Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waterbron???


aseel

Aanbevolen berichten

Beste tuinders,

Ik heb deze seizoen een tuin gekregen van 200 m2.

Door de droogte kan ik bijna niks planten.

Heb klein beetje regen water.

En heb sloot water. Maar vind sloot water erg vies.

Er word gepist door sommige tuinders erin.nu kan ik voor 250 euro en bron later boren.is dit het waard.komende paar weken is er nog geen regen in zichtwat vinden jullie ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 250 euro heb je dan alleen de bron, dan moet je nog een pomp aanschraffen, en benzine hiervoor of een handpomp met de andere benodigheden dus dan ben je al snel wat centjes verder. Maar uiteindelijk is het op de tuin wel heel handig om een pomp in eigen tuin te hebben vooral gedurende deze droge periodes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is een put natuurlijk erg handig, als het om een complex gaat met meerdere tuintjes kunnen meerdere mensen er misschien gebruik van maken en de kosten delen? Elke twintig meter een waterput lijkt me ook wat zinloos. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke bij ons op het complex werkt het niet zo, dus @aseel zou daar even navraag voor doen. Bij ons is het zo als je een put laat slaan is dat voor eigen kosten, wanneer je stopt als tuinierder dan wordt deze water bron ter beschikking gesteld aan de gehele vereniging. Onhandig dus voor degene die de tuin overneemt want het is dan een algemene bron waar iedereen water mag gaan halen 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Nieuwe bron niet diep genoeg geslagen?  Hoe diep zit deze?

 

Hier in de laag gelegen gebieden zit kwelwater ondiep. Pas dieper zit schoner water. In de laatste jaren is ook door droogte meer kwelwater naar oppervlakte gekomen.

Waterput, hoe ziet dit er uit in de tuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het zoutgehalte zelf testen, met iets als dit:

https://nl.aliexpress.com/item/1005005121710427.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.4fd91f490EkaRS&algo_pvid=19b8df1b-f618-4898-ac0b-18490d6a5436&algo_exp_id=19b8df1b-f618-4898-ac0b-18490d6a5436-0&pdp_npi=4%40dis!EUR!39.55!13.55!!!41.10!!%4021038ed816952692988433016e2938!12000031743510078!sea!NL!1708474286!S&curPageLogUid=CyGOmoQ46G8N

 

Een TDS / EC-meter. Bovenstaande meet tot maximaal 19990 micro Siemens (is 20 milli Siemens), dat is ongeveer 40% van zeewater.

(En als je ook zeewater wilt testen: Verdun dan b.v. 10x met leidingwater of beter nog met Demi-water ("Ged. Water"). Meetresultaat dan uiteraard met 10 vermenigvuldigen).

 

Maar wat als je opgepompte water te zout is, moet je dan dieper boren?

Dat hangt sterk af van je locatie. Jouw waterschap kan je misschien meer vertellen, o.b.v. door hun gedane metingen.

 

En dat vieze slootwater, omdat sommige mede-tuinders daarin plassen. Tja, ook vogels (eenden!) schijten daarin. Ook gooien we paarden-, kippen- en koeienstront op onze moestuin. Bah, vies! 

 

 

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke: Mijn ervaring is anders, veel positiever.

Bij het meten van water, en dat is hier het geval. Niet bij het meten van grond, met een apparaatje met twee pennen die je in de grond steekt, die apparaatjes zijn volstrekt onbetrouwbaar.

 

Mijn ervaring (Zeeland oost): EC-waarde meten van mijn slootwater. 7 mS (in de winter), dat is te hoog voor bijna alle planten. Contact gezocht met het waterschap. Ik had het geluk iemand te treffen die van de hoed en de rand wist, en dat graag aan mij wilde uitleggen. Kort: “Je zit aardig in de buurt, één van onze meetpunten is een kilometer stroomopwaarts van jou, en er watert een zilte sloot uit op jouw sloot. Je zit er hoogstens 10% naast.”

 

Achtergrond: mijn sloot is een primaire watergang. Wordt met zoet water (uit het Schelde-Rijnkanaal) gespoeld om verzilting tegen te gaan. Tijdens het teeltseizoen wordt er extra gespoeld, zodat boeren het slootwater kunnen gebruiken om te beregenen. De boeren betalen daarvoor een vergoeding aan het waterschap. Er wordt wekelijks gemeten, en aan de hand daarvan bijgestuurd. In het teeltseizoen wordt er gestuurd op 2 à 3 mS. Bruikbaar voor b.v. aardappelen, maar niet voor gevoelige planten als aardbeien. Ter vergelijk: “mijn” eiland is grotendeels omgeven door Oosterschelde water. Zeewater dus, daarvan is de EC-waarde ca. 50 mS.

 

Kortom: Ik heb wél vertrouwen in (en ervaring met) zo’n eenvoudige EC-meter, voor het meten van water. Meten is weten, maar weet wel wát je meet.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@henkg, ik snap het. Ik dacht hieraan:

 

'De omrekeningsfactor van EC naar chloride-concentratie is niet eenduidig, want die is afhankelijk van de ionensamenstelling, de totale zoutconcentratie en de watertemperatuur. Zo komt in kleipercelen vaak een hoger sulfaatgehalte voor, hetgeen van invloed is op de EC-waarde.'

 

Maar: ' Bij hogere waarden van EC zijn Natrium en Chloride dominant'.

 

Zoals bij jouw sloot het geval is.

 

Dan trek ik mijn woorden in. Doe een EC-meting  @aseel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-9-2023 om 15:20, aseel zei:

Ok.hoe doe ik dat

1. Koop een EC-meter, iets als in de link een paar berichten hierboven.

Of b.v. deze (meet geen pH):

https://nl.aliexpress.com/item/1005005644094481.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.7d0836b52AFVC8&algo_pvid=ac3bfab3-7c35-4bd6-8d68-ba875bf014da&algo_exp_id=ac3bfab3-7c35-4bd6-8d68-ba875bf014da-0&pdp_npi=4%40dis!EUR!6.16!2.98!!!46.75!!%4021038ede16956270069828544e89c5!12000033861762186!sea!NL!1708474286!&curPageLogUid=YrrlyRQzIQUr

 

2. Meet de EC waarde

ec-meter_HoeMeten.png

 

Besef wel dat je zo alleen de elektrische geleidbaarheid meet. Van wat dan ook, heel veel stoffen, opgelost in water, zijn geleidend. Je weet dus niet welke stof je meet.

Het kan dus om zout (NaCl) gaan, maar ook om b.v. uitlogende meststoffen (als jouw grond grenst aan boerenland), of b.v. zwavelzuur (als er vroeger een knoeiende loodaccu-handel was). 

 

Je weet pas écht wat er allemaal in je grondwater zit als je een chemische analyse laat uitvoeren. Daar hangt wel een fors prijskaartje aan. Op de gok: minstens € 100,-

En dan weet je nog niet of je je grondwater van dieper, of juist van minder diep moet oppompen.

 

Afsluitend: Een simpele EC-meter geeft in ieder geval informatie over de hoogte van de elektrische geleidbaarheid..

 

 

  

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...