Geplaatst: 7 december 20257 Dec Vandaag weer een pot kimchi opgezet. Ik eet ze sneller leeg dan ik ze maken 😋 Omdat niet alle kool in één pot past, ook nog eentje met extra overgebleven bloemkoolroosjes gemaakt, dus een restje moest-kimchi- worden voorbereidt met een hoeveelheid gewogen bloemkool enzo met 2% zoutoplossing. Komt vast goed. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 4 januari4 Jan Voor de Kerst kwam ik bij de AH zomaar kumquats tegen. Gelijk twee doosjes mee genomen. Eentje staat nu in de pekel volgens het standaard recept met 2% zout per gram. Kaneelstokje en kardamom peulen erbij (had geen steranijs).Ben benieuwd. Volgende keer ook maar eens proberen met citroenen.De grote pot op de achtergrond wacht op een nieuwe portie kool voor kimchi.Er gaat ook wel eens wat mis. De pompoenferment die ik had opgezet rook wat vreemd (zwembadgeur) en bij het proeven kon het mij ook niet bekoren. Niet eens vies, maar ook geen smaak ofzo, dus hup in de kliko. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 24 januari24 Jan Kijkje in de koelkast, met de gefermenteerde pepers, kimchi en rode kool. De pepers zijn erg lekker gewordenNog steeds knapperig, zilt, iets zuur en genoeg pit. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 24 januari24 Jan Het ziet er echt zo heerlijk uit @woldistel ! Mooi formaat potten ook, ook die kleinere! Ik ben altijd aan het worstelen om die grote in de ijskast te krijgen. Die van jou zijn perfect formaat.
Geplaatst: 28 januari28 Jan @Moestuinpassie Wat een goeie vraag, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb de inmaak- en fermenteerbijbel. Staan veel leuke recepten met duidelijk uitleg in. Maakt het makkelijk om te beginnen met fermenteren en inspiratie op te doen. Op dit moment staan er potten zuurkool te pruttelen en in de koelkast staan potten kimchi en gerfementeerde bietjes. Ik ben fan😄.
Geplaatst: 28 januari28 Jan 21 hours ago, Moestuinpassie said:boekenIk ben groot fan van de bibliotheek. Voor een relatief klein bedrag kan ik heeeeeel veel boeken lenen, en als ze echt de moeite waard zijn koop ik ze uiteindelijk zelf. 'Over rot' van Meneer Wateetons en 'Verrot lekker' staan daar gewoon op de plank, interessante boeken!
Geplaatst: 28 januari28 Jan Als je echt all out wil is het boek van Noma geweldig! Maar een groot deel van die recepten is voor de ietwat gevorderde fermenteerder. Het kan wat intimiderend zijn.
Geplaatst: 28 januari28 Jan 1 hour ago, Lsjr33 said:kan wat intimiderend zijnMaar inderdaad wel heel goed. Mijn eerste boek ooit was van Sandor Katz "wild fermentation" Die heb ik echt al heel lang. Geen leuke foto's, zelfs geen tekeningen! Gewoon heel veel theorie en heel veel recepten.Hij is stiekem de fermenteerpapa van Meneer wateetons. Over Rot 2.0 heb ik ook. Absoluut geweldig boek, veel theorie en absoluut positief over beginnen met.Zuurgoed van Sanne Zwart is ook fijn.En het Noma boek heb ik ook. En die heeft wel heel veel mooie foto's. Ik was al bijna op zoek naar een knoflookfermenteerapparaat 😯. En toen bedacht ik me dat ik dat allemaal gewoon zelf op moet eten, want wederhelft is niet zo van afwijkende smaken (hollandse chinees enzo is prima en gewone agvv, maar liever niet te moeilijk).Kijk ook eens bij de e-books. Ik heb er vele. Ze zijn vaker veel goedkoper. Zo heb ik een boek over allerlei Kimchi van Koreaanse restuaranthouders in Denemarken 😄 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 januari28 Jan @woldistel je kan knoflook fermenteren in slowcookers en een rijstkoker! De knoflook fermenteerder is echt niet nodig, mocht je een van die andere hebben. Duurt alleen wek gruwelijk lang. De lacto blauwe bessen van Noma zijn hier bijna jaarrond vaste prik. Zo lekker. Ik wil ook nog eens aan de azijn en koji beginnen. Maar daar moet ik echt wat meer tijd en focus voor hebben.
Geplaatst: 28 januari28 Jan 28 minuten geleden, Lsjr33 zei:je kan knoflook fermenteren in slowcookers en een rijstkokerin een voedseldroger kan ook. Dan de bollen eerst in vaccuumzak doen. Maar zoals Lsjr33 al zegt, tergend langzaam proces. Je moet de droger dan om en nabij 30 dagen continu laten aanstaan. Dat is wat mij tegenhoudt en -staat. Want ik ben er echt dol op en met gemiddeld zo’n 4 à 5 euro per bol in de winkel echt aan de prijs. Ik koop het niet wekelijks zal ik maar zeggen 😊.
Geplaatst: 28 januari28 Jan 28 minutes ago, Lsjr33 said:Duurt alleen wek gruwelijk lang.I know, maar mijn rijstkoker doet als knoffermentkoker natuurllijk minder dienst.33 minutes ago, Lsjr33 said:wat meer tijd en focus voor hebben. tijd en focus.... dat is echt duur 😄Koji lijkt me geweldig, maar echt het zal nog wat jaartjes tot mijn pensioen moeten wachten. Gewoon niet genoeg tijd om regelmatig de thermometer in de kweek te steken. 😁 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 januari28 Jan Mijn pensioen is nog ruim 35 jaar weg, hopelijk vind ik de tijd iets eerder 🤣
Geplaatst: 29 januari29 Jan 18 hours ago, Lsjr33 said:kan knoflook fermenteren in slowcookers en een rijstkoker!Ja, dat weet ik. Maar daar kook ik rijst in. Slowcooker zou nog wel een optie zijn.Edit: ik had dit al min of meer geschreven. Dat krijg je ervan tijdens het werk even snel snel 😁 29 januari29 Jan aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 14 februari14 Feb Weer eens een lekkere sriracha gemaakt nu geduld.Volgens recept Christiaan weij youtube filmpje. De pot moet kleiner of aanvullen met pepers. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 14 februari14 Feb 46 minutes ago, Nasuada said:De pot moet kleiner of aanvullen met pepersMoet er niks zwaars op de bubs om het onder de pekel/ vloeistof te houden? Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Sriracha 14-2Bijgaand het filmpje van het recept wat ik gebruikt heb.Met het zaaien van de pepertjes weer enorme zin in de overheerlijke sriracha die ik vorig jaar had gemaakt, het wat te veel voor de pot die ik had en te weinig voor deze pot , moet nog even overzetten naar andere pot.Hiervoor wil ik dus bergen pepers zaaien😀nog wat pepers in de vriezer en kwam in de toko nog wat betaalbare habaneros tegen 15 februari15 Feb aangepast door Nasuada https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 15 februari15 Feb Goed idee @Nasuada Ik sla dit ook op. Er staat 14-2 op de pot, had je de pepers ingevroren en later de saus gemaakt?@Bernaar kijk dit, dat is toch hartstikke lekker! 15 februari15 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 15 februari15 Feb Ik ben net begonnen met fermenteren. Naast de zuurkool en kimchi dan. Dat maak ik al jaren. Mijn simpelste recept zijn knoflooktenen in sojasaus. Pel knoflookteentjes en verwijder alle slechte plekjes. Doe in potOvergiet met een goede (en vooral geen zout arme) sojasaus. Vul af tot 1 cm onder de rand. Anders wordt het een sojabende. Sluit af op de gebruikelijke fermentatiemethode. Laat minimaal 4 weken op kamertemperatuur staan. De ten drijven in eerste instantie, later zinken ze. Zowel de knoflook als de sojasaus zijn heerlijk. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 15 februari15 Feb Jammie, @bonnie f ! Dank voor het delen. Ik ben ook nog niet verder gekomen dan zuurkool en kimchi. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 februari15 Feb 14 minuten geleden, bonnie f zei:Zowel de knoflook als de sojasaus zijn heerlijk.En waarvoor gebruik jij het dan? Bij rijst en jus maken? Ook weer interessant dit. Knoflook altijd goed, eet ik elke dag.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Voor oosterse gerechten etc. Dressing, marinade en saus. Beetje in de jus is inderdaad ook lekker! Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 15 februari15 Feb 12 hours ago, Petrasmoestuin said:@Bernaar kijk dit, dat is toch hartstikke lekker!Twijfel ik geen seconde aan, @Petrasmoestuin !😁Maar ik ken niks van koken,fermenteren en alle andere dingen die in een keuken gedaan worden.Ik ben een ouwe vent die uit een andere tijd komt waar man/vrouw taken nog heel duidelijk gescheiden werden.Natuurlijk is dat tegenwoordig niet meer OK,en ik zou me dan ook aanpassen,moest ik nu nog jong zijn,maar het is nu eenmaal wat het is.Gemiddeld 13u per dag van huis zijn heeft daar ook niet echt aan bijgedragen.😉Dus ik hou me momenteel nog steeds bij dit spul,óók omdat ik de enige van 't gezin ben die van 'pittig' eten houdt.😉
Geplaatst: 15 februari15 Feb Oh ik zie het: je bedoelt lekker wijntje😂😂 😉Ik heb trouwens ook nooit gefermenteerd, dus voor mij ook voor het eerst. En tja, helaas kook ik alleen in huis, mijn man kan misschien aardappelen koken, maar verder niets. Ja, bij ons zijn de taken ook duidelijk verdeeld. 16 februari16 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.