Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lonicera caerulea (Honingbes)


hansm

Aanbevolen berichten

Ik denk niet dat de smaak beter wordt. Het is een bes met veel smaak, maar weinig suiker. Je moet dus suiker toevoegen om de smaak op te halen. Zonder suiker overheerst het zuur.

 

Met suiker vind ik ze lekkerder dan bijvoorbeeld rode bessen. Voller van smaak, minder citroenzuur, meer looizuur. Ook lekkerder dan appelbessen. Maar niet zo lekker als de zwarte bes 'Ben Sarek'. Maar smaken verschillen.

 

Het probleem bij de inmaak is wel dat je ze moet invriezen totdat je ze verwerkt, want de oogst is erg verspreid.

 

Het schijnt dat de Canadese rassen beter zijn om zo te eten, maar die bessen zijn nog onrijp momenteel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaak is per ras erg verschillend, Silginka en Aurora zijn lekker om zo te snoepen. Hier in onze regio halen we niet erg hoge brix waarde we oogsten vaal al bij 12 brix sommige rassen lukt wel wat hoger. In Canada oogsten ze pas bij 18 brix daar rijpen ze hoogzomer in juli, je hebt dan een zoete' knapperige' bes die heerlijk smaakt. Hoop dat we dit jaar wat zoetere bessen krijgen doordat ze nu later rijpen. In vergelijking met ander fruit is het dus nog best zoet waarden vergelijkbaar met een druif.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Hallo allemaal

 

Voor mijn verjaardag heb ik 2 Honingbes struiken gekregen. Maar via dit forum kwam ik erachter dat ze niet eetbaar zijn (ik heb de "kirke"). De tuinzaak heeft nu 2 andere gevonden, de naam weet ik even niet meer.  Is het nu slim om beide kirke te ruilen, of juist 1 te laten staan voor bestuiving?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG op de eerste en (uit mijn hoofd) de 3de pagina van dit forum wordt dat gezegd. (Kopie van blz 1 " Het Noorse ras 'Kirke' maakt een mooie dichte struik, maar ik lees net op de vertaalde websites (hier en hier) dat de bessen NIET eetbaar zijn. Bah)  Heeft u andere ervaringen?

aangepast door Muggy85
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik heb hier in Huizen ook één struikje met bloemetjes in de boreal blizzard. Raar gezicht want is het enige struikje van de 5 die enig leven vertoond. De andere struikjes zien er echt als een dood bosje takjes uit op dit moment, moet uitkijken om er niet op te gaan staan. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik baal ervan dat ik mijn twee honingbessenstruiken (in pot) kwijt ben geraakt.  Opeens foetsie :classic_sad::classic_angry:

Had net een tak in water laten wortelen, heel toevallig, dus ik blij dat dat ten minste gelukt was, maar bij overzetten naar potgrond ging dat niet helemaal goed :classic_sad:

de lokale kwekerij heeft ze niet meer, nu geen budget meer voor nieuwe planten van ver.

iemand die wat stekhout kan delen? Of een goede tip waar ik goedkoop kan bestellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vanwege de temperaturen beginnen nu de bladknoppen van alle variëteiten hier te zwellen, het groen wordt al zichtbaar. Hopelijk gaat het niet te snel want ik verwacht zoals elke winter nog wel een koudeprik eind januari of in februari. In dat opzicht, en het is al veel gezegd, blijft de honingbes toch een riskant gewas in ons meer gematigde klimaat. Zou interessant zijn om door te kweken tot een variant die later in winterrust gaat en er dus ook wat later uit komt. Al zal dan hoogstwaarschijnlijk het voordeel van de honingbes qua vroegste bes komen te vervallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Twee weken verder zijn de knoppen op alle 5 de struikjes nu aan het zwellen. Hopelijk gaan de temperaturen echt niet verder omhoog want dan vrees ik het ergste dit jaar voor de honingbessen. Benieuwd of ik dit tweede jaar al wat goede groei in de struikjes krijg! Verse mulchlaag wordt na het hakselen van het snoeihout in februari aangebracht. En ik heb een mol op bezoek die hopelijk de veenmollen weg houdt! Hoe gaat het bij jullie met de struiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet verwonderlijk bij deze relatief milde temperaturen.  De voorspelling is dat het in ieder geval nog zeker 2 weken tamelijk zacht blijft. Als dat inderdaad klopt dan kunnen de honingbessen vanaf half februari in bloei staan. Helaas is zacht weer in de winter bij ons vaak ook wisselvallig weer (geregeld regen, weinig zon)  en dus nadelig voor de bestuiving door hommels en bijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

@StanW, het is wel even afwachten moet ik eerlijk bekennen, ik sluit niet uit dat er dit jaar toch een prima bestuiving tot stand komt. Als ik hier nu naar de temperatuur kijk, ondanks de wind, is die hoog genoeg voor een paar hommels om rond te vliegen. Het is natuurlijk één van de weinig planten die op het moestuincomplex zo vroeg al gaan bloeien dus daar pakken we dan weer een voordeeltje. De tijd zal het leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op onze tuinvereniging heeft een lid enkele tuinen verderop bij mij, drie bijenvolken. Dus qua bestuiving geen probleem zou je zeggen, mits ze al vliegen natuurlijk. Alleen rijpen de honingbessen in klimaten met koude winters veel later en bij een hoge zonnestand. In tegenstelling tot hier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te Gouda heb ik in 9 v.d. 10 struiken tussen de 10 tot 20% "bloei". Waarbij de zuivere Russen het verst zijn.  De rest volgt binnen 10 dagen schat ik, dus ik hoop op dat ene moment dat het langere tijd droog is, windstil, boven de 9 graden en alle hommels in mijn tuin uitermate gemotiveerd zijn.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...