Ga naar inhoud

Spruitbroccoli (o.a. Nine star) teelt, oogst, problemen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar nine star broccoli gezaaid. Zaden van Vreeken.  De eerste spruiten zitten er ondertussen aan, maar ze zien er heel anders uit dan wat ik verwachtte. Klopt dit wel of heb ik met een andere spruitbroccoli van doen? Ik verwachtte witte bloemkoolachtige bloemen met meer massa dan deze iele bloempjes.

IMG-20210501-WA0006.jpg

Mijn voedselbos onder dit topic

Geplaatst:

Inderdaad. Het is geen variant? Degene die ik ken heeft de bloemen zoals jij beschrijft. Maak eens een foto van de plant misschien?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
12 uren geleden, appelvrouw zei:

Inderdaad. Het is geen variant? Degene die ik ken heeft de bloemen zoals jij beschrijft. Maak eens een foto van de plant misschien?

Hier een paar foto's. Ik heb de zaden gekocht als gewone Ninestar. Ben benieuwd hoe het gaat worden, want van drie planten (vorig voorjaar gezaaid) heb ik nu 200 gram spruiten. Is niet echt grote opbrengst.

IMG_20210502_114623.jpg

IMG_20210502_114627.jpg

IMG_20210502_114640.jpg

Mijn voedselbos onder dit topic

• 10 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)
Op 22-4-2013 om 09:52, Jorieke123 zei:

omdat een uitloper ook meteen een bloem is

Mijn vorige serie stekken doet het goed, dus het kan wel...

Ik wilde nog even wat nieuwe stekken nemen, maar ze zitten al in knop!

En de slakken knagen er ook al weer aan :-(

DSCF9248.thumb.JPG.7ce07c6225698388e3f26add7f4913a4.JPG

aangepast door speets
  • Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Voor t eerst ga ik nine star oogsten dank zei @Jorieke van wie ik de planten kreeg. Lie heeft even wat foto’s gemaakt, ik ben niet zeker van het goede oogst moment. De grootste is iets van 7 centimeter

6C8CF548-FC0F-481E-BB6C-3856D831CD05.thumb.jpeg.43ae6f6c181d4ff4244295abb71b52de.jpeg

6C97B1C1-B04C-48F8-B7D5-F98561239CB7.jpeg.7a4b39585fda6811eefb1243e043243d.jpeg

• Like 2

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat een knoeperds hebben jullie! Die van mij (ook een kloon van Jorieke :-) ) maakt alleen kleine kooltjes.

Ook heel lekker hoor, maar ik zal hem eens wat voeding geven. Het is hier erg schrale grond.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Wauw, wat een mooie @Jorieke123! Ik heb dit jaar ook eindelijk zaailingen. Zaden ook via Vreeken, dus ik ben wel benieuwd wat het gaat worden. 

Ook nog purple sprouting early, piracicaba, brocoletto en spigariello broccoli gezaaid. De purple sprouting van vorig jaar heeft heel veel kleine roosjes, maar is uit elkaar getrokken en mishandeld door een stelletje duiven 😯

Geplaatst:
Op 30-4-2022 om 08:54, Jorieke123 zei:

Is je plant erg vertakt Speets?

Euhm... ik denk het wel. Bedankt voor de tip 👍

P1040238.thumb.JPG.0ed8d6b77e287d899871b5cfbd5853cf.JPG

• Like 2

Geplaatst:

Ahahha ja dat lijkt er wel op.

Toen ik de foto van @appelvrouw zag, en de roosjes term erbij, dacht ik dat het om een of andere bloem ging. Het was al flink aan het bloeien. Het is dus een doorgroeiende bloemkool. Leuk ding. Ik ben weer enthousiast en heb al ruimtegebrek altijd handig zo’n forum.

• Like 2
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Haal je ook de oudere koppen eraf? Waar de bloemen hebben gezeten zeg maar..Zodat jonge scheuten van onderaf weer vrij zijn? 

Geplaatst:

Deze had ik al gesnoeid omdat ie 2 takken had die eerst horizontaal over de grond lagen en daarna omhoog groeiden. Ik kon er 2 flinke roosjes van oogsten dit voorjaar en nu maakt hij allemaal nieuwe uitlopers. Daar ga ik er nog wat van verwijderen (en stekken) zodat hij niet zo bossig wordt. 

IMG_5995.JPG

IMG_5996.JPG

Dit is er 1 die ik dit voorjaar heb gepoot, een stek van vorig jaar. 

IMG_5993.JPG

En deze ga ik nog afknippen, ik heb er alleen een grotere snoeischaar voor nodig en die hangt helemaal in de schuur en onderweg kom ik dan andere klusjes tegen en dan vergeet ik deze ;) 

IMG_5998.JPG

• Like 2
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb voor het eerst purple sprouting broccoli. Wanneer oogst ik die? Deze lijkt mij al (voorbij?) oogstrijp, maar het zijn zulke korte en kleine roosjes. 

20220724_203218.thumb.jpg.93a540a8cafb801cceb7156905a2d424.jpg

Geplaatst:

@Arja Mijn PSB bloeide in maart en ik had hetzelfde. Later kreeg ik langere stelen. Je kunt deze gewoon oogsten eventueel met de omliggende blaadjes, want die zijn erg jong en mals. Hoe meer je oogst, hoe meer er komt. Ik heb altijd deze kleine bloementuiltjes gehad, geen grotere zoals gewone broccoli.

• Like 1
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...