Jump to content

Vragen en antwoorden geruilde plantjes MTFD april 2023

Recommended Posts

Ik zie dit topic nog niet, dus maak ik het maar aan. Ik heb enkele vragen over de gekregen/ geruilde plantjes

- tomaat Jerusalem: welke is dit? En hoe te verzorgen? Google helpt me weinig verder.

- tomaat 8 chio? Is dit chio chio san? 
- tomaat ananas - is dit de vreeken tomaat ananas of de ananastomaat, wat een hele andere is?

- tomaat champ? Bordje onleesbaar. Wie weet welke dit is? 

Verder  bleek een van mijn gekregen zoete aardappelennzwarte luis te hebben - wellicht goed voor de gever (goldfish? AcproNC?) even zijn eigen zaaigoed ook na te kijken. Kan ik iets tegen die luis doen? Het plantje staat nu apart in de gang maar daar floreert hij uiteraard niet erg.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Ik heb geen zwarte luizen in huis, alleen kleine geelgroene. En die zaten hoofdzakelijk op de bergbasilicum en yakon. Hebnnog geen luizen op de zoete aardappels bij mij gezien.
Maar ze kunnen uiteraard overgestapt zijn.

• 2 weeks later...
Op 7-5-2023 om 08:14, acpronk zei:

Ik heb geen zwarte luizen in huis, alleen kleine geelgroene. En die zaten hoofdzakelijk op de bergbasilicum en yakon. Hebnnog geen luizen op de zoete aardappels bij mij gezien.
Maar ze kunnen uiteraard overgestapt zijn.

Hier geen luis op de bataat gezien. Overigrns begint mijn supermarkt geval nu net uit te lopen!! Weer wat geleerd, duurt echt lang :)

nu nog bestuderen hoe de stekken later eraf te halen.

nu nog bestuderen hoe de stekken later eraf te halen.

Gefeliciteerd!
Omdat het zo'n latertje is, kun je ze er gewoon afscheuren. Knippen op 1-2 blaadjes heeft geen zin, want de zijscheuten komen toch te laat.

Nee hoor, dat is niet nodig.
Ik zou ze er wel af scheuren, en niet de oude knol planten. Had ik de eerste keer wel gedaan, maar die oude knol groeide en gaf weinig nieuwe knollen.

• Thanks 1