muls80 Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Ik heb vorig jaar nine star broccoli gezaaid. Zaden van Vreeken. De eerste spruiten zitten er ondertussen aan, maar ze zien er heel anders uit dan wat ik verwachtte. Klopt dit wel of heb ik met een andere spruitbroccoli van doen? Ik verwachtte witte bloemkoolachtige bloemen met meer massa dan deze iele bloempjes. Quote Mijn voedselbos onder dit topic
appelvrouw Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Inderdaad. Het is geen variant? Degene die ik ken heeft de bloemen zoals jij beschrijft. Maak eens een foto van de plant misschien? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2021 Auteur Geplaatst: 2 mei 2021 @muls80 ik heb je vraag even verplaatst naar dit topic over spruitbroccoli. Ik dacht niets te kunnen oogsten dit jaar, door de vorst. Maar die ene tak die onder de sneeuw heeft gezeten heeft toch nog een mooie krop/bloem gevormd! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
muls80 Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 12 uren geleden, appelvrouw zei: Inderdaad. Het is geen variant? Degene die ik ken heeft de bloemen zoals jij beschrijft. Maak eens een foto van de plant misschien? Hier een paar foto's. Ik heb de zaden gekocht als gewone Ninestar. Ben benieuwd hoe het gaat worden, want van drie planten (vorig voorjaar gezaaid) heb ik nu 200 gram spruiten. Is niet echt grote opbrengst. Quote Mijn voedselbos onder dit topic
appelvrouw Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Wat woon je daar mooi. Ja de planten lijken er wel erg op, misschien wat minder grijs dan die van Jorieke. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2021 Auteur Geplaatst: 2 mei 2021 Ze worden elk jaar wel wat groter, zorg vooral dat ze niet teveel vertakken zodat alle energie naar een paar grotere kroppen gaat. Nadat je die hebt geoogst, komen er een boel kleintjes voor in de plaats (nou ja, net daar onder dan) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 28 maart 2022 Geplaatst: 28 maart 2022 (aangepast) Op 22-4-2013 om 09:52, Jorieke123 zei: omdat een uitloper ook meteen een bloem is Mijn vorige serie stekken doet het goed, dus het kan wel... Ik wilde nog even wat nieuwe stekken nemen, maar ze zitten al in knop! En de slakken knagen er ook al weer aan 28 maart 2022 aangepast door speets 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
appelvrouw Geplaatst: 15 april 2022 Geplaatst: 15 april 2022 Voor t eerst ga ik nine star oogsten dank zei @Jorieke van wie ik de planten kreeg. Lie heeft even wat foto’s gemaakt, ik ben niet zeker van het goede oogst moment. De grootste is iets van 7 centimeter 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
MSDG Geplaatst: 15 april 2022 Geplaatst: 15 april 2022 @appelvrouwdie zijn al duidelijk bloemen aan het vormen dus over het absolute hoogtepunt heen. Nog prima eetbaar en zal best smaken, maar iets eerder oogsten voortaan als de bloemhoofden nog wat kleiner en compact zijn. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Jorieke123 Geplaatst: 16 april 2022 Auteur Geplaatst: 16 april 2022 Die van de onderste foto zou ik zelf nog even laten zitten, de hogere kleinere kropjes kan je eerst eens oogsten en eten. Smakelijk! Mooi hoor Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 16 april 2022 Geplaatst: 16 april 2022 Prachtig Jet! Mijn eerste kropje komt er ook aan..ik ben fan! ( ook dankzij Jorieke trouwens, hahaha) 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 april 2022 Auteur Geplaatst: 24 april 2022 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Wat een knoeperds hebben jullie! Die van mij (ook een kloon van Jorieke ) maakt alleen kleine kooltjes. Ook heel lekker hoor, maar ik zal hem eens wat voeding geven. Het is hier erg schrale grond. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 30 april 2022 Auteur Geplaatst: 30 april 2022 Is je plant erg vertakt Speets? Misschien kan je er wat weghalen, zodat je maar een paar takken hebt die dan dik en stevig kunnen groeien om volgend voorjaar een paar flinke kroppen te maken/dragen. Hij heeft dan ook wel wat steun nodig. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 30 april 2022 Geplaatst: 30 april 2022 Wauw, wat een mooie @Jorieke123! Ik heb dit jaar ook eindelijk zaailingen. Zaden ook via Vreeken, dus ik ben wel benieuwd wat het gaat worden. Ook nog purple sprouting early, piracicaba, brocoletto en spigariello broccoli gezaaid. De purple sprouting van vorig jaar heeft heel veel kleine roosjes, maar is uit elkaar getrokken en mishandeld door een stelletje duiven 😯 Quote
speets Geplaatst: 1 mei 2022 Geplaatst: 1 mei 2022 Op 30-4-2022 om 08:54, Jorieke123 zei: Is je plant erg vertakt Speets? Euhm... ik denk het wel. Bedankt voor de tip 👍 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 3 mei 2022 Geplaatst: 3 mei 2022 Ahahha ja dat lijkt er wel op. Toen ik de foto van @appelvrouw zag, en de roosjes term erbij, dacht ik dat het om een of andere bloem ging. Het was al flink aan het bloeien. Het is dus een doorgroeiende bloemkool. Leuk ding. Ik ben weer enthousiast en heb al ruimtegebrek altijd handig zo’n forum. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 mei 2022 Auteur Geplaatst: 27 mei 2022 Ik heb mijn planten even flink opgeschoond. Lelijke bladeren er af, hier en daar een doorgeschoten bloem weggehaald, een teveel aan nieuwe scheuten ook, en 2 jongere planten een goede steun gegeven. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 14 juni 2022 Geplaatst: 14 juni 2022 Haal je ook de oudere koppen eraf? Waar de bloemen hebben gezeten zeg maar..Zodat jonge scheuten van onderaf weer vrij zijn? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 15 juni 2022 Auteur Geplaatst: 15 juni 2022 Ja, die haal ik er vaak wel af ja. Ze verdrogen vaak ook wel uit zichzelf, zeker de dikkere takken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 juni 2022 Auteur Geplaatst: 15 juni 2022 Deze had ik al gesnoeid omdat ie 2 takken had die eerst horizontaal over de grond lagen en daarna omhoog groeiden. Ik kon er 2 flinke roosjes van oogsten dit voorjaar en nu maakt hij allemaal nieuwe uitlopers. Daar ga ik er nog wat van verwijderen (en stekken) zodat hij niet zo bossig wordt. Dit is er 1 die ik dit voorjaar heb gepoot, een stek van vorig jaar. En deze ga ik nog afknippen, ik heb er alleen een grotere snoeischaar voor nodig en die hangt helemaal in de schuur en onderweg kom ik dan andere klusjes tegen en dan vergeet ik deze 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 24 juli 2022 Geplaatst: 24 juli 2022 Ik heb voor het eerst purple sprouting broccoli. Wanneer oogst ik die? Deze lijkt mij al (voorbij?) oogstrijp, maar het zijn zulke korte en kleine roosjes. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 juli 2022 Geplaatst: 25 juli 2022 Op 15-6-2022 om 13:02, Jorieke123 zei: verwijderen (en stekken) Stekken op aarde of op water Jorieke? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 25 juli 2022 Auteur Geplaatst: 25 juli 2022 Sja. Ik heb er wat in potjes grond gestopt, maar er is er maar 1 aangeslagen. En ze hadden nog wel (kleine) worteltjes omdat ze al een beetje contact hadden met de grond toen ze aan de plant zaten. Ik zou allebei doen zodat er altijd wel wat lukt? 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 25 juli 2022 Geplaatst: 25 juli 2022 @Arja Mijn PSB bloeide in maart en ik had hetzelfde. Later kreeg ik langere stelen. Je kunt deze gewoon oogsten eventueel met de omliggende blaadjes, want die zijn erg jong en mals. Hoe meer je oogst, hoe meer er komt. Ik heb altijd deze kleine bloementuiltjes gehad, geen grotere zoals gewone broccoli. 1 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.