Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lonicera caerulea (Honingbes)


hansm

Aanbevolen berichten

Afgelopen weekend stond de Boreal Blizzard op het punt om te gaan bloeien, de andere 4 soorten liepen nog ietsjes achter. Gelukkig heeft de imkervereniging een aantal bijenkasten staan waardoor het met de bestuiving altijd wel goed zit. Ik moet eerder haast maken met het bouwen van m'n fruitkooi om te zorgen dat de vogels me niet weer voor zijn dit jaar, al vermoed ik dat de muizen ook wel van honingbessen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook al bloei en de komende week temperaturen steeds minder dan 10 ° lijkt het weer een triestig jaar te gaan worden al zijn de voorspellingen voor binnen twee weken beter. Ik vind ze weinig meerwaarde hebben en zet liever meer blauwe bessen, deze zijn lekkerder en produceren hier veel meer in vergelijking met de honingbessen. De honingbessen zijn wel wat vroeger rijp.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Vrucht vorming ziet er goed uit in mijn vroegst bloeiende honingbes. Bloei begon eind februari dacht ik.

 

IMG_20240323_155042.thumb.jpg.b3407ca66c963261775e347600c1a004.jpg

 

IMG_20240323_155108.thumb.jpg.a33156443d9213629bccad337d88d4a6.jpg

 

En de later bloeiende is ook goed bestoven.

 

IMG_20240323_155121.thumb.jpg.b97778bc548b7cfa702f93217dd9680f.jpg

 

IMG_20240323_155129.thumb.jpg.4df1047a0dcabdea2071107e87177953.jpg

 

Mijn bescheiden ervaring zegt dat de bloemen ,anger blijven hangen als ze nog niet bestoven zijn. Dus een vroege bloei hoeft niet zo'n ramp te zijn.

Zodra ze bestoven zijn, valt het bloemetje eraf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk nog steeds een groot verschil in groeikracht en vitaliteit tussen m’n 5 struikjes, maar ze hebben wederom allemaal gebloeid en de laatste bloemen staan nog open. Ik onderschrijf jouw ervaring @acpronkde bloemen blijven lang hangen. Nu krijg ik morgen m’n materiaal voor de fruitkooi binnen, dus dit jaar zullen ze eindelijk beschut voor de vogels staan en zijn de bessen voor mij. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog drie van de oorspronkelijke 12 honingbessen over. 

 

Boreal Beast, Boreal Beauty en Blue Treasure. Deze drie doen het goed en zijn inmiddels leuke struikjes met een mooie omvang. De rest sloeg voor geen meter aan en heb ik na 2-3 jaar gerooid. 

 

20240327_184904.jpg

 

20240327_184931.jpg

 

20240327_184942.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn honingbessen hadden in hun eerste anderhalf jaar een mulch van zo'n 5 cm stro. Maar dat was op een gegeven moment verteerd. Had de afgelopen 2 jaren geen mulch om op de grondspiegel te leggen. Dit jaar wel bij de overgebleven 3, die doen het uitstekend. De andere hadden na 2 of sommige 3 jaar, nauwelijks groei doormaakt of waren zelfs wat gekrompen door aantastingen en droogte. Vooral de Russische en Oost-Europese rassen gingen erg slecht op de droge zandgrond hier. Na de zomer van 2022 vond ik het wel mooi geweest met een aantal. In juni 2023 de rest gerooid. 

 

Aalbessen, alle Ribes zachtfruit soorten gaan hier overigens veel makkelijker. Die hebben binnen 2-3 jaar een omvang van 1,5 meter en een hoogte van minimaal 1 meter. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...