Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Hallo!, Ik heb een iets andere benadering van het moestuinseizoen 2011 dan jullie hebben. Voor mij is er dit jaar ook een leuk experiment, mijn eerste assortimentstuin. Op dit stuk land is een klein aantal fruitbomen geplant voor de volgende redenen:Privegebruik (ik ben verzot op fruit!).Foto's maken van vruchten voor op de site.Klanten kunnen proeven en oudere bomen zienZo kan ik beter onderzoek doen naar ziekten/kwalen in Fruitbomen. (welke soorten worden snel ziek, en welke niet?)Uiteindelijk kan ik deze bomen verkopen als oude fruitbomen die rijk vrucht dragen. (na 5 jaar ongeveer). Het is eigenlijk al in 2009 begonnen, toen is het stuk land leeg gehaald en kwam het brak te liggen. We hebben er nieuwe grond op advies van DLV gebruikt. Lichte grond met stalmest en grove schors. Daarna is het ondiep gespit. In de zomer van 2010 hebben we daarna groenbemester gezaait (afrikaantjes) die de bodem zuivert van schadelijke aaltjes. Deze hebben we laten bloeien tot het einde van de zomer, begin winter. (volgens mij rond Oktober). Daarna hebben we het land, terwijl de afrikaantjes er nog op stonden grof gehakselt en gespit. Ik weet de diepte niet meer exact, maar zal rond de 40cm hebben gezeten. Het land heeft daarna weer de kans gekregen om braak te liggen, en de vorst heeft zijn werk gedaan om de bodemstructuur te verbeteren. De grove delen die composteren van de afrikaantjes zijn ideale bemesting voor dit eerste jaar. Nu hebben we de planten netjes geplant met genoeg ruimte er tussen en paaltjes erbij. Hieronder is een lijst met de rassen die we geplant hebben. Van elk ras hebben we tussen de 3 en 7 bomen staan in struik, en ongeveer evenveel in halfstam. De rassen in Halfstam: Appel Benoni Appel Elstar Appel Notarisappel Appel Groninger Kroon Appel Schone van Boskoop Appel Rode Boskoop Appel Cox Orange Pippin Appel Topaz Pruim Opal Pruim The Czar Pruim (reine) Victoria Pruim Washington Kers Regina Kers Castor Kers Van Peer Conference Peer Doyenne du Comice Peer Gieser Wildeman Peer Triomphe de Vienne Peer Saint Remy Abrikoos Tros Oranje De rassen in Struik: Appel Benoni Appel Cox Orange Pippin Appel Elstar Appel Groninger Kroon Appel Jonagold Appel Notarisappel Appel Topaz Pruim Reine Claude d'Oullions Pruim Opal Pruim (reine) Victoria Pruim/Kwets Hauszwetsche Pruim The Czar Kers Castor Kers Dubbele Meikers Kers Van Kers Kordia Roodbladerige Perzik (Rubira) Peer Triomphe de Vienne Peer Saint Remy Peer Gieser Wildeman Peer Doyenne du Comice Peer Conference Ik wil de komende jaren steeds meer rassen aanplanten. Ik hoop wel dat ze dit jaar niet te veel fruit gaan geven. Gelukkig is dit het eerste jaar en verwacht ik dus ook bijna niets, anders wist ik niet waar ik al dat fruit moest laten! Ik zal dit jaar meerdere berichtjes plaatsen in dit topic over hoe het gaat met deze nieuwe fruittuin. Ik heb ook nog genoeg wat ik kan leren! De foto's: (nog niet alles staat er op) Groetjes, Frank Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorg Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Ik zat er stiekem al op te hopen! Leuk om te volgen.
Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Gaaf!! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Ziet er netjes uit hoor, wat is nou jouw favoriet Frank? Even a broken clock is right twice a day
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2011 Auteur Geplaatst: 15 januari 2011 Er word vaak gevraagd wat mijn favoriet is, en dat vind ik altijd moeilijk kiezen. Toch zijn er enkele dingen die ik wel heel erg leuk vind. Bijvoorbeeld de Dubbele Boerenwitte, staat hier toevallig niet tussen, maar heb ik wel enkele bomen van staan. Een heel klein geel pruimpje met een heerlijke smaak. Wel snel plukken, hij barst zo open! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
hansm Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Lijkt me hardstikke mooi worden, en lekker vol geplant, dat vindt ik mooi ooit gedacht aan wat speciale "streek"" dingen zoals wichter pruimen ik heb daar lang naar gezocht, veel mensen geschreven en eindelijk een Fries gevonden die mogelijk een paar stekken opstuurd, maar dat zijn dingen die moeilijk te krijgen zijn maar juist heel leuk. Players only love you when they're playing.
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2011 Auteur Geplaatst: 15 januari 2011 Lijkt me hardstikke mooi worden, en lekker vol geplant, dat vindt ik mooi ooit gedacht aan wat speciale "streek"" dingen zoals wichter pruimen ik heb daar lang naar gezocht, veel mensen geschreven en eindelijk een Fries gevonden die mogelijk een paar stekken opstuurd, maar dat zijn dingen die moeilijk te krijgen zijn maar juist heel leuk.http://www.fruitbomen.net/assortiment/appels/Ik heb een aantal oude streeksoorten in m'n assortiment. Groninger kroon, Betuwse kwets enz. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
LucV Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 Gerwin, ik heb je vraag even verplaatst naar een ander topic. Zo wordt hij beter gelezen, gevonden en waarschijnlijk ook beter beantwoord appelboom-in-de-kuststreek-t473.html
Frank Houweling Geplaatst: 4 februari 2011 Auteur Geplaatst: 4 februari 2011 Mijn eerste tegenslag dit jaar. Door de harde wind zijn er heel veel naamplaatjes weg gewaaid. Heb geen idee meer welk ras die bomen zijn! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
aardbeijim Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Dat is echt wel een hele grote tegenslag.Heb je niks op de pc ofzo staan. En nu? Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Frank Houweling Geplaatst: 4 februari 2011 Auteur Geplaatst: 4 februari 2011 Dat is echt wel een hele grote tegenslag.Heb je niks op de pc ofzo staan. En nu?Ach, ik zie wel. Misschien gaan die bomen in de aanbieding ofzo. heb er tot nu toe maar stuk of 20 gezien, dus is geen ramp. Alleen erg jammer. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
hansm Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Dat is vet irritant, etiketten is moeilijker dan ik eerst dacht, dan waaid er wat weg dan onleesbaar geworden na een zomerbordje afgebroken enzv. Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Bij meerdere rassen van dezelfde type boom, zoals bij jullie, misschien toch wel verstandig om een plattegrondje te maken met de namen! Even a broken clock is right twice a day
Frank Houweling Geplaatst: 5 februari 2011 Auteur Geplaatst: 5 februari 2011 Bij meerdere rassen van dezelfde type boom, zoals bij jullie, misschien toch wel verstandig om een plattegrondje te maken met de namen!Volgend jaar krijgen we enkele honderden vierkante meters erbij, en dan kan ik alles mooi neerzetten. Nu staat alles door en op elkaar omdat ik gigantische ruimtegebrek heb. Zal ik pico maken van nieuw land? Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorieke123 Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Ik heb ook last van wegwaaiende naambordjes! Ik heb verschillende framboossoorten... nu weet ik niet meer welke welke is... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Limoncello Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 Ik heb een plannetje gemaakt toen ik m'n boomgaard heb geplaatst zoals hieronder:Nu nog eentje maken voor m'n 2 plaatsen met kleinfruit Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Koert Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 Wow, wat een mooie collectie, heb je ook foto's van je boomgaard. Vinden wij wel leuk om te zien! Even a broken clock is right twice a day
Limoncello Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 Wow, wat een mooie collectie, heb je ook foto's van je boomgaard. Vinden wij wel leuk om te zien! Thanks Ja de foto's komen maar ik zal misschien een topic maken op mijn naam want alles is in aanleg. Ik zal mijn blog in mijn onderschrift zetten Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Frank Houweling Geplaatst: 25 februari 2011 Auteur Geplaatst: 25 februari 2011 Eerste bloesem van het jaar Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Koert Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Appel??? Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Kers? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frank Houweling Geplaatst: 25 februari 2011 Auteur Geplaatst: 25 februari 2011 Fout, fout. Denk exotischer! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
hansm Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 nectarine, weer prijs gwewonnen Players only love you when they're playing.
Frank Houweling Geplaatst: 25 februari 2011 Auteur Geplaatst: 25 februari 2011 Nee, zeker niet! Nectarine is veel feller roze. Het is de Abrikoos Heb alleen in de bestandsnaam perzik gezet, vreemd Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Koert Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 nectarine, weer prijs gwewonnenAls ik wist dat het een prijsvraag was, had ik wel abrikoos gezegd hoor! Even a broken clock is right twice a day
Aanbevolen berichten