Anna3 Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 (aangepast) Ik schudde aan een struik, omdat er 'wat' op zat. Het schemerde al en ik heb niet goed gekeken wat het was dat eraf viel. Bij nader inzien zou dat een bloem geweest kunnen zijn. En dan lopen de uiteinden van de takken ook uit.. Over de groei kan ik niks zinnigs zeggen, heb ze vorige herfst verplant en Aurora en Honey Bee staan nog steeds in een speciekuip. Die 2 soorten hebben als enige wat besjes gegeven. Vond wel dat bij alle planten het blad snel slecht werd en dat de planten al vroeg kaal waren. 19 november 2022 aangepast door Anna3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Ja hier hetzelfde Anna, ik weet het aan de voorgaande droogte. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Maartendv Geplaatst: 26 januari 2023 Geplaatst: 26 januari 2023 Mijn Aurora begint al behoorlijk uit te lopen. 1 Quote
Maartendv Geplaatst: 26 januari 2023 Geplaatst: 26 januari 2023 En ook de honeybee loopt al uit. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 11 februari 2023 Geplaatst: 11 februari 2023 3 van de 8 late Kamtschatica stekken van vorig jaar zijn aan het uitlopen in de kas waar ze ter overwintering staan. De afleggers van vorig jaar zijn ook goed aangeslagen, trouwens. De beide grote struiken op de volkstuin heb ik een stuk teruggesnoeid. Die ga ik dan t.z.t. rooien als de nieuwe scheuten/stekken op een andere plaats goed produceren. 1 Quote
Maartendv Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 Update: mijn Aurora is aan het bloeien. Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 En hoeveel bijen en hommels vliegen er momenteel? .... Quote
Maartendv Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 1 uur geleden, Inloggevens kwijt zei: En hoeveel bijen en hommels vliegen er momenteel? .... Geen, het is veel te druilerig. Hopelijk blijven de bloemen nog even zitten tot het over een paar dagen weer wat zonniger wordt. De honingbessen zijn wellicht maar moeilijk te combineren met onze zachte winters. Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 Ik denk dat die Canadese en Russische soorten minder geschikt zijn voor ons klimaat. Sommige planten die afkomstig zijn uit een continentaal klimaat hebben in de Lage Landen de neiging, zeker bij een zachte winter, te vroeg in bloei te komen. De Japanse vorm van de honingbes (Lonicera caerulea var. emphyllocalyx) komt later in bloei en dus meer kans op natuurlijke bestuiving. Volgende week een paar dagen met meer zon maar desondanks niet erg warm (5--7 graden). 1 Quote
MSDG Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 @Maartendvals je het topic terugleest zie je ook dat dit één van de terugkerende onderwerpen is. Zachte en korte winters zijn funest voor honingbessen, dan lopen ze veel te vroeg uit en als je pech hebt met het huidige weer dan mis je de hele bloeiperiode. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Goldfish Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 Geloof dat je een graad of 9 nodig hebt voor hommels, dus dat wordt spannend dit jaar. Quote
MSDG Geplaatst: 25 februari 2023 Geplaatst: 25 februari 2023 Vandaag even een snelle check en totaal geen bloei, zal ergens in de komende twee weken op de zonnige dagen wel op gang komen. Hopelijk stijgt het kwik snel genoeg en gaan we richting de 10 graden overdag, dan vliegen de hommels zeker weten! Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Groothof Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 Gelukkig nog geen bloei, in 2020 stonden ze nu al volop te bloeien, blijft nog koud dus hoop dat bloei nog paar week wacht. Quote
Goldfish Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 Helaas wel bloei in alle struiken op één na te Gouda. Quote
woldistel Geplaatst: 3 maart 2023 Geplaatst: 3 maart 2023 Hier wel bloemknopjes in mijn oudere (kamtschatica) struiken, maar ze lijken nog dicht te zitten. De stekken in de kas zijn hetzelfde. Mijn vorig jaar geplantte struikjes hebben wel een aanzet tot bloei, maar iets minder dan de oude struiken. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 6 maart 2023 Geplaatst: 6 maart 2023 Nog steeds geen bloei, maar het komt er nu wel heel snel aan. Gelukkig hoorde ik afgelopen vrijdag bij 8 graden, zon en amper wind de eerste bijen al om me heen vliegen. Dat is het voordeel van de bijenkasten van de imkervereniging op het terrein, ze zijn er altijd op tijd bij. Helaas zijn de weersvoorspellingen de komende twee weken niet ideaal, maar volgens mij heb je aan een dag of twee rustig en zonnig weer wel voldoende. Daarnaast zie ik een groot verschil tussen de rassen, strawberry sensation staat nog compleet stil, dus dat is prettig, die heb ik nog achter de hand. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
acpronk Geplaatst: 7 maart 2023 Geplaatst: 7 maart 2023 Gisteren even wezen kijken, een plant bloeit net, maar het zijn de onderste bloemen van de takken. Iets daarboven zitten ook nog knoppen. De rest van de planten heeft nog alleen knoppen, en met deze koude groeien ze slechts langzaam. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
KDH Geplaatst: 3 april 2023 Geplaatst: 3 april 2023 (aangepast) Wat is de stand van zaken nu met kapu en tana zijn er daar al ervaringen mee en waar kan ik deze bestellen eventueel 3 april 2023 aangepast door KDH Quote
MSDG Geplaatst: 5 juni 2023 Geplaatst: 5 juni 2023 Wat een slecht jaar voor de honingbes... Het enige struikje wat goed vol hing, de Giant Heart, daar was ik 2 dagen te laat en de vogels waren me voor. Op de andere struikjes heb ik schijnbaar last van een insect wat zich in de stengels boort? De takken sterven af en er zitten kleine gaatjes in, iemand dit al eerder meegemaakt? Ik vind het op zich wel leuke struikjes om te zien, dus ze hoeven niet weg, maar zodra we verhuizen krijgen ze ergens een plek in de sierborder i.p.v. de moestuin. Nu 3 jaar onderweg en denk ik 10 bessen kunnen proeven. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
fre3ke Geplaatst: 6 juni 2023 Geplaatst: 6 juni 2023 @MSDG, er is inderdaad geduld nodig bij deze bes. En dan zijn de moderne Canadese rassen volgens mij nog relatief snel. De aantasting die je beschrijft, heb ik zelf niet. Ik ben zelf erg teleurgesteld in de smaak van Blue Treasure, die gaat er misschien uit. Ik vind die onaangenaam zuur, maar ik ga hem volgend jaar nog als jam proberen voordat hij definitief eruit gaat. Indigo Gem vind ik de lekkerste. Veel schil, je kan er lekker op kauwen en af en toe echt zoet. Quote
acpronk Geplaatst: 6 juni 2023 Geplaatst: 6 juni 2023 Op de andere struikjes heb ik schijnbaar last van een insect wat zich in de stengels boort? De takken sterven af en er zitten kleine gaatjes in, iemand dit al eerder meegemaakt?Bessenglasvlinder of andere stengelmineerder. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Anna3 Geplaatst: 7 juni 2023 Geplaatst: 7 juni 2023 Ik vind het verrassend dat mijn late ras, boreal blizzard, dit jaar als eerst rijpe bessen heeft, terwijl de vroege o.a. Honeybee nog niet rijp zijn. Quote
Maartendv Geplaatst: 15 februari 2024 Geplaatst: 15 februari 2024 Het is weer zover, de Aurora bloeit. 1 Quote
Frank Houweling Geplaatst: 18 februari 2024 Geplaatst: 18 februari 2024 Ik heb hier ook al de eerste kleine bloemen in struiken gezien! 1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Goldfish Geplaatst: 18 februari 2024 Geplaatst: 18 februari 2024 Een dag of 10 geleden al bloei gezien (lees geopende bloemen op 30% van de struik) en nul hommels. Dat voorspelt weinig goeds, maar dat is de consequentie van de rassen die je een jaar of 8 geleden kon kopen i.c.m. het Nederlandse klimaat. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.