RedTomato Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 (aangepast) Zijn er nog meer schapenhouders hier op het forum? Ik heb zelf een kleine kudde van 9 schapen (ram, hamel en 7 dames). Nouja, op het moment is dat + 8, want we hebben een leuke groep lammetjes rondhuppelen. De mest/stro en resthooi van de schaapjes gebruik ik als bemesting en afdekking in de moestuin. De (vieze) wol gebruik ik als afdekking in de moestuin (denk aan planten waar ik niet wil dat bladeren of vruchten de natte ondergrond raken) het is tegelijkertijd een langzame bemester en het beschermt tegen verdamping. Onze ram; Krul Eén van de ooien met lam vorig jaar Mijn favoriete ooi Ulva. Ze wil altijd mee op selfies en achter de oren (en tussen de oren) gekrabd worden. Eén van de lammetjes van dit jaar. The Gang, het 3 hoorn lammetje loopt aan kop. Ze zijn gelukkig niet onder de indruk van de kippen (en haan) 30 maart 2023 aangepast door RedTomato 10 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Prachtige chocoladelammetjes Wij hebben jaren schapen gehad, maar zijn nog regelmatig blij dat we er mee zijn gestopt Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Aaaah leuk! En vooral je selfie minnende vrolijkerd! Ahahaha, die kijkt ook echt alsof er wordt geposeerd. Heel lollig Quote
Frans Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 (aangepast) 15 uren geleden, Jorieke123 zei: Wij hebben jaren schapen gehad, maar zijn nog regelmatig blij dat we er mee zijn gestopt Interessant antwoord @Jorieke123 . Dat vraagt om nadere uitleg . @RedTomato Ik ben een beetje jaloers. Heb er helaas geen plaats voor. 31 maart 2023 aangepast door Frans Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Liekie Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 Geweldig leuk jouw beestjes! Hier ook een jaloerse bewonderaar Quote
RedTomato Geplaatst: 31 maart 2023 Auteur Geplaatst: 31 maart 2023 (aangepast) 10 uren geleden, Mellie zei: Aaaah leuk! En vooral je selfie minnende vrolijkerd! Ahahaha, die kijkt ook echt alsof er wordt geposeerd. Heel lollig Ja, ik kan ook geen foto's maken of zij staat naast mij, vragend om krabbels, aandacht en nog een foto... 16 uren geleden, Jorieke123 zei: Prachtige chocoladelammetjes Wij hebben jaren schapen gehad, maar zijn nog regelmatig blij dat we er mee zijn gestopt Inderdaad! Waarom ben je gestopt? En waarom ben je er blij mee? Ik moet zeggen dat ik vind dat de schapen niet veel extra werk kosten. De weilanden heb ik toch, en dus hoef ik alleen winters bij te voeren, 9 schapen te scheren 1x per jaar, hoefonderhoud en natuurlijk een extra oogje houden met geboortes. Hiervoor had ik paarden. Dat koste me een stuk meer werk. En ik had eigenlijk ook niet genoeg gras voor ze, dus moest zomers ook bij voeren en mijn weiland was in onbalans (over begrazing), uitmesten en verspreiden en ik moest alles wat ze niet aten wegmaaien. Nee, geef mij maar schaapjes. 31 maart 2023 aangepast door RedTomato 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 Schapen zijn naar mijn idee echt wel beesten voor de gevorderde dierenhouder. ZEKER als je er lammetjes van wilt hebben en dus fokdieren houdt. Wij zijn er mee gestopt omdat we het zat waren dat ze om de haverklap iets hadden waar wij dan extra aandacht voor nodig hadden, of waar de dierenarts zelfs voor moest komen. Hoefproblemen (los van het bekappen), maden die je schaap levend opeten, geboortes die niet goed gaan, zwangerschappen die niet goed gaan, ze lijken steeds weer wat te verzinnen om je aandacht te krijgen Niets voor ons, al dat gepruts en de kopzorgen. Vanaf een afstandje, bij iemand anders, zijn ze best leuk. Edit: (ik postte mijn bericht tegelijk met dat van RedTomato) Ja als je ze met paarden vergelijkt dan zijn ze vast een stuk makkelijker ja Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jasmin Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 Wat een PRACHTIGE en STOERE schapen heb jij, zeg! Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
woldistel Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 Geen schapenhouder, maar wel altijd veel wol gesponnen. Tegenwoordig niet zoveel tijd meer. Spin jij de wol van jouw eigen schapen? Quote
tuinLB Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 (aangepast) Hier een kleine kudde ouessant schaapjes, op dit moment negen dieren maar de aantallen variëren hier. Heb 6 ooien lopen die een dezer dagen moeten lammeren. Dat blijft toch het mooiste beste moment vam het jaar als de lammeren door de wei springen. Snap Jorieke's verhaal wel. Echter denk ik dat het veel verschil maakt welk ras je hebt. Voor mij is dat een van de redenen waarom we ouessants hebben en een ander ras dat wel geschikt is voor de slacht. Waar je over het algemeen toch meer problemen mee hebt. 31 maart 2023 aangepast door tuinLB 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 1 april 2023 Auteur Geplaatst: 1 april 2023 Op 31-3-2023 om 09:19, Jorieke123 zei: Schapen zijn naar mijn idee echt wel beesten voor de gevorderde dierenhouder. ZEKER als je er lammetjes van wilt hebben en dus fokdieren houdt. Wij zijn er mee gestopt omdat we het zat waren dat ze om de haverklap iets hadden waar wij dan extra aandacht voor nodig hadden, of waar de dierenarts zelfs voor moest komen. Hoefproblemen (los van het bekappen), maden die je schaap levend opeten, geboortes die niet goed gaan, zwangerschappen die niet goed gaan, ze lijken steeds weer wat te verzinnen om je aandacht te krijgen Niets voor ons, al dat gepruts en de kopzorgen. Vanaf een afstandje, bij iemand anders, zijn ze best leuk. Edit: (ik postte mijn bericht tegelijk met dat van RedTomato) Ja als je ze met paarden vergelijkt dan zijn ze vast een stuk makkelijker ja Dat verklaard wel... Ik heb bewust voor een robuust ras gekozen met weinig problemen. Hoefproblemen heb ik tot nu toe niet gehad. We knippen ze af en toe en dat was het. Maden -> is dit ras niet ontvankelijk voor en ook nog nooit gehad en ze houden hun vacht rustig tot in de zomer. Zwangerschappen zijn tot nu toe altijd goed gelopen. Wel twee probleem geboortes, die ik met een beetje hulp de juiste weg uit heb kunnen helpen. Eigenlijk 3, maar dat was een genegeerd lam en niet zozeer een probleem met de geboorte. De mama had geen ervaring met 2-lingen en wist dus niet dat dat lam ook van haar was. Dus het valt op zich best mee! Het klinkt mij meer alsof jij een ras had wat meer aandacht nodig had. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 april 2023 Geplaatst: 1 april 2023 We hebben meerdere rassen gehad, en in het begin ging het meeste ook leuk en makkelijk. Ik las ons oude topic op dit forum nog eens door en daar ben ik er nog aardig blij mee, meerdere jaren Maar elke vervelende ervaring bleef wat knagen en nu moeten we er echt niet meer aan denken. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Roelie Geplaatst: 1 april 2023 Geplaatst: 1 april 2023 Over schapen gesproken, wij hebben een perceel van 1 Ha waarop we bos hebben staan. Rond dat bos is een strook van vier meter breed vrijgehouden van bonen en daar groeit dus gras. Nu hadden we bedacht dat daar evt. wel wat schaapjes zouden kunnen grazen. Totaal is ong. 1800 m2. Is dit genoeg voor een paar wollige grazertjes? De bedoeling is, in het voorjaar twee lammeren kopen en in de (late) herfst (laten) slachten. Tja, we zijn nu eenmaal liefhebbers van een heerlijk stukje lamsvlees.) Het is evt. een optie om alleen de buitenkant van het perceel van een draadje te voorzien en ze ook gewoon het bos in te laten lopen. Hebben ze meteen water om te drinken... Quote
RedTomato Geplaatst: 2 april 2023 Auteur Geplaatst: 2 april 2023 23 uren geleden, Jorieke123 zei: We hebben meerdere rassen gehad, en in het begin ging het meeste ook leuk en makkelijk. Ik las ons oude topic op dit forum nog eens door en daar ben ik er nog aardig blij mee, meerdere jaren Maar elke vervelende ervaring bleef wat knagen en nu moeten we er echt niet meer aan denken. Dat snap ik wel! @roelie pas op met stil staand water en bacteriegroei. Vers (regen) water is natuurlijk beter. 1800 m2 zou misschien genoeg zijn in de zomer voor een schaapje of 2. Maar ze knabbelen ook aan (jonge) bomen. Dus daar moet je wel op letten als je dat niet wil. 1 Quote
Wortel Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Wat leuk deze schapen! Ben net begonnen naaldvilten en allerlei soorten wol door mijn handen gehad (workshop). Nooit geweten dat er zoveel verschil in zit 5 Quote
woldistel Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Ha, heb jij nog een leuke tijd in verschiet @Wortel Het verwerken van wol ( spinnen, verven ,weven, naaldvilten, natvilte enz.) is net zo gevarieerd als het hebben van een moestuin! 😄 1 Quote
Arja Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Wol is een geweldig materiaal, het daagt je echt uit om te ontdekken en te ontwerpen. Vergeet na het spinnen ook niet het breien en haken. En als je kunt naaldvilten én je hebt een kat, maak dan ook een mini! (niet mijn kat/creatie) 2 Quote
Mellie Geplaatst: 18 april 2023 Geplaatst: 18 april 2023 Ik vind naaldvilten superleuk maar zie mezelf nog geen kat vilten heb al wel een slapend haasje gemaakt. Maar moet nog wel even oefenen. Mooi spul wol.Ik heb laatst alpacawol gekocht en op de tasjes staan de namen van de alpaca waar het vandaan komt. Dat is zacht zeg! Schapenwol is na het scheren altijd zo hard. Dat vraagt nog best wel wat werk weet ik van vroeger. Wassen, kloppen, plukken… waren dagen bezig vroeger. 3 Quote
Arja Geplaatst: 18 april 2023 Geplaatst: 18 april 2023 De zachtheid, en nog wat andere eigenschappen van wol, verschillen enorm per ras. Ik kocht ooit een verzameling wol van allerlei verschillende schapen om mee te gaan spinnen, en de verschillen in structuur en lengte en zachtheid waren echt enorm. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 19 april 2023 Geplaatst: 19 april 2023 Wat knap dat je kunt spinnen. Ik kan wel prrrrrrr zeggen, maar das toch anders Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 april 2023 Geplaatst: 19 april 2023 Voor het vilten en spinnen en breien en vergelijkbare dingen zijn wel andere topics. Ik kan ze zo 123 even niet vinden, staat me bij dat ik vaker foto's heb gezien? 1 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RedTomato Geplaatst: 4 mei 2023 Auteur Geplaatst: 4 mei 2023 Dit weekend de noodzakelijke oormerken geplaatst. Ik ben even niet meer de favoriete persoon van de lammeren. En ze worden baldadig en gaan uitbreken. Ze worden zelfstandig en zoeken/vinden nieuwe gaten waardoor ze naar de buren ontsnappen (en natuurlijk in paniek raken). Het houdt je fit, laten we het daar maar ophouden! Overigens zijn ook al enkele schapen begonnen met het verliezen van hun vacht. Daar zijn ze dit jaar erg vroeg mee. 5 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.