Jump to content

Moestuin in bakken

Recommended Posts

Beste mensen,

Vorige jaar ben ik begonnen voor het eerst met mijn moestuin, al snel kwam ik erachter dat ik niet de juiste grond heb om daar groente en fruit in te zaaien en het grootste gedeelte van de dag staat het ook niet in de zon.

Nu heb ik een leuk deel van de tuin ingericht aan de zon kant met allemaal leuke bakken en potten en wil ik daar graag mijn moestuin in beginnen.

Ik heb in 1 pot een aardbeienplantje staan, die het vooralsnog super goed doet, zitten al bloemetjes aan. Ik heb afgelopen weekend in een grote diepe bak radijs gezaaid en wat kruiden.

Hebben jullie nog tips of trucs en kan een moestuin ook slagen in alleen potten en bakken?

Ik ga van het weekend nog wat fruit stekjes kopen en wil wat meer groente gaan zaaien of kopen. Zoals tomatenplantje, komkommer, paprika en sla. Ik hoop zo dat het gaat lukken, want ik vind het onwijs leuk!

Alvast bedankt voor de tips.

Of een moestuin kan slagen in potten en bakken ligt aan een aantal dingen natuurlijk.

Maar bijna alle groenten kunnen in potten geteeld worden.

Ikzelf heb een SFG/MM moestuin en daarnaast komt er ook het een en ander in potten.

In potten droogt de grond sneller uit, dus je moet wel opletten dat jet niet vergeet water te geven, ook is de grond waarin het groeit erg belangrijk.

Planten hebben voeding nodig en door de kleine ruimte zou je zo nu en dan wat voeding bij moeten geven.

Je kan zelf aan de gang gaan met zaden, erg leuk hoor, zo'n zaadje wat vervolgens een klein sprietje wordt en dan een paar weken later gewoon een plant is die je kan of waar je van kan eten!

Maar er zijn zat tuincentra waar je plantjes e.d. kan kopen. De Intratuin is een van de duurdere maar kijk wat er in je buurt zit. Sla, tomaten, komkommer, bloemkool, broccoli, paprika's en pepers kan je ook als plant kopen. Ook kan je denken aan wat kruiden en misschien wat eetbare bloemen?

Succes!

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb van het weekend een leuk voorstel kregen, om een stuk land te huren voor een moestuin. Ik heb natuurlijk gelijk ja gezegt! Vandaag voor het eerst aan de slag gegaan, erg zwaar om alles om te spitten, maar ik kan daarna lekker gaan zaaien.

Nu eerst op dit forum eens veel informatie op doen.

Groetjes,

Mocht je, naast je nieuwe moestuintje, doorgaan met potten en bakken:

Het is al geschreven: water(geven) is je grootste probleem. Ik "verstook" op heel warme dagen zo'n 5 liter water per dag, op slechts ongeveer één m2. Je kunt geen dag meer weg. Tenzij je laat watergeven, door buren of automatisch. En op heel warme dagen is 2 a 3x daags beter dan 1x daags.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ik moestuinier ook in bakken! Heb een kater die de tuin als zijn persoonlijke toilet beschouwt (ondanks zijn prachtige kattenbak) en heb overigens ook maar een klein tuintje. Ik kweek/teel/plant alleen fruit en dus geen groenten. Ik heb tot nu toe:

- kruisbes (wit)

- aalbes (wit)

- aardbeien

- kiwi's (in pot)

- framboos

- een appelboompje (wel in volle grond)

- passieflora (komt wel in volle grond)

Hieronder even mijn moestuinbakken met daar de kruis- en aalbes, framboos en de aarbeienplantjes:

423603344832965559017100000969499072873582341670113n27201332499562.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Let wel op met poepende katten in je MM, gezien er ziektes zijn die overdraagbaar zijn van kat op de groente die je eet!

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Precies, dat was dus ook een van mijn beweegredenen om mijn fruit in bakken en potten te houden en niet in de volle grond. Overigens mag ik sinds vanmiddag ook nectarines toevoegen aan mijn assortiment! Vond een schattig nectarineboompje bij het tuincentrum vanmiddag, lekker in de bloesem al! (ook deze staat in een grote pot)

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Let wel op met poepende katten in je MM, gezien er ziektes zijn die overdraagbaar zijn van kat op de groente die je eet!

Dat lijkt me niet waarschijnlijk hoor

Kijk lekker idee is het niet maar volgens mij jkan het allemaal geen kwaad.

Zwangere vrouwen moeten oppassen met uitwerpselen van katten, maar goed als je buiten geweest ben wast iedereen neem ik aan z´n handen?

Maar toxoplasmose trekt echt niet in je planten hoor...

Het trekt inderdaad niet in de planten op de planten komen de eitjes van de Toxoplasmose parasiet. Dus de groente wassen en je bent er vanaf, verder met handschoenen werken. Toch moet je het niet onderschatten.

http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/dossier/toxoplasma-gondii/waar-zit-toxoplasma-gondii-in

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Ziekten_Aandoeningen/T/Toxoplasmose/Besmetting

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi