Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

wij zijn net een moestuin begonnen.

courgette zou makkelijk zijn, nou het wil niet echt in het begin lijkt het goed te gaan maar dan verkleuren de courgettes 

en lijkt het of ze rotten

iemand een idee wat er aan de hand is?

97835907-A4CD-4894-841B-286DB49F7D05.jpeg

DD271348-6CC4-4555-929A-DA5385C84FEA.jpeg

Geplaatst:

Als de courget bij de kont van de vrucht rot en verkleurd is dat omdat de vrouwelijke bloem niet bevrucht is door een mannetje. Oorzaak kan zijn dat er geen mannelijke bloem open was op hetzelfde moment als de vrouwelijke bloem. Wat je zou kunnen doen is met de hand gaan bestuiven, dan heb je de meeste kans op succes vooral als je maar een plant hebt.

• Thanks 1
Geplaatst:

Ik denk dat het komt omdat de bevruchting niet goed gegaan is, de aangedane vruchten kan je het beste zo snel mogelijk eraf halen. 

De plant heeft mannelijke bloemen (zonder vruchtbeginsel) en vrouwelijke (met vruchtsbeginsel). Als je bijvoorbeeld maar één plant hebt staan kan het zijn dat je niet gelijktijdig beide bloemen aan de plant hebt zitten.

Toch heb ik ook de indruk dat droogte mee kan spelen, ik heb ze hier namelijk ook zo nu en dan aan de planten hangen, terwijl hier veel planten staan. Wanneer ik dan weer meer water geef wordt dit minder. 

• Thanks 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Een mannetjesbloem kan vaker bevruchten.

Misschien het mannetje na gedane 'arbeid' in de koelkast bewaren? (losjes gewikkeld in een stukje krantpapiertje)

Drie dagen is hij zo nog in te zetten. Wie weet is er ondertussen een vrouwtjesbloem beschikbaar.

Jah.. deze mannen zijn best aanstuurbaar 😇

Geplaatst:

Ik haak even aan. Ik heb dus een courgette die ook gedeeltelijk geel is. Nu heb ik deze onder de plant vandaan gehaald. Deze werd door de plant in de grond gedrukt (het gele deel zat onder de grond)

WhatsAppImage2023-07-10at16_07_32.thumb.jpeg.30d88cd908dc00dd0d327fdbeb4fbfb7.jpeg

Is hij eetbaar of moet hij de compost op?

Geplaatst: (aangepast)

Geel komt door gebrek aan bladgroen.

Wil je graag bladgroen eten dan kan deze weg, anders kan je ze gewoon eten al gaan ze van dit formaat bij mij naar de varkens.

Courgettes pluk je dagelijks en eet je als de bloem er nog aan zit of net af is.

Ze zijn dan zacht en zelfs rauw prima te eten.

En als je dat doet maakt de plant gelijk weer een nieuw vers exemplaar.

Hoe langer je wacht, hoe droger en sponziger de vrucht, de schil wordt hard en er komen zaden in.

In Nederland worden ze op de maximale grote verkocht, ook omdat de schil dan harder is en minder snel beschadigd.

En Hollander zijn dol op kiloknallers, veel voor weinig ongeacht de kwaliteit.

In Italië bijvoorbeeld koop je ze veel jonger soms met bloem, ze kennen de waarde van lekker eten. 

Iedere dag nalopen dus en de vergeten exemplaren deel je uit. 🤫

IMG2019061517045996301560614451.jpg

67865A1B-919F-4AFB-9957-908B33B8A94A-768x1024.jpeg

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

De bloem van een courgette is maar 1 dag open, als deze niet bevrucht wordt, zal deze niet verder groeien en geel worden. 

20 uren geleden, Patrijs zei:

Courgettes pluk je dagelijks en eet je als de bloem er nog aan zit of net af is.

Ze zijn dan zacht en zelfs rauw prima te eten.

En als je dat doet maakt de plant gelijk weer een nieuw vers exemplaar.

Dank, dat wist ik helemaal niet. Fijn om te dag te beginnen met nieuwe kennis. 

in het vervolg ga ik de vruchten er ook maar eens "op tijd" afhalen. 

Geplaatst:

Eetbaar is die wel.

Soepje van maken is ook een optie.

Ui en look met (olijf)olie in een pot wat laten bruinen, daarna de courgette en een aardappel in blokjes bijvoegen alsook een halve liter water, zout/peper en nog wat andere kruiden naar uw goesting (paprika, rozemarijn, salie,... volgende keer probeer ik curry) en na een half uurtje koken alles goed mixen en eventueel dunnen met wat extra water. Net voor het opdienen ietwat room toevoegen.

Geplaatst:

Of in plaats van room kokosmelk. Mmm

Als wij wat te laat zijn met oogsten gaat de courgette inderdaad ook in de soep (of naar de kippen..)

Voor rauw gebruik of wok etc worden ze geoogst op formaat dat Patrijs aangeeft, maar voor gevulde courgettes liever iets groter anders blijft er zo weinig over. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...