Geplaatst: 13 maart 201213 j Hallo, Ik heb sinds een week een eigen volkstuin. Ik wil deels met bakken gaan werken (20x120x120 cm)Maar ook een deel in volle grond. Ik zit met diverse vragen waar jullie misschien het antwoord op weten. 1. Kan ik in een bak een mix maken van compost, grond van de tuin en potgrond?2. Na het omspitten kan ik het dan het beste de grond nog wat fijner maken met bijv een schoffel?3. Wanner kan ik het beste de compost door de aarde heen mengen? Tijdens het spitten?4. Hoevaak moet ik nieuwe compost bij de grond doen?5. Vraagje over gras zaaien. Ik heb een aantal kale plekken en een rij waar ik stenen heb uitgehaald. Kan ik gewoon nieuwe zaadjes in de grond stampen? Ik hoef niet perse een straks uitziend gazon, maar wel een gevuld gazon. Het kan zijn dat ik later nog met meer vragen kom... Alvast bedankt voor de reacties!
Geplaatst: 13 maart 201213 j Allereerst gefeliciteerd met je moestuin! Ik zie veel vragen staan waar wel een antwoord op is gegeven binnen dit forum. Hier kan je naar zoeken zie rechtsboven. Zoek bv naar bemesten compost etc.Andere tip koop een moestuin boek, of leen hem bij de bieb er is echt genoeg te vinden! 1. wat betreft de mix zou je bij m2 meter moestuin kunnen zoeken. Opzich lijkt het mij niet veel kwaad kunnen de aarde die je er nu in wilt doen.2. Grond fijner maken kan zeker geen kwaad, ik weet niet op wat voor grond je zit (zand of klei bv).3. Zelf gooi ik de fijne compost gewoon over de grond, maar hierover zijn de mengen verdeeld.4. Het ligt aan de planten hoe vaak je compost bij de planten doet, de een heeft meer nodig als de ander. Bedenk wel dat compost soms ook niet genoeg is. Mest (of bv gedroogde mest etc) is soms ook noodzakelijk.5. Vooral geen zaadjes aanstampen maar je kan wel zaaien en het zaaisel los door de grond harken. Zorg wel dat de grond nat genoeg blijft. Jooze Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Geplaatst: 13 maart 201213 j Auteur Bedankt voor je reactie. Ik heb trouwens klei grond. Ik ben inderdaad ook aan het zoeken door het forum. Alleen dit was even makkelijk om mij meest dringende vragen kwijt te kunnen. bedankt!
Geplaatst: 13 maart 201213 j Auteur bedankt weet iemand of er verschil zit tussen tuinturf,turfmolm en turfstrooisel?
Geplaatst: 13 maart 201213 j Welkom!! Even over die kale grasplekken....ik had dat ook en op andere plekken groeide gras waar dat weer niet moest....als het over een paar plekken gaat, kun je gerus grasplantjes(polletjes) overplanten...met even veel zorg als dat je een andere plant zou verplanten. Hier ging het prima en binnen 2 weken( en 2 x maaien) zag je al niks meer van de plekken.
Geplaatst: 13 maart 201213 j Je zit op de klei,wij ook .Eigenlijk moet er in het najaar gespit worden.De vorst maak het rul.Wij brengen al jaren paarden mest op de tuin.EEn vooren maken dan de plag (eerste steek ) erop dan de mest en dan de aarde en zo heb je weer een vooren.na jaren word de klei bewerkbaar! Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 13 maart 201213 j Welkom! weet iemand of er verschil zit tussen tuinturf,turfmolm en turfstrooisel? Tuinturf is wat zuurder, dus zuurminnende planten voelen zich daar in thuis.Turfmolm en turfstrooisel is volgens mij gelijk en is niet zo 'zuur'.In de mix voor de MM moestuin worden de laatste 2 gebruikt. http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 13 maart 201213 j Rantje: waarom streep je de laatste tijd steeds van alles door? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 maart 201213 j Geen idee? Knopje ondekt van de week Staat leuk, net zoals tussen ( ) of met die bijna niet te lezen kleine letters Maar als jullie het vervelend vinden probeer ik het niet meer te doen http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 13 maart 201213 j Nou, niet vervelend.. maar in je vorige bericht wat verwarrend.Bij een doorgestreepte zin krijg ik het idee dat ik die zin niet meer hoef te lezen. Dat hij niet van toepassing is... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 maart 201213 j Misschien ook wel een beetje omdat de bakken die omschreven werden de MM/SFG maten waren en ik niet zeker weet of hij aan de mix dacht. Hij beschrijft de bakken maar niet met de naam MM/SFG dus vandaar. http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 13 maart 201213 j Auteur bedankt voor de vele reacties. de turf molm is inderdaad voor 2 bakken mm.de tip voor het gras is ook zeker en optie. ik zal even kijken oud ik nog stukjes gras over heb op andere plekken. ik weet ook dat je het best kunt spitten in de winter.dit had ik ergens gelezen maar heb de tuin pas 1 week vandaar haha. iedereen bedankt voor de tips! nog meer tips zijn altijd welkom. ik wil graag leren haha.
Geplaatst: 13 maart 201213 j Voor de MM geen tuinturf nemen dus Over volle grond e.d. weet ik niets af maar de MM zit aardig in m'n hoofd!En vind ik dus helemaal leuk Succes! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 13 maart 201213 j Auteur haha oké mooi.dan kan ik jou altijd wat vragen stellen! ik heb bij intratuin gekeken maar daar vind ik niks van turfmolm. ik zak het daar nog even vragen en anders naar en ander tuin centrum in de buurt.
Geplaatst: 13 maart 201213 j Klopt! Tuinturf hebben ze wel.. Welkoop/boerenbond, Hornbach e.d. hebben het wel. Turfstrooisel heb ik daar gehaald. Ik had vorig jaar een deel met de compost van de welkoop gedaan en toen ik de GFT compost van de Hornbach ging gebruiken groeide het allemaal wat beter, daar zit dus ook nog een enorm verschil in.Lastig is dat je op de zak dus niet kan lezen waar het vangemaakt is en aan alleen bladcompost heb je niet zoveel.Dus verschillende mengen kan een idee zijn.Ik ben in de zomer met een compostvat gestart, zodat ik voortaan mijn eigen compost heb en nu gebruik ik om mijn nieuwe bakken te vullen de GFT compost van de Hornbach.Bij een aantal gemeenten kan je GFT compost gratis of tegen kleine vergoeding afhalen... En vragen stellen mag altijd! Weet alleen niet of ik ook overal een antwoord op kan geven http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 13 maart 201213 j Auteur ik zit eigenlijk nog wel met en vraag die jij waarschijnlijk wel kunt beantwoorden. elk jaar moet er nieuwe compost in de mm. hoe door jij dat? houd je de vakjes hek en doe je bij welk vakje wat compost of schud je de hele bak weer door elkaar en doe je daar compost bij? net 40 aardbeiplantjes gehaald. hopelijk heb ik donderdag alles klaar om mijn bakken te maken. ik heb gister en deel van de plantjes in en kweek kasje gezet. ik heb er helemaal zin in!
Geplaatst: 13 maart 201213 j In het voorjaar, voor je gaat beginnen zou je het raster eraf kunnen halen en dan weer lekker veel verse compost erdoorheen kunnen husselen.Als er planten instaan dan werk je eromheen maar ook daar mag wel wat compost bij natuurlijk. En verder steeds als je iets hebt geoogst en je zaait of plant iets nieuws dan meng je er een nieuwe schep compost doorheen. Dus als je bakken klaar zijn dan hoef je alleen maar zo nu en dan compost toe te voegen, de turfmolm en vermiculiet koop je eenmalig. Gelukkig maar want 't was best pijzig. Bij planten die wat meer voeding verbruiken meng je ook halverwege nog eens compost in het vak. Meloen, pompoen, courgette enzo... http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 14 maart 201213 j Auteur Bedankt Miranda! Ik ga er morgen weer lekker mee aan de slag. Ik las ook jou forum en heb gelezen over de aardappel in pot. Ik heb alleen niet gelezen of dit iets heeft opgeleverd? Je was er zo benieuwd naar.. Misschien dat ik er over heen heb gelezen. ik wil dit namelijk ook in een pot neerzetten. Ik hoor graag van je
Geplaatst: 14 maart 201213 j Bedoel je het experiment met aardappels met de Kerst of de aardappels in een zak?In de zomer heb ik voor het eerst wat aardappels in een zak gekweekt en dat was erg leuk, 2 aardappels kwamen op en 10 weken later waren het er 26 geworden Op mijn blog staat een verslagje met foto's Ook is er op het forum hier een topic over, kan je zoeken met de zoek functie rehts bovenaan. Je kan ze in een aardappelzak, boodschappentas, zak potgrond, bloempotten, MM, en in de volle grond stoppen.Het principe met potten en zakken is dat je ze op een klein laagje aarde legt, daar een beetje grond weer overheen. Als de planten gaan groeien steeds weer een laag aarde eroverheen kiepen zodat de plantjes net bedekt zijn. Ze groeien steeds weer opnieuw en maken dan nieuwe wortels wat dus meer aardappels zou moeten betekenen. http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 14 maart 201213 j Auteur ahh bedankt! ik heb nog een mooie kist van 30 breed hoog en lang. ik zal hem daar in proberen het ging trouwens over de plant in je raam kozijn
Geplaatst: 14 maart 201213 j Aaah dat is uiteindelijk nog best meegevallen, ze stonden boven en we waren ze vergeten...dus een beetje erg droog en ver na Kerst natuurlijk Maar een week of 2 terug heb ik foto's in m'n draadje geplaatst ervan http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.