Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen! 

Sinds kort ben ik bezig met een moestuintje. Maar wel op de ik doe maar wat en zie wel wat er komt manier. Het ene gaat wat beter dan het andere, zo was de knoflook die ik afgelopen jaar gepoot heb heel goed gelukt (volgens mij kan er ook niet heel veel mis gaan, maar ook dat weet ik dus niet)! De pronkbonen, de witte draadloze variant, staat mooi in bloei met al de eerste bonen! Ook de blauwe bes en de Framboos gaven een goeie oogst, dat gaf me hoop. Maar nu de wortels.... Tja wat zal ik daarvan zeggen... Kan iemand mij vertellen wat hier mis is gegaan? Aan de "hoofd"wortel zijn weer "nieuwe"wortels omheen gekronkeld. Ik noem het maar even hoofd en nieuw omdat ik ook geen idee heb hoe ik het anders moet verwoorden.

Anyway de vragen die door mij heen gaan zijn;

1. Is het verkeerde grond?

2. De grond was wel omgespit maar kan het zijn dat die toch te hard/dicht is?

3. Hadden ze in een bak gemoeten?

4. Zijn ze op deze manier wel eetbaar?

Ik heb er toch maar even een foto van gemaakt. Is er iemand die mijn vragen kan beantwoorden? En misschien nog wat tips heeft voor mij?

Heel erg bedankt alvast! 👩🏼‍🌾

IMG_20230724_141411.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Mijn vermoeden: Vrijlevende wortelaaltjes. 

Vrijlevende wortelaaltje - Peen - Schadelijke aaltjes per akkerbouwgewas | Aaltjes.net (Vaak na een koel en uitgesproken nat voorjaar)

Trichodorus similis in peen (aaltjesschema.nl)

Trichodorus primitivus in peen (aaltjesschema.nl)

Rotylenchus uniformis in peen (aaltjesschema.nl)

Of iets minder waarschijnlijk gezien de symptomen bij jouw wortels; het wortelknobbelaaltje. 

Noordelijk wortelknobbelaaltje - Peen - Schadelijke aaltjes per akkerbouwgewas | Aaltjes.net

Meloidogyne hapla in peen (aaltjesschema.nl)

Tot slot zou een slechte bodemstructuur vergelijkbare afwijkingen kunnen veroorzaken. Dan zitten de vertakkingen vrijwel allemaal op dezelfde hoogte volgens de artikelen.

aangepast door Stan W
  • Thanks 1
Geplaatst:
43 minuten geleden, Jorieke123 zei:

Heb je ze ter plekke gezaaid of eerst in een potje en daarna uitgeplant? 

Eerst in een potje en daarna plantje voor plantje in de volle grond gezet

Geplaatst:

Daar zou het eventueel ook (deels) aan kunnen liggen. De penwortel is juist het deel waar het om gaat bij wortels (peen). Die beschadigd snel bij verspenen of verplanten vanuit een potje, zeker bij jonge wortelplantjes. Wat mij betreft altijd direct in de volle grond, in ondiepe regeltjes/rijen zaaien en de eerste 4 weken goed vochtig houden.

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...