Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De Blije Bijtjes van Nas


Nasuada

Aanbevolen berichten

Dat klopt het is een kwestie van doen en leren van collega's en internet. Zelf vindt ik de blogs van Blog - Nederlandse BijenhoudersVereniging (debijenhouders.nl) Ben Som de Cerff, en Jan Leusink op facebook er leuk. 

 

Komend jaar wil ik mij nog meer gaan verdiepen in koninginneteelt. 

aangepast door Martijn
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De bijtjes hebben de winter ook goed overleeft. 
wat dat witte is mij niet helemaal helder. Misschien per ongeluk suikerdeeg op de deksel geknoeid   Wat daarna op zeil is gekomen? Het zit in elk geval aan de buitenkant.

de muisjes hadden een nest gemaakt in de kast en gewoon het gaas er uit gepeuterd. Wij hebben er een latje op gemaakt een met ring( hadden wij nog liggen en een zonder. Je ziet ze hebben er wel op zitten knabbelen maar het is ze niet gelukt om binnen te komen gnagnagna.

 

IMG_5813.jpeg

IMG_5811.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Wat toevallig, ik had precies ook suikerwater neergezet maar kreeg behoorlijk op mijn kop omdat het water met koude temperaturen ook een heel groot blok koude massa wordt en dat dan de bijen daarvan flink kunnen afkoelen. Nu is het niet zo heel koud geweest dus was het verder niet erg, maar ze eten er ook niet van omdat het nogal frisjes is. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is het wel zo dat ik de cursus heb gehad volgens de imkerin  dr Pia Ausmeier,(dr liebig) Duitsland methode.

Check maar eens wat filmpjes van haar erg leuk.

ik ervaar dat daar nogal wel eens verschil in zit.

 Ik ben een enorme leek en ik vind het ook nog wel spannend en vooral niks aannemen van mij:-).

maar voor nu kan ik de platen eruit halen en vlieggat hoefde zelf al niet meer bedenkt te worden zoals wij dat gedaan hebben.

In mijn kast zitten rechts de broedramen en links de voerramen en helemaal links voer ik vanuit een bakje onderaan de kast dus niet op de ramen.

de bijtjes houden zichzelf warm en dat voel ik ook als je je hand erop legt.

gisteren zonder plaat en voer gewogen en een kast weegt 18 kg en 14 kg dat is aan de lichte kant dus flink wat suikerdeeg  in de bakjes gedaan. Ik had ze genoeg geplaagd maar wellicht van de week toch ook wat voer aan de bovenkant erop leggen. Aan de andere kant het zijn nieuwe volkjes en het gaat goed dus niks aan veranderen.

 

aangepast door Nasuada
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-3-2024 om 18:22, Nasuada zei:


de blije bijtjes komen met gele voetjes weer thuis🌸🌸

Wat een actie in de taxi zeg☀️☀️

Er is file vorming voor de vliegopening. Deze mag wel een stuk groter.  Zeker met het mooie weer dat aan het eind van de week voorspeld wordt. 

 

aangepast door Martijn
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had twee nieuwe (zander)kasten besteld en die heb ik gisteren opgehaald ook een Zander kast van piepschuim om marktplaats ip de kop getikt bij de bijenloods ook gelijk likje verf gehaald.

kan dit seizoen dus met 3 volkjes groeien.

komende week de nieuwe kasten en de mp kast behandelen.

De wilg bloeit er is alweer broed ( temp is hoger en de straatjes breiden uit).

Wat spannend allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De belangrijkste reden is omdat dit bij onze basiscursus geadviseerd werd.

 niet via de NBV maar via een plaatselijke imker in Markelo.

De cursus is gebaseerd op de methode van Dr Liebig  merk bu dat er net wat verschillen zijn. 
mijn twee volkjes doen het fantastisch dus ik volg braaf de instructies en geef er  uiteindelijk mijn eigendraai aan. kast formaat wijkt af van de standaard spaarkasten dat maakt het wat lastiger uitwisselen. Aan de andere kant al onze cursisten hier in de buurt van afgelopen en komende cursus werken er ook mee.

 

https://www.hofweekblad.nl/natuur/natuur/18091/imkercursus-in-markelo

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-3-2024 om 17:17, BertM zei:

Liebig is een aanhanger van de zander maat.
Zie je veel in Duitsland.
Afgelopen maand nog op de Apisticus tag geweest in Munster, ongelofelijk wat er op bijengebied allemaal bestaat.

Pia Aumeier heeft trouwens ook een dropbox met veel info over bijen:

https://www.dropbox.com/sh/v9e2grwstg2ezos/AADFdBqeAzJJKNq5vMC2AQkea

 Wow wat veel, super dank je wel.

weer wat leesvoer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Een kast geplaatst vlak nadat de wilg bloeide en gisteren weer een verdieping erop geplaatst omdat de kerst toch echt aan het bloeien is.

het volk was super gegroeid twee kasten goed vol.

even een vraag aan de experts, plaats ik het moerrooster op de eerste of op de tweedebak?

plaats ik een leeg darrenbroedraam op de eerste of op de tweede bak? (Op tweede of 9 raam).

 

aangepast door Nasuada
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...