Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Advies blauwe bessen voor serre buurman


FreyaS

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

In bijlage kunnen jullie een heel snelle schets van de situatie terug vinden. De bruine rechthoek is onze tuin, waarbij de buurman zijn serre een goede halve meter op onze grond staat, en hij zijn draadafsluiting een goede 30 cm ook op onze grond geïnstalleerd heeft. Nu heeft hij voor de afsluiting wel toestemming gevraagd toen hij al halverwege was, want hij had zich 'vergist', en de serre stond er al voor we onze grond gekocht hadden, dus gaan we hem uiteraard niet vragen om de achterwand af te breken.

 

Maar, om het meeste te maken uit onze tuin ben ik wel niet van plan om nog eens van zijn serre/draadafsluiting afstand te houden met mijn beplanting, boompjes etc. Hiervoor zal ik met de perceelgrens uiteraard wel rekening houden.

 

Nu wou ik over de hele grens van onze tuin werken met geleide fruitstruiken, heb al advies gevraagd ivm frambozen, buiten voor de serre. Het is immers wel niet mijn bedoeling om te veel de zon te blokkeren voor mijn achterbuurman zijn serre. Hierdoor had ik gedacht van lagere blauwe bessen voor de serre te zetten, eventueel in ingegraven potten, gezien deze wel zuurdere grond nodig hebben.

 

Wat denken jullie hiervan? Is dat onnodig denken jullie, de serre is zelf heel hoog, is zo'n oude druivenserre ik denk dat de nok met gemak 3m hoog is, en de zijwanden 1,2-1,5

 

Welke rassen van lagere blauwe bessen zouden jullie adviseren? Zou graag een goede opbrengst hebben, maar moet ook niet extreem veel zijn, smaak is belangrijker. Pink lemonade leek mij wel leuk, maar ik weet niet of de smaak hiervan wel zo goed is, en of dit een lager blijvend ras ?

 

de wand is zo'n 6 m breed, denk dus wel dat ik er wat planten voor kan zetten...

 

Groetjes, 

 

en bedankt voor het advies!

blauwebessen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste foto is van een pink lemonade, heb even van 4 struiken een foto gemaakt zijn allemaal 3 jaar oud. Je ziet al snel de verschillende groeiwijze tussen rechtopgaand en meer bossig. Pink Lemonade wordt door veel forumleden wel echt gewaardeerd voor de smaak moet ook zoet zijn. 

 

De meeste rassen worden zo 1,5 meter hoog, bij het aanplanten heb ik een gat gegraven van 50 x 50 x 50 cm, deze opgevuld met turf en daarin de blauwebessen gepoot deze doen het super. Plantafstand zou ik doen tussen 1,20m en 1,50m en zou het zo 30-60 cm van de serre afzetten zodat het hout iets meer ruimte heeft om te groeien.

 

Voor rassen keuze zou ik even een kijke nemen in het topic welke ras blauwebes daar kan je veel informatie vinden over smaak op pagina 2 door permanatuurtuin :) succes met de zoektocht. Leuke rassen zijn wel hortbluepetite geeft 2x vrucht wel wat kleiner maar heerlijk zoet van smaak, pink lemonade voor kleur en smaak, liberty en legacy zijn ook hele mooie soorten die wat lager blijven, kleinere bessen maar echt goed van smaak. Ik heb zelf 15 variteiten en vindt zelf de kleinere variteiten het lekkerst, geeft de meest intense smaak voor mijn smaakpalet ;)

20230704_124351.jpg

20230704_125116.jpg

20230704_125122.jpg

20230704_125129.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pink Lemonade is inderdaad erg lekker zoet. Deze wordt wel hoger dan de echte blauwe bessen rassen. Bij mij inmiddels ruim 180 cm hoog. Verder heb ik een vroeg, midden en laat rijpende blauwe bessen ras staan.zo kan ik van begin juli tot laat in sept oogsten. De eerste zijn nu rijp. Pink Lemonade is ook vroeg.

Ik kweek ze in grote bakken ingegraven in de grond, met zure grond erin.

Meer info is te vinden op mijn instagram

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een zuidelijke variant blauwe bes? Weet zo even uit mijn hoofd niet welke rassen, heb zelf namelijk enkel Northern Highbush Blueberry variëteiten staan. Maar heb wel eens gelezen dat er ook cultivars zijn met een oorsprong uit het zuidoosten van de VS. Daarvan zou je zeggen dat ze ook meer geschikt zijn voor het warme microklimaat in een serre.

 

Recognizing Different Types Of Blueberry: Lowbush And Highbush Blueberry Varieties (gardeningknowhow.com)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt iedereen voor jullie reacties,

 

heb zo al heel wat ideeën opgedaan! Aan de foto's van @Kevins Moestuin te zien zijn de blauwe bessen struiken toch ook wel niet zo dicht begroeid dat ze geen zonlicht doorlaten. Hierdoor zal er wel sowieso nog genoeg zonlicht binnen komen in de buurman zijn serre.

 

In verband met de Pink lemonade, moet zeggen dat ik dit al een hele interessante vond, ik hou er altijd wel van om rassen te planten die er wat specialer uit zien, maar zou je deze eventueel lager kunnen houden door te snoeien? 

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...