FreyaS Posted August 20, 2023 Posted August 20, 2023 Hoi iedereen, Ik vrees dat we het onszelf wat moeilijk gemaakt hebben door bij de aankoop van onze nieuwe appelboom onvoldoende te kijken naar de vorm die hij al heeft. Heb wat foto's genomen, maar komt op volgende neer: hij splitst in een V waarbij de linkse tak goede bladvorming lijkt te hebben maar kleiner is ennlijktvte eindigen in een vrucht?punt (ben een leek dus kan mis zijn). De rechtse tak is langer en dikker maar heeft in zijn eerste helft geen bladvorming, en eindigt op opnieuw een splitsing. Nu staat hij nu nog in een pot, en vraag me af of het uberhaubt al een goed idee is om hem nu al te snoeien. Maar heb schrik dat als we het te laat doen, dat het boompje er tevveel onder zou leiden. Nu denk ik dat het, induen jullie aanraden van wel te snoeien, het het interessantste zou zijn van de rechtertak weg te halen. De kaalheid van de helft van de tak maakt me wat ongerust. Dan zou ik de linkertak een mini stukje kunnen toppen zodat er zijtakken gevormd worden? Vind het echter riskant omdat ik dan meer dan de helft van het boompje weg snij... Wat raden jullie aan? Quote
Inloggevens kwijt Posted August 20, 2023 Posted August 20, 2023 Die 'dikke' zijtak helemaal wegsnoeien, die neemt te veel energie weg van de hoofdtak. Bij het snoeien knip je vlak voor de 'takkraag' de tak af. Geen stompje laten staan. Als je niet weet wat een takkraag is dan even googelen. Verder het boompje zo snel mogelijk in de volle grond zetten en er een nieuwe, langere bamboestok erbij zetten waar je het boompje langs omhoog kunt leiden. Gebruik voor het vastbinden van de hoofdtak aan de bamboestok bindbuis. Die appel die eraan hangt zou ik er ook vanaf halen, zelfs als die nog niet rijp is. Belangrijkste les die je geleerd hebt: bij het kopen van een boom of struik altijd kijken naar de vorm en NOOIT of er een bloem of vrucht aan zit. Quote
marcelru Posted August 20, 2023 Posted August 20, 2023 (edited) Ik zou wachten met snoeien tot de winter. Nu zit alle energie van de boom in het blad en de takken, als je nu snoeit remt dat de groei. Bij jonge bomen snoei je typisch in de winter als alle energie en groeifactoren teruggetrokken zijn in het wortelgestel. In de lente, als de sapstroom weer op gang komt gaan die stofjes ervoor zorgen dat je in het voorjaar een forse groeispurt krijgt. Volgens mij wil je dat bij jonge bomen. Je kunt de vorm nog wel corrigeren door er een stevige stok bij te zetten en de boom met bindbuis o.i.d. in een wat rechtere vorm te dwingen. Dat materiaal laat je een jaar zitten en de diktegroei in het komend seizoen zorgt ervoor dat die nieuwe rechtere vorm de uiteindelijke vorm wordt. Edited August 20, 2023 by marcelru Quote
tielse flipje Posted August 20, 2023 Posted August 20, 2023 Ik zou in maart die kromme rechter zijtak inderdaad verwijderen en de linkertak wat inkorten, voor vertakking. Linkertak netjes aanbinden. En, ja; in de volle grond. Quote
Recommended Posts