Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja de tip van folie heb ik van meerdere gekregen, ga ik zeker doen volgende keer.

Deze eerste honing is voor vrienden en familie en voor de rest van het jaar voor ons.

De volgende is ook voor de verkoop.

wij hebben twee volkjes. En idd veel meer honing dan verdacht!, 

Geplaatst:

Mooie oogst! Geniet er van. 

Als de koningin in de hk zit en je krijgt haar niet gevonden, even ruimte maken in de broedkamer, raam of 3 of 4 eruit, en dan de ramen IN de kast af slaan, NIET erboven. Dan zit ze wel onderin.

• Like 1
Geplaatst:

Goede stip @Martijn! Is dat een schildje of een markerstip? Ik heb een marker in het groen en die vind ik echt heel erg slecht zichtbaar dus misschien heb ik gewoon een verkeerde (of moet ik toch die schildjes eens proberen...)

• Like 1
Geplaatst:

Gewoon een chinees stiftje van het bijenhuis. Gebruik alleen nog maar de groene. Deze valt het beste op. Op de kastkaart staat wel van wanneer ze is. 

• Like 2
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Echt prachtig! Zo’n zin in honing met raat als ik deze foto’s zie. Jummmm. Helaas is dat in Nederland niet zo makkelijk te doen als je geen bijen hebt. Zucht.

Geniet er maar extra van Nas! Er zijn er hier 4 man die watertandend naar je foto’s kijken

• Like 2
Geplaatst:

Mel, ik heb 3 potjes waar ik raat in heb gedaan, gewoon voor de leuk. 
zal foto maken en een potje voor je bewaren. 
smaakt dat anders? Of ook gewoon voor de leuk en om het lekker af te sabbelen😂dat leek mij nou zo leuk.

Heb je gelijk een goede reden om te komen naar mtf.

• Like 3
Geplaatst:

Voor de ervaren imkers onder ons die geïnteresseerd zijn in de methode van gerard liebig. Er is goed nieuws.

zijn boek is nu ook in het Nederlands vertaald door onze bijenleraar die het nu ook in een beperkte oplage uitgegeven heeft. Sinds vorige week verkrijgbaar bij BOL.

ik heb het besteld en gisteren binnen gekregen.

IMG_0416.thumb.jpeg.cbec9079ddb06af1c36c7fdf6decb997.jpegIMG_0417.thumb.jpeg.e3828521a92e0991705f1709eaa86c75.jpeg 

• Like 3
Geplaatst:
1 uur geleden, Nasuada zei:

Mel, ik heb 3 potjes waar ik raat in heb gedaan, gewoon voor de leuk. 
smaakt dat anders? Of ook gewoon voor de leuk en om het lekker af te sabbelen😂dat leek mij nou zo leuk.

Bij raathoning is er geen gebruik gemaakt een kunstwand. En het zit dus echt nog met dekselwas en al in een doosje. 

Wat ik net (dank google) geleerd heb is dat honingraat in een glas honing; blokhonig heet.

Ik kan dat alleen maar in de zomer maken, omdat mijn lentehoning te veel koolzaag heeft en in de raat al hard wordt. Heb je lekkere zachte was, is de honing steenhard. 

• Like 4
Geplaatst:

Oooo echt fantastisch elke x als ik dit zie, denk ik, dat moet ik ook. Maar wat een werk… superlief zo’n potje. Dól op raten! Dat mondgevoel moet je aan gewend zijn, maar wij vinden het heerlijk.

Afgelopen jaar was ik bijna 3 u onderweg naar mtfd en toen nog terug

• Like 2
  • 2 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Beginnersfout, te weinig ramen erin gezet waardoor er wildgroei was.

niet praktisch maar wooow wat mooi.

nu het seizoen ten einde is hebben wij de kasten verkleind.( honingkamers weggehaald en alle honing die er nog zat teruggeplaatst. Mooi wintermaaltje voor de bijtjes zelf.

al met al was het een jaar met vallen en opstaan.

maar dik tevreden. Wij hebben ook vermeerderd en ipv 2 volkjes gaan er 3 grote gezonde volkjes de winter in.

Eind deze maand nog een check en de varoabehandeling en dan klaar voor de winter.

Hubbie is nu een kastje aan het maken om de was te smelten.de behangstomer die wij hier nog hadden liggen was niet krachtig genoeg.

dus van de week een nieuwe scoren en poging twee.

IMG_2013.jpeg

IMG_2010.jpeg

IMG_2022.jpeg

IMG_2024.jpeg

aangepast door Nasuada
  • Like 8
Geplaatst:

Ik hou ook van organische natuurbouw! Vet onhandig voor de imker maar zo mooi! Wat voor varroabehandeling ga je nu nog doen? Ik heb eind juli/begin augustus de mierenzuurbehandeling gedaan omdat de winterbijen daarna geboren worden en die dan minder last hebben van mogelijke mijtendruk. Maar misschien is die druk al laag bij jou? Fijn dat het zo goed gaat en die wasstomer met wasbak onderin vind ik echt geniaal!

Geplaatst:

Oxaalzuurbehandeling doe je in een broedloze periode. Dit is vanaf eind november tot kerst. Ook pas je het toe bij lage terperaturen zodat de dames op de tros zitten. 

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Wauw wat ene mooie schone gele was zeg! Ik ben ook heel benieuwd naar je kaarsen en welke vorm ze hebben. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...