Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oude legkippen, vetmesten en slacht


Rick2

Aanbevolen berichten

Al meerdere jaren heb ik kippen en momenteel lopen ze bij onze geiten in de wei. Op het moment totaal 20 stuks van verschillende rassen. De oudste kippen zijn nu dik 3 jaar. Helaas betekend dit ook dat ze minder of helemaal niet meer leggen. Nu heb ik de topics gelezen over vleeskippen mesten en slachten maar ik lees nog niks/weinig over het slachten van oude legkippen. Uiteraard zit hier minder (lekker) vlees aan maar het is nog steeds vlees wat prima te eten is en dus zonde om weg te gooien. 

 

Ik ben benieuwd naar andere ideeën over het mesten of juist niet mesten van de oude legkippen om ze toch nog wat extra vlees te laten aanzetten. 

Wie heeft er ervaring hiermee of heeft ideeën hierover? 

 

 

Voor de geinteresseerden, de rassen die we hebben zijn: Bielefelder, Marans, Rhode island red, Sussex, zijdehoen, bruine legkip en een onbekend ras. Allemaal grote soorten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan liefst een hele nacht laten trekken...

 

Daarna zou ik er zelf kipgehakt van maken, want ze blijven taai.

 

Een paar manieren om ze te vermalsen (wel langere tijden gebruiken, want dit gaat niet specifiek over oude kippen)

 

Fluwelen
Probeer een keer om er een te fluwelen

In karnemelk
Karnemelk maakt een gewone kip heerlijk mals en zacht. Roer tien tenen knoflook door de karnemelk met twee volle eetlepels pittige mosterd en een eetlepel Chinese sojasaus. Doe de boel in een zak en laat een etmaal in de ijskast staan. Neem de volgende dag de kipstukken uit de marinade en droog goed af.


In fruit
Enzymen uit fruit (vijgen, kiwi, ananas, papaya) hebben een eiwitsplitsende werking, waardoor het vlees malser wordt.


Pekelen
Door het vlees een nacht/etmaal in een bad met zout en suiker te leggen, trekt er smaak en vocht in. De textuur van het vlees wordt zachter en sappiger.
75 – 100 gram zout per liter. Koude kip heeft meer zout nodig. Poten 2,5 - 6 uur slow cooken met kruiden. Borsten een nacht pekelen en slow coocken 2 uur.

 

(Geen ervaring met vetmesten, maar dan zou ik in elk geval eiwitrijk voer geven).

 

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het trekken van bouillon kun je het vlees weggooien. Er dan nog gehakt van maken, lijkt me onmogelijk want de smaak zit in je bouillon. Vooral van de botten. Als je toch vlees wil eten, maak je coq au vin. Het zuur uit de wijn maakt het vlees zachter. Daarvoor moet de wijn wel meestoven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wel wat mee. 

Inderdaad heeft vetmesten geen zin als ze niet bewegen maar misschien had iemand ervaring met bepaalde voeding voor een aantal weken. Kan zo maar wat extra grammen aanzetten. 

Binnenkort zal ik eens een slachten en een van de recepten uitproberen, het fluwelen ziet er erg gemakkelijk uit en kost weinig tijd lijkt het. Gelukkig heb ik meerdere kippen dus kan alles geprobeerd worden!

 

Nu ook nog maar eens op zoek naar wat nieuwe kippen voor de eieren van volgend jaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me denken aan de legkippen van mijn vader vroeger. Hij kocht ieder jaar nieuwe hennen en als die aan de leg waren werden de oude kippen geslacht. Ondanks dat die niet ouder dan (ruim) een jaar waren, waren die beesten al te taai om normaal te braden. Mijn moeder had daar een prima oplossing voor.

 

De kip werd in stukken gesneden waarna de vleugels en rugstukken gebruikt werden om er kippensoep van te trekken. De poten en borststukken waren bestemd om te braden maar werden dan wel eerst iets van 12 tot 24 uur (ik weet het niet precies meer) in een marinade gelegd bestaande uit half azijn en half water waarin nog enkele grof gesneden uien werden gedaan.

 

Na het aanbraden van de (gekruide) kipdelen werd een deel van het marinadevocht, plus de stukken ui uit het vocht, toegevoegd en ging het deksel op de pan om   op een lagere vlam langzaam verder te garen.  I.v.m. met verdampen werd er af en toe wat van het  marinadevocht toegevoegd.

 

Helemaal gegaard werd als laatste een paar lepels appelstroop door de kipdelen en jus geroerd. Eindresultaat: zoetzure kippenbouten en borststukken waarvan het vlees bijna uit zichzelf los liet en wij als kinderen dol op waren. 


 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

De eerste kippen zijn geslacht, kwamen mooie poten en filets af. Een deel in de vriezer, wat in de koelkast om het 2 dagen te laten versterven en gister wat gegeten. Was toch wel wat stug, hopelijk helpt het versterven. Ik ga de verschillende recepten proberen. 

 

Nu kwam ik ook veel vet tegen. Een snelle blik op internet geeft aan dat dit erg lekker is dus gelijk wat bewaard. Maar nu zie ik wat verschillende berichten hierover. Eerst uitbakken en daarna pas gebruiken voor aardappels of direct gebruiken?

Iemand hier ervaring mee en een idee wat het beste te doen met het vet? 

 

Ps: de poten waren zo'n 250 gram per stuk, best aardig volgens mij. Filets zo'n 200 gram per stuk 

aangepast door Rick2
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die gewichten waren het vast geen oude leghennen die je geslacht hebt. 

 

Mogelijk is de slowcooker een oplossing om het vlees toch goed te kunnen gebruiken. Wij slachten ieder jaar een aantal brahma hanen van dat jaar en de poten+ dij gaan hier meestal in de slowcooker en dan is het zeer goed te eten. Al zijn deze hanen dan pas maximaal 6 maanden oud. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmm kippenvelletjes heerlijk!
Je kunt het op je kip laten. Heel lekker. Je kunt alleen het vel in de oven doen. Tussen 2 bakplaten bv. Dan blijft het mooi recht en heb je een heel knapperig chipje. Super lekker! Of als bakvet gebruiken. Ik bak het wel eens mee als bakvet. Langzaam laten garen in de oven, 100 graden en dan uurtje of 3 uur. Af en toe bedruipen. Wel een hele kip. Als je vleugeltjes hebt, kan dit niet. Dan is 1,5 u wel de Max in extra een laagje vocht. Anders is het kurkdroog en heb je niks aan het vet. Toch zonde. Geniet er van!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kippen waren zo'n 3.5 jaar oud, New Hampshire groot. Hebben goed eieren gelegd. Afgelopen half jaar alleen niet meer. Hadden iets eerder geslacht kunnen worden dus. 

 

Ik zag dat ik een typ fout had gemaakt. Het ging niet om vel vet maar veel vet. Heb een bakje met vet staan om nog te gebruiken. 

Denk dat ik het ga uitbakken, zie daar veel verhalen over dat het daarna te gebruiken is om aardappels in te bakken. Klinkt wel goed. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Op 9-7-2023 om 13:12, Frans zei:

Na het aanbraden van de (gekruide) kipdelen werd een deel van het marinadevocht, plus de stukken ui uit het vocht, toegevoegd en ging het deksel op de pan om   op een lagere vlam langzaam verder te garen.  I.v.m. met verdampen werd er af en toe wat van het  marinadevocht toegevoegd.

 

Ze werden gekruid met zout en peper denk ik? 

Heb je ook een idee hoe lang ze werden gebraden? Het klinkt mij wel lekker namelijk en wou het gaan proberen van de week. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen om 11 uur een ouwe legkip (2 pootjes en een halve borst) in mijn nieuwe slowcookertje (2 liter) gedaan. Met aardappels en raapjes en nog van alles.
Om 18 uur was de kip prima te eten, viel me echt álles mee 😀

 

Maar volgende keer doe ik alleen de kip erin, want alles smaakte nu hetzelfde.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Nog een update over de kippen. Ze zijn ondertussen allemaal op en de meesten hebben goed gesmaakt. 

Het recept een nacht in azijn met water, aanbraden, poos in de pan en appelstroop beviel niet zo goed. Bij een versie op het eind ketjap toegevoegd en daar werd het een stuk beter van. Anders was de azijn te veel aanwezig. 

Ook geprobeerd om minder lang in azijn te leggen en extra te verdunnen maar dit hielp weinig.

Een volgende keer zal ik vooral de ketjap weer toevoegen. Lekker met rijst en boontjes. 

 

Wat wel erg goed beviel was het fluwelen, vooral geschikt voor filets. De kip werd erg zacht en kan overal doorheen. Als je goed oplet kun je merken dat de binnenkant nog wat droog en stug is maar bij kleine stukjes valt dit erg mee door het laagje er omheen. 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitgelegde legkippen van 1,5 tot 2 jaar oud laat ik na slachten 2 dagen onder water in een koelkast besterven. Daarna een uurtje koken, dat levert bouillon en gaar kippenvlees. Het vlees haal ik van het karkas en snij ik in blokjes. Dat is daarna prima te gebruiken in ragout, nasi, pastasaus, etc.

Een witte leghorn komt aan 300 - 400 gram vlees. Een bruine wat meer 🙂.
Als er meerdere kippen zijn dan vries ik de vleesstukjes in dagporties in, smaakt na een jaar nog steeds prima.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...