Ian Geplaatst: 6 december 2020 Geplaatst: 6 december 2020 (aangepast) 36 minuten geleden, weknow zei: Wat zeiden ze er over bij de Batterijen??? Niet gevraagd eigenlijk dacht op internet wel wat te vinden @Martijn ga ik even naar kijken bedankt! Jammer dat ik dat niet kan lezen 6 december 2020 aangepast door Ian Quote
Groothof Geplaatst: 6 december 2020 Geplaatst: 6 december 2020 Leningrad velikan heb ik al jaren staan, bloeit meest veel te vroeg en bijna geen vrucht. Zijn wel mooie grote vruchten en smaak is ook goed, maar met deze zachte winters geen succes. Quote
Martijn Geplaatst: 6 december 2020 Geplaatst: 6 december 2020 2 uren geleden, Ian zei: Niet gevraagd eigenlijk dacht op internet wel wat te vinden @Martijn ga ik even naar kijken bedankt! Jammer dat ik dat niet kan lezen Google vertalen is een uitkomst Quote
Ian Geplaatst: 6 december 2020 Geplaatst: 6 december 2020 Groothof hopen op een echte winter dus martijn dat helpt wel ja, dankje Quote
Goldfish Geplaatst: 6 december 2020 Geplaatst: 6 december 2020 Heb de Grote (of Reusachtige) uit Leningrad al een jaar of 6 staan. Grote vruchten, maar qua bloei wijkt deze sterk af van mijn andere 8 honingbessen. Zou zomaar een keer kunnen sneuvelen bij een herindeling van mijn tuin. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 Bij ons gaan de honingbessen goed. De jonge plantjes zijn wel gevoeliger voor droogte. Verder hebben die kleine plantjes die je wel heel goedkoop krijgt echt meerdere jaren nodig om groot te worden. Je moet gauw denken aan 4-6 jaar. Gelukkig zijn sommige kleine planten nu boven de 30 centimeter, dus ik hoop dat ze nu sneller de hoogte in gaan schieten. Ik denk dat er een verband bestaat tussen droogte en het jaar erop een slechtere oogst, maar dit weet ik nog niet zeker, maar dit leek op te vallen bij een paar rassen (Bv. Vostorg). Bij oudere planten (hebben natuurlijk ook minder last van de droogte gehad) leek dit niet het geval. Hopelijk komend jaar een grotere oogst, want met vier kinderen kun je er niet genoeg hebben. Quote
MSDG Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 @permanatuurtuin, als je het over kleine plantjes hebt, hoe klein dan? De Boreal-soorten die ik heb gekocht zijn tussen 20-30cm groot nu, maar uitbundige groei hoef ik dus nog niet te verwachten? Niet dat dat me persé veel uitmaakt, maar qua verwachtingmanagement bij mezelf is dat wel fijn om te weten. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
permanatuurtuin Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 (aangepast) Ik vond de planten zelf tussen 15-20 cm (vaak planten met alleen maar kleine takjes / dus je moet eerst wachten op een grote tak). De grotere planten waren heel zeldzaam. Bij droge zomers willen ze ook stukjes insterven. Ze groeien ongeveer 5-10 cm per jaar (in het begin). In goede jaren groeit soms een takje tot 15 cm. Later groeien ze 10-20 cm, maar het zijn zeker langzame groeiers. Ze groeien ook alleen in het voorjaar, met soms in het najaar een kleine tweede groei. In de zomer staan ze helemaal stil. Hele grote planten groeien ook 10-max. 20 cm. Dit zijn mijn ervaringen op löss, met gras om de planten heen. Het gras zal gedeeltelijk de groei remmen, maar beschermd de planten ook tegen de ergste droogte (tenminste dat zijn mijn ervaringen, want op een ander stuk zonder gras waren een paar planten verdroogd). Bij mij is het wel survival of the fittest. 14 december 2020 aangepast door permanatuurtuin Quote
acpronk Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 Ik zal de mijne woensdag meten.Ik zit op klei met een grondwaterstand van rond 30-40cm.Ik heb begin januari 7 honingbessen bij Eetbaargoed besteld, 5 ontvangen op 22 januari. Later ook 3 honingbessen bij Wedrowski besteld, 12 maart ontvangen.Vermoedelijk 14 maart de 5 honingbessen van Eetbaargoed in de klei gezet. Die van Wedrowski nog niet op 15 maart, maar waarschijnlijk wel spoedig daarna. Later denk in mei heb ik de overige 2 van Eetbaargoed ontvangen, en snel daarna ook geplant.Data op basis van foto's. Van de laatste 2 van Eetbaargoed heb ik geen foto's.De 3 van Wedrowski waren groter, maar hadden slechts 1 groei in het voorjaar. De meeste van Eetbaargoed (allen schat ik op 20cm) hebben een tweede groei gekend. Die was ook krachtiger, met takken van soms wel 30cm. En soms ook tweede bloei.Woensdag zal ik wat foto's maken en opmeten.Ook opmerkelijk, de planten van Eetbaargoed kregen dus een tweede groei en werden in de zomer (augustus) niet bruin. Die van Wedrowski wel (bruin), maar leven wel.Elke plant heeft trouwens een kring van houtsnippers gekregen van schat 5cm dik en een diameter van 50cm. Ondertussen half verteerd en weggegooid door de vogels. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
MSDG Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 @acpronk, graag, hoe meer ervaringen hoe beter zou ik zeggen! Ik heb mijn vier struikjes ook bij eerbaargoed vandaan. Zal de mulchlaag wat aanvullen en een fotoverslagje aanleggen van de groei. Ze wortelen geloof ik redelijk oppervlakkig? Dan zal ik even scherper worden op voldoende mulch. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Groothof Geplaatst: 15 december 2020 Geplaatst: 15 december 2020 Ene ras groeit veel sneller dan het andere, Honey Bee is een heel sterke groeier, plantgoed in de kas kunnen wel scheuten van een meter op komen. In de volle grond groeien ze alleen snel als ze geen concurrentie van gras en ander onkruid hebben en de grond voldoende vochtig is maar niet te nat. Groeiperiode is maar een paar week in het voorjaar vaak half mei zit de eindknop er al weer aan. Dit jaar was het in de groeiperiode erg droog dus zonder bewatering weinig groei. Vruchtzetting was dit jaar ook weer erg slecht. Nu weer erg zacht weer dus ben bang dat er al weer struiken gaan uitlopen binnenkort. Het is heerlijke bes maar hier toch een uitdaging om wat productie te krijgen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 15 december 2020 Geplaatst: 15 december 2020 Sluit mij hierbij aan. Je gaat geen kilo's krijgen. Bij mij staan ze inderdaad droger, want ze moeten het alleen van hangwater hebben en veel van de kleine struikjes moeten concurreren met gras, maargoed het zijn hele sterke planten en veel lijken het gered te hebben (staan nu twee tot drie jaar en gemiddeld zijn ze rond 40 cm hoog en 40 cm breed). Ik verwacht dat nagelang ze dieper geworteld zijn ook beter gaan groeien. Als je houtsnippers om de plant heen strooid zullen ze inderdaad sneller groeien, want je neem alle concurrentie weg, anderszijds verwen je de planten wel wat op oudere leeftijd nadelig voor de gezondheid (kracht) van de plant kan zijn. Als ze het moeilijk krijgen dan zijn ze dit niet gewend. Quote
Chana Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 20 pagina's door gelezen.... de eerste zijn al zo oud dat er veel veranderd is merk ik aan jullie stukjes. Enfin ik heb een paar rassen uitgekozen Indigo gem (wordt bestoven door Aurora?, maar omdat die zo vroeg bloeit zelf kwasten leek mij) Vroegste oogst, welke tijd? Aurora (bestoven door Indigo gem en Boreal Blizzard las ik, wat mij verbaasd omdat die 2 niet gelijk vrucht geven) Klopt het dat deze de 1e + 2e week van juli rijpt? Boreal Blizzard (bestoven door Aurora, Giant heart) rijpt 2e + 3e week van juli Giant heart Bestoven door Boreal Blizard en laatste oogst, welke periode. Ik vraag mij af of de rijptijd in Nederland klopt met dit lijst je. Zou heel graag weten wat de bloei- en rijp tijd is van deze 4. Hoop dat iemand dat kan zeggen. Quote
Chana Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Als ik op de site kijk van Eetbaar goed dan vallen de bloeitijden juist helemaal niet samen... Indigo gem Bloei? Rijp? Aurora Bloei: eind mrt begin apr Rijp: ? Boreal Blizzard Bloei 1/2 mei eind mei Rijp: 2e week juni Giant heart Bloei: eind apr begin mei Rijp: 2e week juni Volgens deze site bestuiven deze elkaar dus juist niet. Ik wil graag goede rassen die wel tegelijk bloeien maar na elkaar rijpen. Quote
Groothof Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Zijn nog geen data over, wat je online vindt over bestuiving zijn de data van de ontwikkelaars, vandaar dat er ook altijd één van hun eigen varianten als bestuiver bij staat, hier bloeien ze op andere tijden en in andere volgorde ook nog vaak, maar als je aantal varieteiten hebt overlapt het vaak wel. Alleen met die erg warme winters helaas vaak al bloei voor de hommels actief zijn. Rassen als Silginka en Sinoglaska hebben weinig last van vroeg bloei en redelijk oogst zeker. Ook Honeybee door zijn lange bloeitraject een goede bestuiver en altijd wel oogst. Quote
acpronk Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 http://www.lovehoneyberry.com/honeyberry-plant-shop/Voorheen stond op deze website een tabel met bloeitijden, dan kon je de onderlinge bloeitijden vergelijken en overlapping zien.Helaas hebben ze die tabel weggehaald (zag het niet meer, dezelfde link stond altijd open op mijn telefoon browser). Er staat nog wel een tabel met oogsttijden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Chana Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Het blijft een lastige puzzel. Honneybee staat op de site van Eetbaar Goed: Goede bestuivers Aurora en Indigo gem Maar bij Honeybee staat dat hij bloeit van 3e week april soms 1e week mei en Aurora staat bij Eind maart begin april dan zijn het toch geen goede bestuivers van elkaar. De Aurora is dan al weken uitgebloeid voor de Honeybee bloeit. Quote
Chana Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Het zou wel fijn zijn als er zo'n tabel voor NL zou komen. Jullie hebben deze struikjes al jaren. Als die info samen zou komen heb je een globaal overzicht voor ons land. Kunnen die Indigo Gem en Aurora wel samen qua bloei? Of is die Indigo Gem vroeger? Ik kan de bloeitijd niet vinden. Maar las wel bij jullie dat hij soms te vroeg bloeit en dan noemde jullie vooral de Indigo gem. En klopt het dat ze na elkaar rijpen? Quote
MSDG Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Ik denk dat je dat wel kunt wensen maar dat de algemene tendens is dat het weer en dan met name het uitblijven van echte winter er voor zorgt dat er geen peil op te trekken is. Dan zou mijn tip zijn om zoveel mogelijk rassen te kiezen die tegelijk bloeien op papier. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
acpronk Geplaatst: 1 januari 2021 Geplaatst: 1 januari 2021 De bovenste foto de blue treasure. Daaronder twee planten Giant heart. Een tak is volgens mij wel bijna 70cm gegroeid..Foto's zijn helaas niet zo scherp, want met een hand houd ik het meetlint vast en met de andere de telefoon, maar kan dan niet goed scherpstellen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Fruitige Esther Geplaatst: 1 januari 2021 Geplaatst: 1 januari 2021 Op 23-12-2020 om 14:09, Chana zei: Het blijft een lastige puzzel. Honneybee staat op de site van Eetbaar Goed: Goede bestuivers Aurora en Indigo gem Maar bij Honeybee staat dat hij bloeit van 3e week april soms 1e week mei en Aurora staat bij Eind maart begin april dan zijn het toch geen goede bestuivers van elkaar. De Aurora is dan al weken uitgebloeid voor de Honeybee bloeit. Maar we zien dat de Boreal Blizzard, Boreal Beast en Boreal Beauty hier veel stabieler fruit geven maar ook veel stabieler doorgroeien met dezze intense zomers met de lauwe winters die we gehad hebben . De Nieuwere rassen zoals Giant Heart en Blue treasure zijn zeker net zo goed, maar hier hebben we dit j 2020 pas voor het eerst echt vrucht aangehad De groeikracht is minstens net zo sterk als de 3 Boreals. De bloei van Honeybee is erg lang, deze begint in werkelijkheid eerder en matcht zeer goed met indigo Gem die vroeger als Aurora bloeit. En honeybee bloeit nog steeds als Aurora bloeit. Overlap van de 3 rassen is er zeker wel. ( We moeten de site nog eens goed na lopen op deze fouten die verwarrend kunnen zijn. Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
Fruitige Esther Geplaatst: 1 januari 2021 Geplaatst: 1 januari 2021 Op 1-1-2021 om 14:15, acpronk zei: De bovenste foto de blue treasure. Daaronder twee planten Giant heart. Een tak is volgens mij wel bijna 70cm gegroeid.. Foto's zijn helaas niet zo scherp, want met een hand houd ik het meetlint vast en met de andere de telefoon, maar kan dan niet goed scherpstellen. Wauw! Die zien er erg mooi uit qua groei! Hier hadden we 2020 al flinke hoeveelheid aan flinke vruchten aan! Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
mastert Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Hoe blij zijn we met deze koudeperiode, voor wat betreft onze honingbessen? Wordt het koud genoeg, is het lang genoeg koud? Zal het nog verschillen tussen de verschillende cultivars? Mogen we deze winter als een test beschouwen, voor de nu verkrijgbare cultivars? Quote
Fruitige Esther Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Wij zijn erg blij Mastert Nu hopen voor heel veel panten dat het stabiel kouder blijft tot half maart/eind maart en niet 15 c en dan weer 3c bijvoorbeeld De oogst van afgelopen jaar kan niet overtroffen worden als het om het slechtste jaar hier gaat Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
MSDG Geplaatst: 15 februari 2021 Geplaatst: 15 februari 2021 @Fruitige Esther als we de weersvoorspelling mogen geloven knallen we door naar een temperatuurverschil van om en nabij de 25 (!) graden in één week tussen afgelopen zaterdag en komende zaterdag. Weliswaar de absolute minimale en maximale waardes maar toch... Wat denk je dat dit gaat doen met de honingbessen? Te vroeg pieken wellicht en geraakt worden door late vorst in april/mei? 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.