zonder bamboe..

Morgen een beetje vette klei uit de tuin halen, om te gebruiken als een soort kit: een laagje van een centimeter dik aanbrengen, en daarin alle bamboepijpjes vastdrukken. De pijpjes zitten dan goed vast. En de achterkanten van de pijpjes zijn dan goed afgesloten. De gangen moeten immers aan de achterkant dicht zijn.

(Je kunt ook de bamboe precies op de knopen van de stok doorzagen. Bij het opboren boor je dan niet door de knoop. Dat geeft echter veel onbruikbaar afval omdat de knopen ver uit elkaar liggen. En vastkitten moet toch al als bevestiging. Dat zorgt gelijk voor een dichte achterkant.)

En daarna ophangen, en hopen op veel gasten …

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...