Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat te doen tegen (woel)ratten en muizen?


Aanbevolen berichten

Mijn buurman heeft last van (woel)ratten of muizen (wordt gedacht) gezien graafwerkzaamheden en vraat in de broeibak.

 

Aangezien hij aan mijn tuin grenst gaan mijn hoofdraderen ook draaien, want in een moestuin verleden had ik deze dieren in de compostbak, onder het tegelwerk van de schuur, in de schuur, groeven ze gangen door de tuin enz. 😡

 

 

Buurman heeft nu een self-made val gezet en vergif gestrooid.

Op mijn vorige tuin groeven we een emmer in met water, soms zat er ook dit ongedierte in.

 

IMG_20230512_1145302.thumb.jpg.d1701bd3db08497d24e79ed692db1180.jpg

 

Nu dus ook maar een emmer alvast ingegraven.

 

Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze dieren en oplossingen?

aangepast door Vlietzicht
Aanvulling

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

In zo'n emmer is hier een keer een spitsmuis verdronken. Een beschermde diersoort. Ik had een bak ingegraven als vogeldrinkbad. Heel dom.

 

Aangezien woelmuizen vooral onder de grond zitten, denk ik ook niet dat je hier woelmuizen meevangt.

 

Toen ik mijn schutting bouwde heb ik hardhouten palen met een palenrammer in de grond geslagen. Daarna een paar jaar geen last gehad van mollen of woelmuizen. Nu wel weer, maar ik laat het maar. Tunnels vul ik met compost en water. Dan komt er iig organisch materiaal onder de toplaag en heb ik zo nog voordeel van de beesten.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net bij wat ik vandaag in de tuin heb gedaan, woelbeesten ellende omschreven. Ik hè de gangen vol laten lopen met water. Paar duizend liter en toen carbid. Morgen ga ik de gangen aanstampen. Dan hoop ik dat ze weg gaan… maar ik heb er een hard hoofd in. Vorig jaar zaten ze ook in de kas. Nu een halve meter verderop. Dus het helpt wel wat, maar niet veel.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het om woelratten gaat die komen nauwelijks boven de grond en vreten meestal alleen aan de wortels. Ze moeten ook drinken en hebben dan een (uit)gang naar een sloot. Op die plek kan je een val in de gang schuiven. Of je kan als je weet waar een gang loopt deze voorzichtig opengraven en er aan beide kanten een val inschuiven.

  • Like 2

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb gehoord dat woelmuizen niet van narcissen houden. Die kon ik in februari niet meer kopen, maar wel uien en sjalot.

Blijkbaar vinden ze uien en knoflook niet genoeg stinken, want ik ben zeer recentelijk 2 planten kwijt geraakt.

 

Ui (hebben ze zelfs deels onder de grond getrokken)

IMG_20230525_205237.thumb.jpg.3fe196634057d94ba0c1ece23e07f337.jpg

 

Knoflook IMG_20230525_210541.thumb.jpg.53bf84f68967d45a0376c1cf4de02e10.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@acpronk nu je het erover hebt 'onder de grond getrokken' ik zag gisteren ook zoiets ergens op de tuin, maar dat was dacht ik een groot stuk onkruid van een nog niet ontgonnen gedeelte. Eens controleren maar. 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De spitsmuis is geen knaagdier, hoewel zij er qua uiterlijk wel op lijkt. Ze hebben een andere vorm van de kop (spitse snuit) en gebit en zijn een direct familielid van de egel. Als u goed kijkt, is er een zekere gelijkenis te zien.

 

Het zijn felle roofdieren. De prooi wordt met de bek gegrepen; bewegende prooidieren drukken zij met de voorpoten tegen de grond.
Hun voedsel bestaat uit insecten en hun larven (emelten, meelwormen, etc.), wormen, kleine gewervelde dieren zoals muizen, kleine slakjes, soms spinnen. De bosspitsmuis en huisspitsmuis eten ook wel zaadkorrels. De waterspitsmuis eet naast genoemd voedsel ook waterdieren zoals kleine visjes, schaaldieren en kikkers.
Spitsmuizen zijn zeer vraatzuchtig en blijken erg gesteld te zijn op variatie in hun voedselpakket. Zij eten dagelijks ongeveer de helft van hun gewicht aan voedsel en kunnen niet lang honger verdragen.

 

 

Bron: Spitsmuis - KAD

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

@Mellie. Ben ik met je eens. Wellicht eerst even voorstellen op t forum, is wel zo netjes...
Misschien een ander persoon maar:  Expert moors Rhoon ongediertebestrijding

Mocht ik te wantrouwend zijn... sorry, maar t is wel apart om hier ineens op te reageren op een bericht van 7 juli

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia56, @Mellie, @mus en anderen die het aangaat:

 

Er kwamen in de afgelopen dagen weer een paar mensen op ons forum met een link in hun 1e bericht. Vaak halen ze inderdaad ook een ouder topic naar boven, zoals Lia hier al aangaf. 

Mocht je nou weer zo'n bericht zien, meld het dan even met de rapporteer-knop. Die vind je bij het bericht, onder de 3 stipjes vlak bij de avatar van de poster. Wij krijgen dan een melding en zien meteen waar we moeten zijn er of we er wat aan doen (meestal wel, we verwijderen het bericht en laten het nieuwe forumlid weten dat het niet de bedoeling is om meteen bij binnenkomst reclame te maken) 

 

Bedankt!  

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik hoopte hier wat anti-muizen tips te krijgen, maar ik lees vooral dat er weinig tegen te doen valt. Als mensen nog de gouden tip hebben… wij zijn winterdoperwten aan het voorkweken en de zaailingen gaan volgende week de grond in, afgedekt met vliesdoek. Alvast voro de vogels geen lekker hapje meer, maar wel nog voor de muizen. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...