Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke afwerking voor een egelhuis?

Featured Replies

Geplaatst:

In het kader van ‘help de egel’ heb ik twee mooie ruime egelhuisjes gemaakt van hardhouten multiplex. Zonder goede afwerklaag denk ik dat ik over 3 jaar alweer aan de slag kan om ze te vervangen. De lijmlagen van het multiplex zijn meestal niet goed tegen alle weersinvloeden bestand. Heeft iemand ervaring met het milieuvriendelijk afwerken van vogel/egelhuisjes? Ben benieuwd wat het beste is om hier langjarig van te kunnen genieten. 😄

Geplaatst:

Klopt dat die lijmlangenniet goed bestand zijn tegen de elementen. Het leghok klepje is van multiplex. Ondanks meerdere lagen dure beits is het pulp. Volgens mij nog geen 3 jaar oud en nu al niks meer waard. Dus zeker de moeite waard om naar wat anders te kijken.

Geplaatst:

Enkel de term "hardhout" zegt niets over de houdbaarheid buiten.

Er zijn soorten die niet langer meegaan dan vurenhout. Mooiere kleur, gladder, mooiere nerf, maar absoluut ongeschikt voor buiten.

Bruynzeel (voorheen houthandel, nu alleen keukens en deuren) heeft "hechthout" op de markt gebracht (ca. 1940). Hardhout, multiplex, watervast verlijmd. Een botenbouwer (Van der Stadt) heeft daar een zeilboot mee gebouwd: de Valk. Een groot succes, ca. 800 exemplaren.

Later o.a. de Schakel, en de Spanker. Niet te vergeten: jeugdbootje Piraat, die kon je bouwen uit één enkele plaat (244 x 122 cm).

Het kán dus wel, met de goede houtsoort, en een goede verlijming. Toch blijft regelmatig (jaarlijks) lakken nodig, zeker de kopse kanten.

Ik heb wel (bezoek van) egels in mijn tuin, maar geen egelhok. Als ik er een zou maken, dan eerst met Douglas planken. Onbehandeld gaat dat wellicht een jaar of vijf mee. Daarna eventueel een nieuwe maken.

Geplaatst:

Tja, je hebt ze al gemaakt, anders zou ik zeggen dat gewoon hout het geschiktst is. Vooral harsig/vet hout zoals douglas, gaat jaren mee en dat hoef je niet te behandelen.Het nadeel van multiplex is dat het zowel in de lengte als in de breedte water opzuigt omdat de lagen kruislings op elkaar liggen en je dus aan alle kanten een kopse kant hebt.

Mijn schuurtje op de tuin is gemaakt van gewoon naaldhout en geverfd met Moose Färg. Die hebben een hele milieuvriendelijke kookverf (Moose S) en een iets minder milieuvriendelijke maar nog steeds erg goede verf waar alkyd in zit.

Een ander produkt waar ik tuinpalen mee behandel vóór ze de grond in gaan is gebaseerd op rubber (rubber seal van Bison).

Volgens mij zijn egels vooral gebaat bij takkenrillen, open composthopen en een niet te nette tuin, trouwens (en dat bedoel ik niet als kritiek, hoor, op jouw egelhuisjes. Hoe meer mensen zich met egels bezighouden, hoe beter!)

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.